Gyöngyi

Francia Filmtavasz 2012

2012.05.14. 18:00

Programkereső

Idén második alkalommal szervezik a Francia Film Ünnepét, amelyen francia filmeket mutatnak be egyedi premierek keretében május 16-20. között Budapesten, majd ezt követően több vidéki városban.

A fesztivál célja, hogy a tavasz színes gazdagságát, szépségét belopják a mozitermekbe, ahol e kivételes filmek által franciás hangulat, önfeledt és igényes szórakozás várja a nézőket. Ennek jegyében a kortárs francia film kiemelkedő alkotásai közül válogathatnak az érdeklődők. Van közöttük könnyed, mégis franciásan elegáns vígjáték, társadalomkritika, életmódfilm, kosztümös kalandfilm. De nem hiányozhat természetesen egy igazi francia rendőrfilm sem, amely a francia krimi új távlatait nyitja meg - véleményformáló és meghatározó magyar filmes újságírók szerint ez az elmúlt évek legjobb rendőrsztoryja. A fesztiválon vetítésre kerülnek az elmúlt években bemutatott sikeres francia filmek is.

A programban kizárólag olyan rendezői filmek szerepelnek, amelyek művészeti, kulturális és társadalmi értékeket képviselnek. A filmbarát közönség számára kivételes lehetőség, hogy moziban láthat ilyen, a kommersz filmforgalmazás körén kívül eső filmeket.

Ha május 18-án 12 óráig helyesen válaszol alábbi kérdésünkre, partnerével részt vehet a Nannerl, Mozart nővére című film május 20-i, 18 órakor kezdődő vetítésén az Örökmozgó Filmmúzeumban a Francia Filmtavasz 2012 keretében.

Kérdésünk: Mi látható a Francia Filmtavasz 2012 rendezvény logóján?

Nannerl, Mozart nővére
Nannerl, Mozart nővére

A Francia Filmtavasz 2012 filmjei:

Fehér éjszaka (Nuit Blanche)
Rendezte: Frédéric Jardin
Francia akciófilm, 98 perc, 2011, 16-os korhatár (IV. kategória)

Egy éjszaka, egy drogüzlet, két átverés, menekülés, gyermekrablás - egy igazi francia rendőrfilm. Frédéric Jardin egyetlen éjszaka történéseit meséli el: 100 perc feszített tempóban, tömény akció, váratlan fordulatok. Egy piszkos zsaru (Tomer Sisley - Largo Winch megformálója) története, aki megköti élete legnagyobb üzletét, de ezzel egy időben kockára teszi egyetlen fia életét. A film egyszerre alkalmazza a kortárs filmes és vizuális kultúra legújabb megoldásait, a klasszikus akciófilmek feszített cselekményességét és az európai filmekből ismert lélektani motivációk logikáját. Egy igazi midcult film, ami biztosan a moziszékhez szögezi a nézőt.

Életem szerelme (La chance de ma vie)
Rendezte: Nicolas Cuche
Francia romantikus vígjáték, 87 perc, 2010, 12-es korhatár (III. kategória)

Nicolas Cuche romantikus vígjátéka, könnyed, elegáns és mégis igényes alkotás. A történet a félreértések klasszikus vígjátékát idézi, ahol képzelet és valóság, átok és szerencse, barátság és szerelem elválaszthatatlanul fonódik egybe, folyamatos nevetésre késztetve a nézőt. A történet főszereplője Julien Monnier, a harmincas éveiben járó párterapeuta, aki minden, vele kapcsolatba lépő lányra szerencsétlenséget hoz. Így jár Joannával is, de a lány megérti: a bosszantó kellemetlenségek ellenére vagy éppen azok hozományaként megtalálta az igazi szerelmet és a sikerhez vezető utat a karrierjében.

Nannerl, Mozart nővére (Nannerl, la soeur de Mozart)
Rendezte: René Féret
Francia életrajzi dráma, 120 perc, 2010, 12-es korhatár (III. kategória)

A film központi szereplője Mozart nővére, Nannerl, aki kitűnő csellójátékos és kivételes hangja is van. Hiába virtuóz előadó, apja nem engedi hegedülni és nem tanítja meg a zeneírás gyakorlatára. Nannerl köztes állapotban reked: magasan képzett és szenvedélyes zenész, ugyanakkor nő, akinek kötött szerepe van egy olyan korban, amikor e két út között nincs átjárás. A film hangoltságát az eredeti helyszínek, a kiváló jelmezek és a szereplők mozgásának lassú, helyenként absztrakt koreográfiája teremti meg. A szenvedélyek, a dráma nem valósulhat meg ebben a normatív, etikett által szabályzott világban. Nannerl, ahogyan az egész Mozart család, a zenében és a zene által él érzékeny és önfeláldozó életet.

Hétszer lenn, nyolcszor fenn (8 fois debout)
Rendezte: Xabi Molia
Francia dráma, 103 perc, 2009, 12-es korhatár (III. kategória)

Jól menő állás, felfelé ívelő karrier, életbiztosítás, takaros ház, minimum két gyerek - ezek az alapvető feltételei egy, a társadalmi normáknak megfelelő életnek. De mi a helyzet azokkal a perifériára szorult emberekkel, akik egyik albérletből költöznek a másikba, egyik sikertelen állásinterjúról a másikra mennek? Hányszor kell a földre esni, hogy végül már föl se keljünk? Xabi Molia forgatókönyvíró első rendezői munkája egy nő és egy férfi történetét meséli el, akik többszöri bukás után is képesek újra felállni. A film nem a túlfűtött dramatizálásra helyezi a hangsúlyt, ehelyett szerethető és érthető szereplőket teremt, akik mint oly sokan közülünk, hétszer lenn, nyolcszor fenn vannak.

Kezeket fel, srácok! (Les mains en l'air)
Rendezte: Romain Goupil
Francia dráma, 90 perc, 2010, 6-os korhatár (II. kategória)

A nyugat-európai országok egyik legégetőbb problémája a migráció, ami olyan politikai, etnikai és kulturális problémákat vet fel, amelyek már nem egyszerűen a statisztikai és bevándorlási hivatalok hatáskörébe tartoznak, hanem a lakosság életében is új szituációkat teremtenek. Roman Goupil filmje bebizonyítja, hogy egy ilyen helyzetben is meghatározóak lehetnek a humánus értékek, így a másság elfogadása, a szolidaritás, a kitartás és önfeláldozás egy másik emberért. Mindezt pedig a gyerekkor tiszta és varázslatos tükrén keresztül láthatjuk.

A provence-i fűszeres (Le fils de l'épicier)
Rendezte: Eric Guirado
Francia romantikus dráma, 96 perc, 2007, 12-es korhatár

Napsütötte provence-i tájak, mindentől elzárt kedves, bogaras emberek, kihalás szélén álló gazdasági formák - A provence-i fűszeres magával ragadó film, amelyben bensőséges módon fonódik össze a főszereplők egyéni története és a környezet, ahol játszódik. Eric Guirado filmjében a régi életmódok iránti keserédes nosztalgia felidézése egy csipetnyi fűszeres iróniával keveredik, a játékos könnyedségbe komolyság vegyül, mindezt pedig egy húzdmeg-ereszdmeg ritmusú szerelmi történet keretezi.

Gyermekeim apja (Le père de mes enfants)
Rendezte: Mia Hansen-Love
Francia-német dráma, 110 perc, 2009, 12-es korhatár

A filmes világban a producer általában minden dolgok legfőbb tudója, ő a kezdet, a vég és az őseredő. Ha ő nincs, nincs film sem, hiába van zseniális ötletek birtokában az író vagy a rendező. A dán/francia Mia Hansen-Løve, az ismert francia filmproducer Humbert Balsan tragikus öngyilkossága kapcsán arról elmélkedik filmjében, ha meghal a producer, mi lesz a filmmel és mi lesz a családjával. Tarr Béla producerének váratlan halála ihlette a filmet, egy óda a házastársi szerelemhez. A producer minden percben rohan és telefonál, míg cége is épp a vesztébe rohan. Más kiutat nem találva öngyilkos lesz, így feleségére marad a pénzügyek kálváriája és a férj szellemi örökségének életben tartása.

Menedék (Le refuge)
Rendezte: François Ozon
Francia filmdráma, 88 perc, 2009, 16-os korhatár

Heroin, családi dráma, drogfüggő anya terhessége, terhes-szex, meleg pasik, napfény, tengerpart, méla esték egy villában, nyugtalan alvásból zörejre ébredés egy szellős, világos, elegáns szerkezetű, tömör drámában. François Ozon "halál-trilógiájának" befejező része. A Menedék ízlésesen megfogalmazott elbeszélésmódja könnyednek, szinte légiesnek tűnik, holott a történet rendkívűl súlyos. François Ozon mesterire csiszolt szakmaiságát üdvözölhetjük újra egy olyan film belső tájain, ahová önmagunk elől menekülünk.

Ketten a hullámban (Deux de la Vague)
Rendezte: Emmanuel Laurent
Francia dokumentumfilm, 91 perc, 2010, 12-es korhatár

A film a francia újhullám két legendás alakjának (François Tffaut és Jean-Luc Godard) párhuzamos életrajzát mutatja be, miközben bepillantást nyerhetünk a filmtörténet egyik legszínesebb, a legnagyobb kihívásokat kereső korszakába. Ekkor Truffaut és Godard még barátok voltak, de talán a sikernek vagy a különböző társadalmi hátterüknek, személyiségüknek és alkotói felfogásuknak köszönhetően szembe kerültek, a sajtó pedig mohón figyelte és nagyította fel az eseményeket.

Séraphine (Séraphine)
Rendezte: Martin Provost
Francia-belga életrajzi dráma, 125 perc, 2008, 12-es korhatár

Martin Provost filmje Séraphine de Senlis (1864-1942) a naiv festészeti irányzathoz sorolt festőnő élettörténetét meséli el. Séraphine egy közönségesnek tűnő takarítónő, de kezében bármilyen anyag - a templom gyertyáiból elcsent faggyú vagy a rét virágai - csodává válik, a művészet csodájává. A fáradságos napi munka után éjjel festett, titkos elszigeteltségben, míg meglehetősen nagy gyűjteménye felfedezésre nem került. A festőnő természetközeliségének és misztikus hitének művészi látomásai nem csak a megfestett képekben fejeződnek ki: ezt a misztikus szépséget, a világ buja és fenséges ornamentikáját mutatja meg a film képi világa is.

A tánc - A Párizsi Opera Balettje (La danse - Le Ballet de L'Opéra de Paris)
Rendezte: Frederick Wiseman
Francia, zenés dokumentumfilm, 159 perc, 2009, 12-es korhatár

Frederick Wiseman hét balettelőadás születését követi végig a Párizsi Operában. A kiváló előadások kulisszatitkaiba pillanthatunk be, így nemcsak a csillogást, hanem az épület sötét, kopott belsejét, a szűk folyosókat, az elhasznált díszleteket is láthatjuk. Azt, hogy minden előadás és minden zseniális koreográfus mögött elképesztő mennyiségű munka van. Wiseman nem kommentál, nem magyaráz, ő és kamerája végig észrevétlen marad (ami a rengeteg tükör miatt tényleg különleges teljesítmény), egyszerűen csak megmutatja nekünk azt, amit tényleg érdemes látni.

Severn, gyermekeink hangja (Severn, la voix de nos enfants)
Rendezte: Jean-Paul Jaud
Francia biodoku, 120 perc, 2010, 12-es korhatár (III. kategória)

Jean-Paul Jaud, a Vigyázat ehető! - a francia bioforradalom rendezőjének új filmje a mindössze tizenkét éves Severn Suzuki történetével indul, aki generációjának jövőjéért szólalt fel az 1992-ben Rio de Janeiróban összehívott Világcsúcson. Egyszerű és élhető jövőt szeretett volna, ahol az étel és a víz nem mérgezett, és nem kell félnünk levegőt venni. Azóta eltelt majdnem húsz év, a helyzet pedig csak romlott. Severn most várja első gyermekét és újra beszél, ezúttal mindannyiunkhoz, a generációkon és személyes életeken átnyúló súlyos környezetvédelmi problémákról. A felelősségvállalás alól senki nem vonhatja ki magát, mert egyszer mindenki gyermek volt, és szülővé válik: "A földet nem nagyapáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön." A Föld 4,5 milliárd éves története során több olyan univerzális katasztrófát is túlélt, amelyben az élet nagy része elpusztult. Most úgy tűnik, éppen az ember mint a Föld „mostohagyermeke" sodorja veszélybe az életet a Földön, a környezet érzékeny egyensúlyát. Ez a film a Föld „édes-gyermekeinek" környezettudatos és felelős hangja.