Nándor

Záróhangok Sopronból

2011.06.26. 14:00

Programkereső

Színes műsorpalettájú záró koncert a kurzus legtehetségesebb résztvevőitől, historikus táncház és állófogadás zárta a soproni Régi Zenei Napokat. A műhelymunkák természetesen az utolsó napon sem szüneteltek: a táncosok a főpróbán korhű ruhákban táncoltak, egyes kurzusvezetők pedig még közvetlenül a koncert előtt pár órával tanítottak. Az egyhetes táborban szerzett tapasztalatokról, élményekről tanárokat és diákokat kérdeztem.
Főpróba korhű ruhákban - Soproni Régi Zenei Napok
Főpróba korhű ruhákban - Soproni Régi Zenei Napok

A szombati nap folyamán különös élményben lehetett része a Liszt Ferenc Kulturális Központ környékén sétálóknak. A historikus tánckurzus főpróbájára siető táncosok korhű öltözéke régi idők hangulatát idézte meg: az embernek olyan érése támadt, mintha egy kosztümös filmforgatásába csöppent volna. A főpróba előtt sikerült elcsípnem Czinege Ádámot, a tánckurzus egyetlen férfi részvevőjét, aki mellesleg a Zeneakadémia zeneszerző szakos hallgatója és a Hallgatói Önkormányzatának gazdasági alelnöke is. Ádám elárulta, bár a jelentkezéskor nem volt semmilyen előírás vagy előképzettségi kötelesség a tánckurzuson való részvételhez, az egyetemen két félévig látogatta Széll Rita Historikus táncok elmélete és gyakorlata nevű tárgyát, és ez inspirálta őt, hogy ide is jelentkezzen. Az egyhetes tánckurzus első napjaiban a vegyes csapatösszetétel miatt az alaplépéseket tanulták meg, a hátralevő napokban pedig a ma este bemutatásra kerülő koreográfiát gyakorolták. Ádám hozzátette, a historikus tánc nem egy könnyen elsajátítható műfaj: mind a koncentráció mind a művészeti érzék terén magas színvonalat megkövetelő, erősen szabályozott tánc, mely ugyanazt a kecsességet és hajlékonyságot várja el mindkét nemtől. Nem hiába tekintenek rá a klasszikus balett előzményeként.

Czinege Ádám korhű barokk öltözetben - Régi Zenei Napok, Sopron
Czinege Ádám korhű barokk öltözetben - Régi Zenei Napok, Sopron
Szokos Augustin
Szokos Augustin

Következőként Szokos Augustin szólítottam meg, akinek a nevéhez a Budapest Bach Consort nevű zenekar megalapítása mellett számos régi zenei koncert dirigálása is fűződik. Guszti második alkalommal látogatott el Sopronba és ez itt eltöltött időt igyekezett a legjobban kihasználni: a tábor valamennyi kurzusára behallgatott, de csembalistaként legtöbbet a kamarazenei kurzussal foglalkozott. A Régi Zenei Napokat több szempontból is kiváló lehetőség tartja. A kurzusrésztvevőkkel a szakma legnagyobb hazai és a külföldi képviselői foglalkoznak. Bilson, Standage és Vashegyi György óráin ugyanis nemcsak széleskörű lexikális tudást, hanem a gyakorlati tapasztalatokat is szerezhetnek a hallgatók. Ezen felül a régi zene szerelmeseinek arra is lehetősége nyílik, hogy jobban megismerjék a következő generáció zenészeit, leendő zenekari társaikat és kamarazenei partnereiket. Az ifjú karmester nem egy embert ismert itt meg, akit később koncertezni is hívott együttesébe. Kihasználva a lehetőséget, Guszti egy kisebb barokk zenei formációt is létrehozott a fesztivál alkalmával: eddigi zenésztársaival és a kurzuson megismert zenészekkel egy Händel áriát adott elő a záró koncerten, Nagy Bernadett mezzoszoprán közreműködésével.

Nagy Bernadett - Régi Zenei Napok, Sopron
Nagy Bernadett - Régi Zenei Napok, Sopron

A kurzus során szerzett tapasztalatairól a tanárok közöl Kolonits Klára énekművésznőt kérdeztem, aki idén a világhírű Nancy Argentát helyettesítette. Kolonits Klára a bécsi klasszikusokban és a barokk oratóriumban való jártassága jól illeszkedik az énekkurzus régi zenei profiljához, énektechnikája és stílusérzékenysége pedig biztosítéka annak, hogy a historikus és a hagyományos előadásmódnak egyaránt megfeleljen. Elmondása szerint a kurzusra jelentkezők széles merítésből érkeztek: található közöttük a középszinttől egészen a karrier előtt álló zeneakadémistáig. A művésznő hozzátette, a mesterkurzus súlypontját épp ezért nem is a koncertre való gyorstalpalós felkészülésre, hanem az elmélyült, gondos műhelymunkára helyezte. Ennek fényében elsősorban a darabokban gyakran előforduló technikai problémákra koncentrált, melyek megoldására aprólékos, szőrszálhasogató munka útján vezette rá a az énekeseket. A művésznő véleménye szerint az egyhetes intenzív kurzus után a maga szintjén mindegyik növendék sokat fejlődött. Továbbá azt is elárulta, hogy a tanításkor az énekesek visszacsatolásaival ő maga is rengeteget tanult, ezért is tartja kiemelten fontosnak tartja, hogy az énekművészek a koncertezés mellett már aktív korukban is elkezdjenek foglalkozni a tanítással.

Kolonits Klára
Kolonits Klára

A szombat esti záró hangversenyen a tábor legtehetségesebb növendékei a bécsi klasszikusok darabjai mellett Bach, Leclair és Quantz műveit játszották. A koncerten magasan kiemelkedett Baráth Emőke produkciója, aki ezúttal Mozart Cosí fan tutte című operájából a Per pietá, ben mio, perdona kezdetű rondóval varázsolta el a közönséget. A záró koncertet követően a tánckurzus is bemutatkozott, ezt követően Széll Rita invitálta historikus táncokra a közönséget. A meghívásnak a barokk veterán, Simon Standage sem tudott ellenállni, bő egy órán keresztül ropta az autentikus zenével kísért táncdarabokat. A táncos mulatságot állófogadás követte, majd a bátrabbak a Szent Iván éji éjféli tűzugrással búcsúztak az év legrövidebb és legfényesebb éjszakájától és egyben 27. soproni Régi Zenei Napoktól.

Historikus táncház Széll Rita vezetésével
Historikus táncház Széll Rita vezetésével