Nándor

A Bartók Fesztivál kódája

2011.07.20. 20:28

Programkereső

Nagyszerű koncertekkel ért véget a 27. Szombathelyi Bartók Fesztivál.

Bár utolsó napjához ért a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál, a munka nem állt meg még hétfőn sem. Pauk György tanár úr, noha növendékei előző nap koncertet adtak, a délelőtt folyamán még mindig folytatta az intenzív munkát, s hasznos instrukciókat adott a romantikus szonátákhoz a vonókezeléstől és vibratóktól kezdve a zenei megformálásig; az Egyetem Dísztermében pedig Eckhardt Gábor foglalkozott lelkesen tanítványaival. A hallgatók e kurzus kapcsán leginkább a családias légkörről számoltak be, az órákon senkinek nem kellett szégyenkeznie esetleges „hibái" miatt.

27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál
27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál

Meláth Andrea baráti hangvételű beszélgetésbe elegyedett növendékeivel az utolsó délelőttön, amelyen a művésznő előző napi Schönberg-produkciójáról esett főképp szó, a próbák és a koncert nehézségeire és örömteli pillanataira, valamint korábbi Pierrot-előadásainak anekdotáira is kitérve. A kurzus után az egyik aktív hallgatót, a Pécsett egyébként is Meláth-tanítvány Szente Melindát kérdeztem a heti munkáról és az általános hangulatról. Ő kifejezetten örült, hogy nyáron is tudta magát tovább képezni. Külön érdekessége volt a kurzusnak, hogy Csengery Adrienne tanárnő is megjelent az órákon, s elsősorban az idegen szövegek kiejtésében, valamint különböző énekes technikák elsajátításában nyújtott segítséget, továbbá a korrepetitor, Gyökér Gabriella is aktív résztvevője volt a tanításnak, így több oldalról is kaphatták a növendékek az instrukciókat. A kötelező repertoárt Liszt és Bartók dalai képezték, de Melinda elmondása szerint Meláth Andrea megengedte, hogy hozzanak más darabokat is, amikkel foglalkozni szeretnének. A napirendre vonatkozó kérdésemre az ifjú énekesnő beszámolt a foglalkozások „közös óra" jellegéről, így konkrét beosztásra nem mindig került sor, inkább csak délutánonként, s mindenki akkor és annyit énekelt, amennyit jónak látott. Teljesen kötetlen, családias hangulatban telt órákon azokkal, akik nem saját növendékei, külön is foglalkozott Meláth Andrea a beénekléstől kezdve a bonyolultabb technikai kérdésekig.   

27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál
27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál

Délután a Zeneiskola nagytermében került sor a szeminárium növendékeinek záróhangversenyére, amelyen elsősorban zongoristák és énekesek adtak számot tudásukról, de néhány szóló fuvola-darabot és zárásul egy kis kamarazenét is hallhattunk. A zongoristák (Demény Balázs, Asai Kohei, Szőcs Kristóf, Megumi Simanuki, Kiss Márton) leginkább Liszt-darabokkal, elsősorban etűdökkel álltak ki, készülve a szeptemberi nemzetközi Liszt-versenyre, az énekesek (Szente Melinda, Németh Márton, Nagy Johanna és Gergely Erna) a kötelező repertoár Bartók- és Liszt-dalaival léptek színpadra. A fuvolisták, mivel tanárukat és korrepetitorukat is még a koncert előtt másfelé szólították teendőik, szóló darabokkal álltak ki: Varga Dóra Ibert Piece című kompozícióját, Ana Marija Banović pedig Karg-Elert Sonata Appassionatáját adta elő. A színvonalas produkciók sora Kim Kashkashian kamarazenei kurzusának résztvevőinek műsorával zárult: Deák Sára (hegedű), Salla Noémi (klarinét), Baranyai Barnabás (cselló) és Horváth Alina Mónika (zongora) Messiaen Kvartett az idők végezetére című darabjának két tételét szólaltatták meg.

27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál
27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál

A növendékkoncert után érkezett el a Bartók Fesztivál záróhangversenye, amelyen a karmester- és a hegedűkurzus résztvevői mutatkozhattak be a Savaria Szimfonikus Zenekar közreműködésével a Bartók Teremben. Az első félidőben Claude Debussy A tenger című „három szimfonikus vázlat"-át hallhattuk a karmesterkurzus három hallgatója vezényletével. A Hajnaltól délig a tengeren a lengyel Monika Stefaniak pálcája alatt szólalt meg, szépen hangsúlyozva a tétel impresszionista színeit. A hullámok játéka tétel sejtelmes hangulatát a svájci-magyar Beni Santora mutatta meg nekünk, A szél és a tenger párbeszédének hömpölygő, széles dialógusát pedig Cser Ádám erőtől duzzadó dirigálása juttatta érvényre. A szünet után Bartók Hegedűversenye (1937/1938) következett, amelynél Pauk György kurzusának hallgatói voltak a szólisták: az első tételt Deák Márta magabiztos, megformált tolmácsolásában, a másodikat a kanadai Sadie Fields érzékeny, finom előadásában, a harmadikat pedig a japán Tomii Chieri lendületes szólójával élvezhettük. A produkció teljességéhez természetesen itt is hozzájárultak az ifjú karmesterek: a horvát Josip Nalist a japán Makiko Habu követte, a sort pedig a hegedűművészként is ismert Hollókői Huba zárta. A kiváló Bartók-interpretáció után érthető volt a lelkes tapsvihar. A nagyszerű szellemi táplálék pedig a közeli Képtárban megrendezett fogadáson búcsúzhattak el a kurzusokon résztvevő hallgatók és tanárok egymástól és a 27. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztiváltól.