Jácint

A végéhez közeledik a soproni régi zenei fesztivál

2011.06.25. 14:00

Programkereső

A soproni Régi Zenei Napok utolsó előtti napja a szombati koncertre való készülődéssel telt el: napközben a kurzusokon és gyakorlótermekben is kemény, intenzív munka folyt, az utolsó finomításokat kidolgozását követően a tanárok ugyanis kihirdették a záró koncert műsorába beválogatott zenedarabokat. Az este tetőpontja az énekkurzust vezető Kolonits Klára énekművész dalestje volt, ahol a klasszikus dalrepertoár gyöngyszemeit énekelte, világszínvonalon.

A Liszt Ferenc Kulturális Központban már reggel kilenckor nagy volt a sürgés-forgás. A táncosok bemelegítésre siettek, a gyakorlók lefoglalása már ekkor elkezdődött, aki ugyanis nem írta be magát a beosztásba, könnyen megeshetett vele, hogy egész napra hoppon maradt. A főtárgyi kurzusok ugyan csak tíz órakor kezdődtek, de Standage Leclair és Bach stílusáról szóló előadása miatt már délután ötkor be is fejeződtek. A pénteki napon a külföldi barokkspecialisták kurzusait látogattam meg: Malcolm Bilsonét és Simon Standage-ét.

Malcolm Bilson
Malcolm Bilson

Bilson kurzusát hallgatva nagyon szimpatikus voltak számomra azok az eszközök és módszerek, melyeket a tanítás során használt. Instrukcióiban ugyanis nem a historikus előadásról volt szó, nem a barokk technika, történeti szempontok, vagy stílusbeli sajátságok merültek fel, hanem csakis a mű értelmezése, azaz a zene megértése. A egyenkénti 45 perces foglalkozásokat anekdoták, interaktív kérdések és filozofikus zenei interpretációk színesítették. A fortepiano mestere számos alkalommal élt instrumentális hasonlatokkal a jobb és a balkéz dallamainak egymáshoz való viszonyulásainak magyarázataikor. A zenemű eszenciájának keresésekor a legegyszerűbb kérdések feltevésével világított rá a mű mondanivalójára, amiből szinte már magától adódik a megvalósítás mikéntje is. Bilson továbbá nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a növendéke maga is kialakítson egy olvasatot a darabról. Véleményét, meglátásait sosem kérte számon, elsődleges és legfontosabb célja ugyanis a zenei ízlés kialakítása volt. Kurzusán végig szikrázó, inspiráló atmoszférát éreztem, műhelye kiváló lehetőség a zenei ízlés és a zenei gondolkodás fejlesztésére egyaránt.

Malcolm Bilson - Régi Zenei Napok, Sopron 2011
Malcolm Bilson - Régi Zenei Napok, Sopron 2011

Ezt követően a historikus hegedűjáték egyik legnevesebb képviselőjét, a londoni és drezdai akadémia barokkhegedű-professzor műhelyének munkafolyamataiba nyertem betekintést. Standage már több mint tíz éve látogat el rendszeresen Magyarországra: idén hatodik alkalommal lép fel és tart kurzust Sopronban, de számos alkalommal játszott már Budapesten, és tanított a Zeneakadémián is. Érdeklődési területét jelenleg a 17.-18. század zenéje képezi, így tökéletes illeszkedik a fesztivál profiljához is. Standage a kurzusokon a régi zenei ismeretek mellett technikai elemekre is nagy hangsúlyt fektetett: egy-egy frázis kiragadásával és ismételtetésével aprólékosan mutatta be vonós technikai rejtelmeit, legyen szó vonásnemekról vagy a balkéztechnikáról.

Simon Standage
Simon Standage

A nap méltó lezárásának számított Kolonits Klára és Dinyés Dániel koncertje, ahol a Haydn, Mozart dalai mellett Schubert, Mendelssohn és Klara Schumann művei is elhangzottak. A házaspár rendkívüli zenei érzékenysége és zeneértése magas színvonalon mutatkozott meg a koncert összes darabjában. Kolonits Klára a legnagyobb könnyedséggel és egyszerűséggel szólaltatta meg a nehéz anyagot. Regisztereinek mesteri kidolgozottsága nem hagy kivetnivalót maga után: hangjának nemcsak alsó regiszterei szólnak telt, drámai színben, hanem a magasságokat is irigylésre méltó könnyedséggel énekli, minden erőfeszítéstől mentesen. A Liszt-díjas énekművész továbbá kitűnő színészi teljesítményével is kitűnt a klasszikus dalirodalom valamennyi karakterét felsorakoztató hangversenyen. A széles érzelmi skálán mozgó női jellemtípusokkal azonosulva ugyanolyan hitelességgel tudta eljátszani a cserfes olasz nőszemélyt, mint a mély fájdalmakat megélő apáca vagy a hűséges szerelmes szerepét.

Kolonits Klára
Kolonits Klára

Dicséretet érdemel azonban Dinyés Dániel is, aki zongoristák között is csak ritkán előforduló figyelemmel és elmélyültséggel kísérte feleségét. Minden hang helyét és funkcióját értette a zenei folyamatokban, ami nemcsak partnere közötti kommunikációban érződött, hanem önreflexív zongorajátékában is. A pénteki hangverseny a Régi Zenei Napok koncertjeinek egyik legnagyobb csúcsteljesítményének éreztem, olyannak, ami a Művészetek Palotájában, de még a világ legnagyobb koncerttermeiben is megállná a helyét. Nagy örömre szolgált, hogy világszóló zenei élménynek nemcsak a Müpában, hanem a fesztivál alkalmával Sopronban is részesei lehettünk.