Salamon

A kotta előadása

2011.06.23. 13:43

Programkereső

„Performing the score” címmel tartott Malcolm Bilson videóvetítéssel egybekötött előadást a Soproni Régi Zenei Napok ötödik napján.

Öt évvel a nagy sikerű „Knowing the Score" című oktató DVD-je után - amelyben különböző aspektusokból vizsgálja Mozart, Beethoven és Chopin notációját - Malcolm Bilson újabb dokumentarista filmmel jelentkezik 2011 augusztusában. Ebből a még kiadatlan DVD-ből mutatott részleteket, amelyet egy bevezető beszéd előzött meg. A tolmácsolás feladatát Komlós Katalin vállalta magára.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

 Az előadás - és egyben az új DVD - fő mondanivalója az, hogy míg a hangszerek többségénél lassanként a korhű hangszereken való történetileg hiteles előadásmód kezd a sztenderddé válni (legalább is nyugaton - teszem hozzá magamban), addig a zongoristák ezen a téren „legalább 50 évvel" le vannak maradva. Bilson védelmébe veszi a korai zongorákat: ezeken is nyugodtan lehet manapság koncerten játszani - akár háromezer főt befogadó koncerttermekben is. Sőt, ha igazán azt szeretnénk előadni, amit a szerzők valóban leírtak, akkor csakis a fortepianók jöhetnek szóba. A modern Steinwayek a megváltozott mechanikája lehet, hogy „fejlettebb"  vagy tökéletesebb, de Mozart és Beethoven nem Steinwayre írta a zongoraműveit, így modern hangversenyzongora esetén egy nagy paradoxonba ütközünk: ha azt játsszuk, ami tényleg le van írva, az nem szól jól; ha meg arra törekszünk, hogy jól szóljon, akkor nem azt játszuk, ami valójában le van írva. Mindezekre igazán meggyőző példákat mutatott élőben, ill. a DVD-ről.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

 A kurzusok az eddigihez hasonlóan tovább folynak. Csütörtökön ül össze a szerkesztőbizottság, hogy eldöntse, melyek azok a produkciók, amelyek a szombati kurzuszáró hangversenyen szerepelnek.

A Fidelio kritikapályázatán díjazott szerző, mivel muzikológusként és hegedűsként (jelenleg mindkettőt felsőfokon tanulja különböző felsőoktatási intézményekben) egyaránt érdekli a régi zenének nevezett repertoár, ezért aktív résztvevője Simon Standage hegedűkurzusának - ahol Händel F-dúr (HWV 370), J. S. Bach f-moll (BWV 1018) és Mozart C-dúr (K. 296) szonátáját játszotta vagy fogja játszani - és résztvevője Vashegyi György kamarakurzusának is.