Salamon

Snoop Dogg kiütötte Taminót - Sziget 4. nap

2012.08.12. 16:12

Programkereső

Az Államok legnépszerűbb rapperbálványa csak egyéniben tudott győzedelmeskedni, összteljesítményt nézve már A varázsfuvola egy órába belezsúfolt opera-keresztmetszete vitte a pálmát. A 4. nap során francia impresszionista pianista-produkció és spontán kortárskönyv-zápor okozta a legnagyobb örömöket.

Miközben egyszerre feléget és új erőt ad a szűnni nem akaró programkozmosz és impulzusáradat, nem árt odafigyelni a tér és idő zárt egységére sem: bizony, már jócskán túl járunk a felénél: a szombattal kapcsolatban pont ezért az az érzésem támadt, mintha mindenki erre a napra tartogatná a tartalékait. Már akinek még van mit, és természetesen ilyenkor már az is átgondolandó, hogy mire. A kultúra-fanoknak az összművészeti zóna hat helyszíne vagy még hónapnyi foglalatosságot is adhatna. De mivel nyissuk közülük a mai délutánt? Mondjuk egy kis a francia impresszionista lebegéssel.

Zsoldos Bálint Fischer Annie-ösztöndíjjal is kitüntetett zongoraművész akkor szereti igazán a közönség elé tárni interpretációit, "ha van velük felesleges mondanivalója". A Müpa visszatérő fellépője (a 2011-es bicentenárium alkalmából Liszt műveiből adott önálló zongoraversenyt, idén novemberben pedig ugyanott Brahms műveiből fog válogatni) most Debussy és Ravel zenéje kapcsán érzett magában kifejeznivalót, cseppet sem feleslegesen: zongorajátékát leginkább a zenei gondolatmenetek célratörő és világos frazeálás, valamint a rubato tempókezelés szabatossága tette élvezetessé. Utóbbiak hiteles megvalósításához - elmondása szerint - jó kiinduló alapként szolgálnak Debussy eredeti felvételei, melyek amellett, hogy új kapukat is nyitnak az értelmezésnek, a tempóvételek és az ívek arányát is új megvilágításba helyezik. Pontosan úgy, ahogy az a koncerten is történt.

Zene után irodalom következett, nem is kis mennyiségben és nem is kevés meglepetéssel. A produkciók közötti szünetben épp a Medence-csoport által fabrikált fekvő alkalmatosságon ülve a következő cetlivel találtam rá egy Grecsó-regényre: "Ezt a könyvet azért rejtettük el, hogy megtaláld." Ráadásul az ajándék mellé az Olvasóligetben nyomott lájkért cserébe többek között Parti Nagy, Térey és Rakovszky-kötetek közül válogathattam. És akinek még ez sem lenne elég, strandi pódiumbeszélgetés keretében lubickolhatott a Porondszínház könyvekkel teli medencéjében. A hangulatért többek között Grecsó Krisztián író (a szemfülesebbek rögtön dedikáltathatták is a talált példányt) és Kardos-Horváth János cenzúrázatlan talk-showja volt a felelős. Az ének-gitárbetétekkel megszakított sztorizgatásokból fény derült: Grecsónak a mai Sziget-érzésből leginkább a közösségi élményt adó Sziget-Híradó hiányzik; nemcsak Szigetes, de Bonanza Banzáj-korszaka is volt neki, és sokkal érzékenyebben veszi, amikor mezei gitárjátékát éri kritika, mint amikor könyveit. A hallgatóság a beszámolókat követően a gumimedence űrtartalmát képző kötetek közül válogathatott.

Az Operák és felfedezések sorozat szombat esti előadására a Moltopera A varázsfuvola egy órás operakeresztmetszetével készült. Párhuzamosan a Pop-Rock Napszínpadról az amerikai botrányhős-rapper, Snoop Doog számai üvöltöttek - de erről majd később, a holnapi beszámolóban, amiben egyszerre írunk majd a nemrég alakult alternatív társulat Szigeten bemutatott két operaelőadásáról. Aki nem volt kinn szombaton a Szigeten, vasárnap este kilenc órától Donizetti Szerelmi bájitalával még bepótolhatja a lemaradását. Irány hát a Porondszínpad!