Ilona

Miért Sopronban tartják a Régi Zenei Napokat?

2011.06.24. 20:33

Programkereső

Miért mennek évről évre Sopronba koncertezni és tanítani a szakma legjelesebb képviselője itthonról, de még külföldről is?

Jövő héten kezdődik a VOLT-Fesztivál Sopronban, a főtér és az óvárost környékét azonban már most elárasztották magyar és külföldi fiatalok. De van valami szokatlan ezekben a diákokban: hálózsákok és utazótáskák helyett a legkülönfélébb hangszereket viszik a hátukon és sétaközben sem a legújabb MR2-slágereket dúdolják. Magyarország egyik legnagyobb könnyűzenei fesztiválja előtt egy héttel Sopron régi zenei lázban ég, immáron 27. alkalommal. S hogy miért rendezik már sokadik alkalommal Régi Zenei Napokat a hűség városában? Miért jönnek el évről évre koncertezni és tanítani a szakma legjelesebb képviselője itthonról, de még külföldről is?

Soproni tartózkodásomat mi mással is kezdhettem volna, mint egy hosszú sétával az Óvárosban. Gótikus ablakok, szűk sikátorok, macskaköves utak, félévezredek társadalomtörténetét magukban őrző lakóházak és utcanevek felfedezése során egy olyan időutazásban volt részem, ahol még legeldugottabb zugok parasztbarokk házbejáratait díszítő angyalszobrok is a legnagyobb odafigyeléssel és szakértelemmel készültek.

Régi Zenei Napok Sopron
Régi Zenei Napok Sopron

Ez az észrevétel érvényesnek mondható a Régi Zenei Napok teljes koncepciójára, az ismert remekművek mellett ugyanis azokra a komolyzenei gyöngyszemekre is felhívja a figyelmet, melyek kimaradt a kanonizáció szűkös merítéséből. Sétám vége felé járva áriákra és hegedűfutamok egymásba mosódására lettem figyelmes, elértem a kurzusnak otthont adó Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központot. Szerencsémre épp érkezésemkor fejeződtek be a délelőtti mesterkurzusok, így lehetőségem nyílt alaposabban szemügyre venni a tábor aktív résztvevőinek közel hatvanfős táborát, és Németh Zsomborral is összetalálkoztam, akitől a tudósítás stafétabotját rögtön át is vettem, hogy legalább az utolsó napokban lehetősége legyen az elmélyült gyakorlásra.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

A délután folyamán Kolonits Klára énekkurzusába tekinthettem be. A tavaly Liszt-Ferenc díjjal kitüntetett énekművész az Angliában élő kanadai világsztár Nancy Argenta helyére ugrott be "kisegíteni". Lelkesedését és elhivatottságát hűen bizonyítja, hogy az intenzív tanítás mellett a pénteki önálló dalestet is elvállalta. A beéneklés előtt sikerült elkapnom egy fiatal énekes hallgatót, aki elárulta, cseppet sem csalódott, hogy a kurzust nem az eredetileg meghirdetett Argenta tartja. Kolonits Klára ugyanis a hangminőségből soha nem engedő precizitással és végtelen türelemmel fordul a növendékeihez és szintjüknek megfelelően hozza ki belőlük az aznapi maximumot.

A mesterkurzusokra egyébként a legkülönbözőbb életkorúak a legkülönfélébb helyekről érkeztek. Volt és jelenlegi zeneakadémisták mellett ugyanúgy találhatunk konzisokat mint bölcsészhallgatókat. Külföldről legnagyobb arányban azok az orosz lányok érkezetek, akik immáron több éve visszatérő vendégei a Széll Rita, reneszánsz és barokk táncspecialista irányításával működő egyedülálló, historikus táncműhelynek, de Japánból, Kínából és még Kanadából is érkeztek szép számmal.

Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Régi Zenei Napok, Sopron 2011

Az ötödik nap estéjén az idén 30. születésnapját ünneplő Savaria Barokk Zenekar Mozart-estjét következett soron. Hazánk legrégebbi barokk zenekara mögött kiemelkedő zenei múlt áll: több mint hatvan kiadott lemez és külföldi koncertek tömkelege után nem hiába emlegetik Európa egyik legjobb zenekaraként. Kalló Zsolt együttese a hangverseny első felében a 239-es jegyzékszámú D-dúr szerenádot és a B-dúr hegedűversenyt adta elő, a második félében pedig Mozart egyik legszemélyesebb hangú szimfonikus vallomását, a g-moll szimfóniát játszotta. A zenekartól megszokott tiszta artikuláció és a dinamikai árnyalatok kidolgozottsága az egész koncertet végigkísérte, addig a régi zenei szemléletmód érdekes szembenállásával jellemezhető az előadás két része: míg az első részben a két együttesre írt D-dúr divertimento barokk concertálása és a B-dúr hegedűverseny vidámságtól kicsattanó tizenhatodfutamai jól illeszkedtek a historikus előadásmódhoz, addig a második részben a g-moll tragikumának esszenciáját keresve inkább a romantikus hév dominált. A hangversenyt természetesen hosszú percekig tartó vastaps követte. A koncert után utamat szállásom irányába vettem, és napom egy óvárosi kitérővel zártam. A sétám során meglepetésemre egy 1773-ban épült műemlékre bukkantam, éppen ebben az esztendőben született a ma esti koncerten elhangzott Mozart-hegedűverseny is. Ebből is látszik, Sopronnál keresve sem lehetne alkalmasabb helyszínt találni a Régi Zenei Napoknak.

A Régi Zenei Napok, Sopron 2011 előző napjairól készült tudósításaink:

A kotta előadása

Örökzöldek leporolva

Próbák napja

Sopron, bécsi klasszika, Szekendy Tamás

Overture Nr. 27