Ötödszörre az igazi - Sziget 5. nap

A tömeg szétterebélyesedik, a por megtelepszik, a tekintetek elhomályosodnak, a hangok berekednek, a lábak elkopnak – a vasárnap a lestrapált, Szigethez akklimatizálódott szervezetek, a gyors eső és a sár alert mellett is erősen pörgött. A húsz éves fesztivál utolsó napját mi így csináltuk: Slam Poetry, Múzeumi Negyed és Workshop Zóna, Moltopera, Hodworks.

A korábbiakhoz képest kétszer annyinak tűnő fesztiválozó mintha célirányosan haladt volna mindig a következő cél felé - feltölteni a cellákat, kivárni a pizzát, ledőlni a szőnyegsátorban, bólogatni a koncerten, lefixálni a találkozópontot. A KultúrZóna Sárkánya vagy Tornádója példának okáért tökéletes lehetett az utóbbi feladat teljesítésére, valahogy úgy, mint a Moszkván az óra: főleg hogy a kortárs Porondszínházunkban vasárnap volt többek között igen jófajta Slam Poetry, újabb Moltopera, többszörösen díjazott Hodworks - és persze nyitva állt még a Kreatív Workshop Zóna és a Múzeumi Negyed is. Az utolsó napon is kulturáltan csapattuk.

Sziget 2012 - 3. nap (KultúrZóna) fotó: Csudai Sándor, forrás: Sziget.hu
Galéria megnyitása

Sziget 2012, 4. és 5. nap - Katt a képre a többi fotóért!

Félhomály, melankolikusan szálldos a lila, a kék meg a piros - és kellene egy tánctér. A Néma gyereknek elkeresztelt örömzenélős slammelés a Porondszínházban megadta a módját. A József Attila Kör még júniusban, az Ünnepi Könyvhét kapcsán szervezte meg a formációt, ahol költők és slammerek az Elefánt zenekarral alkotottak valami közöset. A Sziget utolsó napján Simon Márton, Horváth Kristóf (Színész Bob), Krusovszky Dénes, Győrffy Ákos és Akkezdet Phiai, vagyis Závada Péter (Újonc) és Süveg Márk (Saiid) nyomta a zenekarral Budapestről, na meg az életről, a világmindenségről meg mindenről.

Simon Márton, a JAK zenei programszervezője az első Néma gyerekkel kapcsolatban azt mondta, az ötlet lényege, hogy a jó szövegek elhangozzanak. "Megismertem sok olyan embert, akik nem a szigorúan irodalmi közösségből jönnek, viszont nagyon jó szövegeket írnak. Szerettünk volna olyan programot csinálni, ami zenés... legyenek költők, slammerek és szövegírók is, direkt vegyítve." A felolvasás, slammelés és a zene keveredése így nincsen túlkoordinálva, lazára van véve. "Nem szoros a program, ebből a szempontból improvizálunk - nincs olyan, hogy akkor most négy perc tíz másodpercig olvas valaki valamilyen zenére. Előtte is és közben is lehet beszélni, jelezni a zenészeknek."

Sziget 2012 - 5. nap (Néma gyerek - Elefánt, Porondszínház) Simon Márton
Galéria megnyitása

Sziget 2012, 4. és 5. nap - Katt a képre a többi fotóért!

A slammelés műfaját tekintve Simon szerint olyan, mint a Hyde Park. "Tudod, van ez a hagyomány, hogy kiállsz, és azt mondasz, amit akarsz (Speaker's Corner - a szerk). Itt nyilván azzal a felelősséggel, hogy x ember figyelmét valamelyest érdemes fenntartani. Vannak különböző szöveghagyományai ennek Magyarországon is, ezeket érdemes figyelembe venni - de közben az benne a jó, hogy nem muszáj. Ha valaki elkezd publikálni itthon valamilyen folyóiratban és nem reflektál az élő szöveghagyományokra, akkor őt gyakorlatilag dilettánsnak fogják tekinteni. Miközben az a helyzet, hogy van egy olyan réteg, amelyik egyáltalán nem foglalkozik az irodalommal, de a jó szövegekre nagyon vevő. Ők kitermelik a saját embereiket, saját szerzőiket - gyakorlatilag a Slam Poetryben és a rapben tűnnek fel ezek az arcok. Persze jó, ha sokat olvastak, de itt mindent szabad, nincs kényszer."

Ha valaki szeretne hallgatni egy kis kortárs költészetet slambe vegyítve (melegen ajánljuk), augusztus 30-án a szigligeti JAK-táborba lemegy az Elefánt egy Néma gyerekes mókára. A költészet, próza és dráma szemináriumok mellett ugyanis idén - figyelem! - slaminárium is lesz a táborban (jelentkezni még augusztus 15-ig lehet). Aki maradna Pesten, annak augusztus 20-án ajánljuk a Gozsdu Manó Klubban a Vagány Históriákat, ahol este 10-től meg lehet hallgatni Simon Mártont, Indiánát és Színész Bobot is. Ha pedig minden jól megy, szeptembertől havonta lesz Néma gyerek, szintén a Gozsduban.

Sziget 2012 - 4. nap (KultúrZóna, Kreatív Workshop)
Galéria megnyitása

Sziget 2012, 4. és 5. nap - Katt a képre a többi fotóért!

Aki a slam után a KreatívZónában sétálgatott, nem csak a Hello Woodnál alkothatott utolsó nap is kedvére: a Medence Csoport Bambuszsárkánya alatt a népek serényen stencileztek, hangos volt a helyszín a Bélaműhely interaktív hangköltő műhelyétől, és idén is lehetett gyártani újrahasznosított designos táskákat. A workshopokkal szomszédos Múzeumi Negyedben a Kiscelli Múzeum (Street Fashion kiállítása kapcsán) osztogatott színes napszemüvegei tettek szert komoly nemzetközi népszerűségre, és a Benkő Imre-féle Sziget-képekkel felszerelt (kritikánk róla itt) Mai Manó Ház tetkóját és matricáit is magára aggatták a magukra valamit is adó fesztiválarcok. Volt sok társasjáték is művészeti témában a Szépművészeti és az MNG jóvoltából; gombfoci stílszerűen a Magyar Nemzeti Múzeum Ötkarikás magyarok kiállítása mellé; comic jam a kArton Galéria sátrában vagy például plexiékszer gyártás az art deco jegyében az Iparművészetinél. Ha pedig mindenki kiművészkedte magát, vehette az irányt a Porondszínház és az esti opera felé.

(bn)

 

Az MR2-szlogen analógiájára gyártott Moltopera (Nagyon opera) nevű alternatív operatársulat még csak idén februárban tartotta első koncertjét, a Porondszínház cirkuszi sátrában már két nap főműsoridőben is lehetőséget kaptak ars poétikájuk megvalósítására, azaz arra, hogy megmutassák, miként lehet az operát érintő és megbénító közhelytől megszabadulva mindenki számára fogyaszthatóvá tenni. Valljuk be, ez azért igen nemes vállalkozás, pláne, ha a műsorsávban egy időben olyan sztárcelebekkel és korszakalkotó együttessel kell versenyezniük, mint Snoop Doog, a The Killers vagy a világzene-történet megkerülhetetlen stílusteremtője, az ír folk-punk zenét játszó The Pogues zenekar. S hogy mégis mi vonzotta a Porondszínházba a hallgatókat? Az, ami a társulat valamennyi tagjában közös: fiatalok, színpadra valók és irtó tehetségesek.

Sziget 2012 - 5. nap (Moltopera, Porondszínáz)
Galéria megnyitása

Sziget 2012, 4. és 5. nap - Katt a képre a többi fotóért!

Az eredeti terv szerint szombat este A varázsfuvola, vasárnap pedig a Szerelmi bájital szűk egy órás változatával készültek volna a zeneakadémiás hallgatók, de ezen mindkét esetben módosítani kellett, előbbiben időtúllépés, utóbbiban - ha a konferáló gyors angol hadarásából jól értettem - betegség miatt. Így az este folyamán felcsendült operarészletek inkább egy tanszaki koncert áriafüzéreként sorakoztak fel, és ahogy ígérve volt, nem álltak össze a műfajt egyedi ötletekkel népszerűsítő, a sztereotípiákat lebontó opera-keresztmetszetekké. A koncert milyensége így igazából az énekesek teljesítményétől függött.

A produkciók közül Sipos Marianna alakításai ütötték a legnagyobbat, aki gyöngyözően dús és hajlékony koloratúráját a legnehezebb bravúráriákban is ugyanolyan magabiztossággal kezelte, legyen szó a bécsi klasszicizmus, romantikus vagy a huszadik századi operajátszás remekműveiről. (A kétszeres Fischer Annie-ösztöndíjas énekes rátermettségét mi sem mutatja jobban, hogy szeptember közepén az ARD énekversenyén képviseli Magyarországot.) A férfiaknál az aranytorkú Gradsach Zoltán hiperaktív és szuperérzékeny Papageno-alakítása vitte a pálmát, amibe még az is belefért, hogy a hősszerelmes papagáj-vándor tollaiba - jelmez híján bőrébe - belebújva a közönség sorai közt ugrándozzon, kölcsönös szimpátia esetében pedig meg is ölelkezzen velük. A már-már túlbuzgó alakítást negédes baritonhang ellensúlyozta, olyan, amit az ember nem szívesen verne ki a füléből.

Sziget 2012 - 4. nap, Moltopera: A varázsfuvola
Galéria megnyitása

Sziget 2012, 4. és 5. nap - Katt a képre a többi fotóért!

Dani Dávidnak, a társulat basszus-óriásának hangja ugyan a magasabb regiszterekben néhol hajszálnyit nazálisra sikerült, mély basszusának búgásával még a jeget is megolvasztotta, nemhogy a közönség a szívét. A koncert legtisztább hangú és egyben legtisztábban is éneklő fellépője Göncz Renáta volt, aki finom és fényes hangjával még Sipos Mariannával duóban is derekasan helyt tudott állni. Épp úgy, mint a Moltopera Társulat a sátorba beszüremkedő gengszterrappel szemben.

(nb)

 

A Hodworks a tavalyi Octopus helyszínen is fellépett, akkor a Mindennapi rutinnal, most pedig a Basse danse-t hozta a Porondszínházba. A munkát 2012-ben a húsz legkiemelkedőbb kortárstánc előadás közé választotta az Aerowaves hálózat, a koreográfus Hód Adriennt pedig Lábán-díjjal jutalmazta egy független esztétákból, kritikusokból és szakújságírókból álló kuratórium. A több külföldi fesztiválra is meghívott Basse danse a szabad improvizációs mozgás és zene újszerű kapcsolatából született, speciális mozgását egy négyhónapos berlini szakmai gyakorlat során dolgozta ki Hód Adrienn társulata. Élőben zenélt Mizsei Zoltán, a táncosok pedig Cuhorka Emese, Garai Júlia, Molnár Csaba és Marco Torrice voltak. A társulatot itthon legközelebb szeptember 21-én lehet látni az Ahogy azt az apám elképzelte című előadással a Trafóban, a KortársTáncGenerációk Szemlén.

Hajnalodik, valaki már pakol, a külföldi backpackesek várják az első metrót. Azért ne aggódjunk, nincs még teljesen vége a nyárnak.

(bn)

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG