Mozart-remekmű az Operaházban

Az Operaház történetében kilencedik alkalommal színre vitt Don Giovannit a november 19-ei bemutatót követően még nyolc alkalommal játsszák.

A 2011-es bemutatót az olasz színházi élet doyenje, a veronai születésű Gianfranco de Bosio rendezi. A filmrendezőként is ismert szakember Verdi és Wagner operáinak színrevitelével és a Veronai Aréna művészeti vezetésével komoly hatást gyakorolt a zenés színház játékkultúrájára. A rendező így nyilatkozott a készülő előadásról: "Ezt az előadást Nanàval való találkozásunk határozza meg. Igaz, minden Don Giovanni-rendezésemben a vicenzai színházépület, a Teatro Olimpico volt a kiindulási pont a színpadképhez. Az építmény tervezője, Palladio volt az első, aki létrehozta az 1580-as években az úgynevezett modern színházépületet, aminek a kiindulópontja az ókori görög, római színház. Viszontlátjuk tehát Palladio színházát, és ezt illesztjük bele térben, színben ebbe az Operaházba. A színpadképhez tartozik néhány háromszög alapú oszlop, melyek három oldala a három különböző helyszín szerint lesz látható. Azaz Mozart és da Ponte utasításainak megfelelően kert, palota vagy utca jelenik meg." Gianfranco di Bosio, aki az opera prágai és bécsi változatát egyesítve készítette el a maga változatát, azt is kifejtette, hogy a színpadkép, Palladio esztétikai harmóniája ellenpontozza a kicsapongó címszereplőt, és a tér lehetővé teszi, hogy a Mozard-Da Ponte-trilógia mindhárom darabját ebben adhassák elő.

Don Giovanni az Operaházban (fotó: Végh Dániel)

A díszletet és a jelmezeket a nemzetközi szakmában "a jelmezek királynője" néven ismert Nanà Cecchi tervezte, aki mesterének mondhatja többek között a híres Viscontit is. Cecchi a színház és az opera műfajában egyaránt otthon van, Olaszország legjelentősebb operaházainak tervez rendszeresen. A filmes szakmában is nemzetközi elismertségnek örvend, dolgozott Bertoluccival, de hollywoodi szuperprodukciókba is hívják. Ő a jelmeztervezője többek között Az első lovag és a Sólyomasszony című filmeknek, amelyekben olyan sztárok öltözékeit alkotta meg, mint Sean Connery, Richard Gere, Michelle Pfeiffer, Julia Ormond. "De Bosio mesternek csak a hírnevét ismertem, személyesen e projektnek a kapcsán találkoztunk - nyilatkozott a tervező. - Eleinte volt bennem izgalom, ismerve az ő Don Giovannival kapcsolatos nagy tapasztalatát. Ez az izgalom azonban az első találkozások után szertefoszlott. Két önálló személyiség találkozott, két önálló Don Giovanni-elképzeléssel, és megtaláltuk a kommunikációs hidat, szakmai, emberi, kreativitásbeli, lelki síkon, és eggyé kovácsoltuk a két felfogást. Miután kiderült, hogy a Teatro Olimpico köré épül az előadás, többször ellátogattam a vicenzai színházba, tanulmányoztam, elemeztem. Egyszer csak eljött a pillanat, amikor úgy éreztem, eléggé elmélyültem benne. És akkor e tapasztalatok alapján valami újat hoztam létre, természetesen tiszteletben tartva az eredeti épület szépségét, stílusát, építészeti tisztaságát." Nanà Cecchi elmondta, hogy a hűség és a hűtlenség egyszerre jellemezte munkáját: hűséggel közelített a mesterműhöz, ugyanakkor azt keretként alá is kellett rendelnie az előadásnak. A tervezőnő kitért arra is, milyen komoly szaktudású munkatársakat talált az Operaház minden tárában és műhelyében.

Don Giovanni az Operaházban (fotó: Végh Dániel)

A bemutatón a karmesteri dobogón egy hölgy, Keri-Lynn Wilson áll. A dirigens 1990-ben kezdte tanulmányait, munkakapcsolatban állt Kurt Masurral, Seiji Ozawával és Claudio Abbadóval. A legnagyobb kanadai és amerikai zenekarok élén állt, de dirigált többek közt a Római Operában, olyan szólistákkal működött együtt, mint José Carreras, Andrea Bocelli, Isaac Stern; vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat, a lipcsei Gewandhaus Zenekart, dirigált a bécsi Staatsoperben. "A Don Giovanni tökéletes opera - szögezte le. - Da Ponte isteni történetmesélésével, Mozart pazar zenéjével a szöveg és a muzsika tökéletes párosítása jött létre. Mozart 'dramma giocosónak' nevezte művét, és valóban, tragikus és komikus elemeket egyaránt találunk benne. És éppen a súlyos és a könnyedebb, a megkönnyebbülést segítő momentumok kontrasztja az, ami a Don Giovannit ilyen intenzív, erős operává teszi. Az opera halállal kezdődik és zárul, közte pedig azt az utat tesszük meg, amelyet Don Giovanni a környezetével és a kalandjaival bejár. Mindenkire hatást gyakorol, s ettől ezek az emberek is érdekesebbé és élőbbé válnak. Ő a force majeur, a körülötte lévőket pedig bábként manipulálja. Az operával kapcsolatban nagy kihívás, hogy állandó energiával, megfelelő tempóval és feszültséggel kell végigbírni, és mindezt eleganciával és gyönyörrel ellenpontozni. A recitativóknak össze kell kötniük a zeneszámokat okos és ügyes színjátszással. Ebben az operában nem elég, hogy az ember egyszerűen jó énekes legyen! Ez a legjobb színház a valaha írt legszebb zene kíséretében." Keri-Lynn Wilson elmondta, milyen nagy hatással volt rá a budapesti Operaház, dicsérte a zenekart, amelyen érződik, hogy gyakran játszanak Mozartot, valamint az énekeseket és a jól együttműködő csapatot.

Don Giovanni az Operaházban (fotó: Végh Dániel)

A premierre november 19-én kerül sor a Magyar Állami Operaházban. A címszerepet Horváth Ádám és Kovács István, Donna Annát Kolonits Klára és González Mónika, Don Ottaviót Dovlet Nurgeldiyev és Szappanos Tibor, a Kormányzót Sebestyén Miklós és Fried Péter, Donna Elvirát Szabóki Tünde és Bátori Éva, Lepporellót Bretz Gábor és Alik Abdukayumov, Masettót Cseh Antal és Kelemen Dániel, Zerlinát Keszei Bori, Varga Viktória és Hajnóczy Júlia alakítják. Az előadások karmesterei Keri-Lynn Wilson és Medveczky Ádám lesznek.

Kapcsolódó program(ok) – a részletekért kattintson a linkre!

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

Felborítani a megszokott ritmust

Kovács Mártonnal, a Szakértők zenekar vezetőjével, Mohácsi János állandó alkotótársával beszélgettünk. INTERJÚ

Rajta vagyunk a szeren

Pintér Béla legújabb darabjában egészen apró tragédiákról mesél, olyanokról, amelyek mellett naponta séltálunk el az utcán. KRITIKA

"Mindig az igazságtalanság ellen lázadnak"

Társadalom, politika és művészet összefüggéseit vizsgálja a Ludwig Múzeum új kiállítása. Fabényi Júliával beszélgettünk. INTERJÚ

Mészáros Máté: "Van ebben valami őrültség"

Mészáros Máté (fotó: Drucker Dávid)

Az Ultima Vez táncosával a Trafóban október 24-én látható Hinoki című koreográfiája kapcsán beszélgettünk. INTERJÚ

Elhunyt Bretus Mária

Hetvenegy éves korában október 21-én hosszan tartó súlyos betegség után távozott az intézmény professor emeritája.

Elhunyt Pribojszky Mátyás

Citeraművészként az országban elsőként kapott hivatásos működési engedélyt, majd a ősi népi hangszert hangversenypódiumra emelte.

 

Buczkó Martin: "Ami a technikán felül kezdődik"

Buczkó Martin azon magyar kiválóságok közé tartozik, akikről itthon keveset hallunk, pedig külföldön már jelentős karriert futottak be. A fiatal táncos-koreográfus Berlinben és Németország szerte learatta szinte az össze babért, amit balett-táncosként elérhetett. Közben nagyszabású zenei és koreográfiai munkákat is vállal, valamint saját társulatát építi. INTERJÚ

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége