Emma

A nő utáni Pesti álom

2012.02.15. 19:00

Programkereső

Kálloy Molnár Péter új albuma, a Pesti álom tökéletes folytatása A nő után című korongnak. Hagyni kell, hogy hassanak a dalok: elképzelni, látni, át- és megélni a bennük lévő történeteket. S a jutalom nem marad el. Legyen a Fidelio vendége a február 18-i lemezbemutató koncertszínházi esten a New Orleans Music Clubban!

A Pesti álom koncepciózus, önéletrajzi ihletésű lemez. Az egyik dal V. Kulcsár Ildikó cikkéből született, amely egy francia kislányról szól, akinek meghalt az apukája, s írt neki egy levelet a Mennyország utcába, a posta pedig visszaküldte, hogy a címzett ismeretlen. Kálloy is korán elveszítette az édesapját, ezért ezt a történetet átültette és egy tízéves kisfiú szemszögéből írta meg a dalt. Az albumon található dal a plázacicákról és az Orient expresszről is, limerick formában. Az album jellemzői a költészet és a fanyar humor.

Újabb varázslatos szívet-elmét megdolgozó utazásra invitál a művész. Tucatnyi nótája közt nincs tucat-nóta, történetei megérintik, elgondolkodtatják, nevetésre vagy éppen csodálkozásra késztetik az embert. Mégis, honnan tud Kálloy Molnár Péter azokról az intim helyzetekről és gondolatokról, amik csakis a hallgatóié?!

Kálloy Molnár Péter: Pesti álom
Kálloy Molnár Péter: Pesti álom

A válasz egyszerű: azért, mert valami annyira jellemző a párkapcsolatunkra, még nem biztos, hogy egyedi. Más kérdés, hogy a távolságot, a veszekedést, az együtt töltött kincs-időt ennyire szépen megfogalmazni, zenével megtölteni viszont nagyon is az.
A művész bebizonyítja: ugyanúgy képes nevettetni, romantikázni, mint tiszta lélekkel mesélni, elmélkedni. Hiszen viccelődhet a plázacicáról, a boltkóros jelenség nem csak rá érvényes: az egész fogyasztói társadalom megkapja a magáét a Plázálom című dalban. A nagy kaszálás (Pest vidéken) ellentétözönnel, karikírozva mesél egy fővárosi megmosolyogtató-megdöbbentő vidéki tapasztalatairól, melyben bizony fricskát kap a nagyvárosi felsőbbrendűség. Vagy ott a zene tekintetében is dögös Édes bombanő, aki jön, lát és nem győzünk betelni vele!

Egészen borzongatóak viszont a nagy Én-ről és a nagy Ő-ről, vagyis kettőnkről szóló, csak ránk tartozó érzések, gondolatok szavakba, dalokba öntött momentumai. Az egymástól - csupán - fizikailag távol tartó napi hajtás hatása és dilemmája (Úton), a szakítás végső reménnyel átitatott pillanatai (Az utolsó) vagy az elválaszthatatlanság ellenére is a másikra csodálkozásról mesélő Érintetlen hó egyértelműen a lemez legjobbjai közé tartoznak.

A dalszerző-énekes Kálloy Molnár Péternek a meghitt pillanatok művészi megjelenítése az erőssége, de ott van szorosan mögötte az elmélkedő mesélő. Aki hagyja, hogy elvarázsolják a száz éves pesti utcák és házak, aki gyermeki szívvel és ésszel levelet vár elhunyt édesapjától, aki kölyökként tudta, hogy igazából majd felnőttként élheti meg a boldogságot, amiről aztán kiderül; mégsem ott, sokkal inkább a múltban rejlik...

S az egészben az a legszebb, hogy az ember e dalokat hallgatva rádöbben, mindezek a gondolatok, érzések tőle sem állnak távol. Sőt. Mindehhez olyan segítőtársak mondtak igent, mint Hrutka Róbert, Borlai Gergő, Giret Gábor, Fekete-Kovács Kornél, Kalmus Felícián, Galambos Zoltán, Orosz Zoltán és Dely Domonkos.

Kérdésünk: Kálloy Molnár Péternek hányadik lemeze a Pesti álom?

A helyesen válaszolók közül öten lehetnek a február 18-án 20 órakor kezdődő esten a Fidelio vendégei, és hallgathatják meg Kálloy Molnár Péter dalait. A koncertszínházi produkció közreműködői Hrutka Róbert - gitár, Markó Ádám - dob, Fehérvári Attila - basszusgitár, Cséry Zoltán - zongora, Kalmus Felicián - cselló. Kapunyitás 18 órakor.