Lukács

Barbie baba készült Misty Copeland mintájára

2016.05.10. 15:43

Programkereső

Egy nő ikonná válását mi sem mutatja jobban, mintha „képmására” a kislányok számára az eszményi nőt megtestesítő Barbie baba készül. Anélkül, hogy a jelenséget most értékelnénk, a Misty Copeland-babát meglátva feltesszük a kérdést: Oké, de miért ilyen fehér?
misty-copeland-barbie-main

Május 2-án mutatták be Amerikában a babát, amit az American Ballet Theater első színesbőrű magántáncosa, Misty Copeland képmásának szántak. A színesbőrű balerináról számos alkalommal írtunk már, bemutatva az utat, melynek során kivívta a színebőrű balerinák számára a jogot, hogy klasszikus szerepeket táncolhassanak a színpadon. Ezzel egész lavinát indított el, melynek hatásaként talán valósággá válhat a faji diverzitás a balettszínpadokon.

A Barbie-n van néhány külsődleges jegy, ami valóban emlékeztet Misty-re: izmos vádli, kerekded mell, spicc-cipő, kontyba igazított haj, és a piros ruha, ami Misty Copeland egyik fontos szerepére, a Tűzmadárra utal, amiben 2012-ben mutatkozott be, Alexei Ratmansky koreográfiájában. A Barbie cég arculatába jól illeszkedik Misty Copeland, tekintve, hogy a cég az öntudatos, sikeres nő képét vetíti a kislányok elé.

HT misty copeland barbie doll 2 jt 160429 16x9 992

Mégis, ha levesszük a Misty Barbie ruháját, értetlenül állunk a jelenség előtt, hiszen a bőrszíne jóval halványabb valódi „másáénál”. Erre az amerikai kritikusok is rákérdeztek, és hasonló vita kerekedett belőle, mint a Nina című, Nina Simone életéről szóló film esetében, ahol Zoe Saldana színésznő alakítja a címszereplőt, akinek szintén jóval világosabb a bőre és finomabbak a vonásai a az énekeslegendáénál.

Nina Simone és Zoe Saldana

Botrányosra sikerült a Nina Simone életéről szóló film

Túl szép, hogy eljátssza Ninát? Olvasd el a filmről szóló korábbi cikkünket ide kattintva!

Érdekes jelenséggel állunk tehát szemben: úgy tűnik, hogy azoknak a sikeres, színesbőrű nőknek, akik éppen a faji megkülönböztetés ellen vívott harcban diadalmaskodtak, mégis át kell menniük egy „szűrőn”, mielőtt a popkultúrát szolgáló fogyasztói társadalom előtt „termék” válik belőlük. Szóval akkor hogy is van ez az egyenjogúsággal?

Megváltozhat-e a balett színe?

Kik és milyen utat jártak be az egyenjogúságért vívott harcban a balett berkein belül? Olvasd el a jelenségről készült átfogó cikkünket ide kattintva!