Jusztina

Takács Szilvia fortepiano estje J. Haydn és G. Albrechtsberger műveiből

2011.10.24. 22:07

Programkereső

2011. november 19. Győr, 20. Budapest, Nádor Terem, este 7 órakor

1. G. Albrechtsberger: B-dúr concerto

2. J. Haydn: Genzinger zongoraszonáta

- - -

3. J. Haydn: E-dúr trió

4. J. Haydn: F-dúr concerto

Közreműködik:

Vitárius Piroska - hegedű

Karasszon Dénes - gordonka

A Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken

 

Albrechtsberger, Johann Georg (1736. február 3., Klosterneuburg – 1809. március 7., Bécs) Osztrák orgonista, zeneszerző, zenetudós és tanár. Zenét mint kóristafiú, szülővárosában, majd a melki apátságban tanult Emmerling irányításával. A fiú gyönyörű hangja I. Lipót elismerését is kiérdemelte, aki egy aranydukáttal jutalmazta. Később II: József mint koronaherceg találkozott vele és felajánlotta számára az udvari orgonista állást annak megüresedése esetén. Melkben módja volt Caldara, Fux, Pergolesi, Händel és Graun műveinek tanulmányozására, és korának egyik legképzettebb zenetudósa lett. Tizenkét év szolgálat után 1755-ben a Győri Püspökség alkalmazásába került mint orgonista és zeneszerző (a püspökség könytára Albrechstberger műveinek kincsesbányája). Bécsben folytatta tanulmányait, ahol korának egyik legjelesebb orgonistája, Mann vette védőszárnyai alá, és itt barátságot kötött Gassmannal, Joseph és Michel Haydnnel is. 1772-ben II. József ígéretéhez híven udvari orgonistává nevezte ki. 1792-ben pedig a Stephansdom zenei vezetője lett, ahol mint korának egyik legjelentősebb zeneteoretikusa kiváló tanítványok sorát vonzotta. Többek között nála tanult egy ideig Beethoven (1794 és 1795 között), Hummel, Moscheles, Weigl, Seyfried és Eybler is. Legjelentősebb elméleti munkája a Gründliche Anweisung zur Composition. Eredményeit külhonban is elismerték, a Svéd Akadémia tiszteletbeli tagjává választotta 1798-ban.

Zenéje kezdetben Fux hatását mutatja, majd a polifóniától eltávolodva a kor szimfónistáinak homofón kompoziciós technikáját tette magáévá. Munkáinak (261 opus) többsége csak kéziratban maradt fenn, mindössze 27 jelent meg nyomtatásban. Hangszeres darabokat [(orgona prelúdiumok (Christus ist erstanden), fúgák, zongoraszonáták, partiták (Partita for harp and orchestra-Menuet), vonósnégyesek, szimfóniák, versenyművek (Concerto for organ and orchestra–Allegro)], és egyházi vokális műveket (misék, Te Deumok stb.) egyaránt alkotott. Arányos, technikailag korrekt, átgondolt kompozíciói a kor jelentékeny német zeneszerzői közé emelik, bár a művei tükrözte invenció nem vetélkedhet legnagyobb kortársainak (C. P. E. Bach, J. C. Bach, C. Stamitz, J. Haydn) zenei leleményeivel. Művészeti vezető: Németh Pál