Emma

Max Emanuel Cenčić

2013.01.16. 16:49

Programkereső

Cencicet a hazai szélesebb közönség a 2011-es Tavaszi Fesztiválon ismerhette meg, amikor Jaroussky betegsége miatt beugróként vállalta Ruggiero szerepét Vivaldi Orlando furiosójában. A honi kritika akkor érdemei elismerése mellett "visszafogott lelkesedéssel" fogadta (Lásd az írás végén!), többségük kevesellte, pedig bárha egy Cencicünk lenne idehaza, számos opera hazai ősbemutatója nem váratna magára, és itt tolongana fél Európa régizene-szerető közönsége. No sebaj, a hazai kritika már csak ilyen, nehezére esik kimondani, hogy kedves közönség, ha Cencic jönne, feltétlen váltson rá jegyet.
 

A külföldön 36 éve ellenére ellenére máris ünnepelt horvát születésű sztár kontratenor énekes hangfaja a női szopránnak felel meg, gyönyörű hangja, hatalmas technikai tudása a kontratenor énekesek élvonalába emelte. Sorra jelennek meg a CD- és DVD-felvételei, aminek az énekes hivatalos honlapján nézhet utána az érdeklődő.

 

Válogatás a Youtube-on elérhető felvételeből:

Duettje Jarousskyval közös lemezükről Christie dirigálásával

Handel-áriák Fasolis dirigálásásval interjúkba ágyazva

Caldara: Se pur costante sei (ária)

Händel: Serse - "Se bramate d'amar chi vi sdegna"(ária)

Händel: Faramondo - Voglio che sia l'indegno (ária) és a teljes mű

Rossini:  Semiramide - (ária)

 
 Vivaldi: Farnace                 
   

Vinci: Artaserse: Se d'un amor tiranno (ária)

 

                                                                                   A hazai kritika Cenčić 2011-es magyarországi fellépéséről

 A másik beugró, Max Emanuel Cencic a Sol da te-ben még szépen formált, az elérzékenyülést azonban nem tudta elérni (nem volt méltó párja a vágyódást érzékeltető fuvolistának). Hangjának megejtő tisztasága és szépsége, éneklésének egyszerűsége mégis megragadhatta az egyébként nem őt, hanem a nála mind színészként, mind énekesként többet nyújtó Philippe Jaroussky-t váró közönséget. 

http://fidelio.hu/opera/kritika/amikor_orlando_megorul

Két jelentősebb énekszámában mutatta meg, hogy nem érdemtelenül helyettesíti Jarousskyt Max Emanuel Cencic. Azt azonban le kell szögezni, hogy az a báj és szívszorító melankólia, ami az egyik legszebb Ruggiero-áriát (a híres obligát fuvolás szám) jellemzi, Cencicnek nem sajátja. Ezt az áriát - legyünk elfogultak! - Vivaldi Jarousskynak írta.

http://operaportal.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=39626:orlando&catid=25:mveszetek-palotaja&layout=operaelet&Itemid=33

 Az este két elvitathatatlan csillaga a produkciót beugrással megmentő, Philippe Jaroussky helyére érkező kontratenor, Max Emanuel Cencic valamint a címszereplőnek személyét kölcsönző kontraalt, Sonia Prina. Utóbbi elképesztően robbanékony, tűhegynyi ritmikai késést sem tűrő, az érzelmeket pontosan kifejező koloratúrái elképedést és őszinte ámulatot vívtak ki, miközben - koncertszerű előadás ellenére - jól megválogatott gesztusaival, játszi könnyedséggel festette elénk a szenvedő lélek, az őrjöngő vesztes, a dúlt elméjű, végső méltóságát védő szerelmes portréját. A Ruggierót életre keltő kontratenor a „Sol da te, mio dolce amore" ária cantabiléjében, az obligát hangszer fuvolával közös létezésben, csodálatos érzékiséggel muzsikált.

http://www.revizoronline.com/article.php?id=3153

 A beugró fiatal Max Emanuel Cencic sem ismeretlen a régizene világában, szép hang, jó előadó, de nem olyan szuggesztív, mint Hammarström vagy Jaroussky. Ezzel együtt fuvolakíséretes áriája az est egyik fénypontja volt, nem utolsósorban a nagyszerű fuvolajáték miatt.

http://kultura.hu/main.php?folderID=1174&articleID=311449&ctag=articlelist&iid=1

A beugró, fiatal MAX EMANUEL CENCIC kitűnően helytállt ugyan, de nem mérhető Jarousskyhoz; a kiváló énekes nem azonos a fenoménnal.

http://www.muzsikalendarium.hu/muzsika/index.php?area=article&id_article=3281