Emma

Grecsó Krisztiáné az AEGON Művészeti Díj

2012.03.20. 13:11

Programkereső

Az író Mellettem elférsz című kötetéért kapta az elismerést, melyet az egyik legrangosabb hazai díjként jegyez a szakma.

A 2006-ban alapított elismerés különleges konstrukcióval rendelkezik. Nemcsak azért, mert Társdíj is kapcsolódik hozzá - aminek sorsáról maga a díjazott dönthet, de szigorúan más művészeti ág képviselőjét jelölve -, hanem azért is, mert alapítója egy biztosítótársaság. "Mi a biztosításhoz értünk, ezért egyértelmű volt, hogy nem mi akarunk ebben az irodalmi kérdésben dönteni" - hangsúlyozta a keddi sajtótájékoztatón az AEGON Magyarország pr-vezetője, Drevenka Edit. Eszéki Erzsébet, a program szakmai vezetője az irodalmi szerkesztőségektől, íróktól, már díjazott, de 2011-ben új kötettel nem jelentkezőktől beérkezett 28 érvényes jelölésre hívta fel a figyelmet. "A felkért szakmabeliek öt művet jelölhettek, fontossági sorrendben, pontozással rangsorolva az elmúlt év legjobbnak ítélt műveit. Ezután került a bő lista a héttagú zsűrihez, akik három körös egyeztetés után döntöttek az idei díj sorsáról" - emelte ki a díj konstrukciójának kidolgozója.

Grecsó Krisztián
Grecsó Krisztián

Tarján Tamás, az ELTE egyetemi docense és a zsűri egyik tagja a mezőny erősségét hangsúlyozta. "A magyar irodalom páratlanul gazdag és a nehéz körülmények ellenére virágkorát éli." Az irodalomtörténész rövid szakmai indoklása szerint "Grecsó Krisztián könyve, a Mellettem elférsz (Magvető, 2011) a manapság igen kedvelt műfaj, a családregény kereteit, poétikáját újragondolva több nemzedék krónikáját lapozza fel, széles olvasóközönséget érintve meg. A kisközösségéből kiszakadt narrátor főhős és a viharsarki ("telepi") família idő- és erkölcs-szembesítő jelene, múltja felejthetetlen figurákban és megrázó élethelyzetekben bővelkedő, folyamatosan sarjadó epika. Az író a vidék-Budapest távolsággal nem szembefeszülést, hanem két különböző optikát láttat. Emelkedés-, hanyatlás- vagy kitörés-történet helyett változások történetét komponálja, tényekből, dokumentumokból és fikcióból ötvözve. Alkotása a magyar regényhagyomány legjobb előzményeire egészen az ezerkilencszázharmincas évekig visszavezethető, de teljeségében új, az európai regényáramokba is betagozódó, jelentékeny írásmű."

Grecsó Krisztián bevallása szerint - mint ahogy regényében is írja - "én a felejtés ellen dolgozom. Mindig is sokat kérdezgettem a nagyapámat, hogy mi tud az ő nagyapjáról és olyasfajta alázatra bukkantam, ami az én korosztályomat már nem igazán jellemzi. Mi óriási jelentőséget tulajdonítunk magunknak a nagyra nőtt egónk miatt, míg ők magukra csak generációkat összekötő láncszemként tekintettek. Fontos hangsúlyoznom, hogy ez a regény nem családtörténet, nem a családi események levéltárban is ellenőrzött leírása. Ez a mű ugyan régi történeteket mond el, de a mának, a jelennek és ezen belül hozzánk szól. Ez az első olyan regényem, aminek kapcsán az olvasók magukról kezdtek el beszélgetni és ez nagyon lényeges momentum számomra" - mondta a Déry-, Bródy Sándor- és József Attila-díjas író, aki jelenleg az Élet és Irodalom munkatársa.

Az AEGON Művészeti Díj nettó hárommillió forinttal, és egy kisplasztikával jár együtt, amit idén Beretvás Csanád szobrász készített el, a Ritmus címet adva a márványból készült alkotásnak. Az eddigi díjazottak Spiró György (2006, Fogság), Rakovszky Zsuzsa (2007, Visszaút az időben), Térey János (2008, Asztalizene), Jónás Tamás (2009, Önkéntes vak), Csaplár Vilmos (2010, Hitler lánya) és Esterházy Péter (2011, Esti) voltak.