Móric

Ha művészeti képzésre íratja gyermekét, nem árt ezzel is tisztában lennie

2016.09.28. 08:26

Programkereső

Már jócskán benne járunk az őszben, túl vagyunk az első óvoda- illetve iskolakezdési sokkon, lehet gondolkodni, hogy mire írassuk be egy (vagy több) szem gyermekünket. Most jöjjön egy ritkábban elhangzó szempont - reméljük, nem vesszük el vele a szülők kedvét teljesen.

Sok cikk jelent már meg a művészeti tantárgyak, és általában a művészeti képzés pozitívumairól, legutóbb mi is írtunk az agresszió és a zenetanulás összefüggéseiről. Ez mind szép és jó, kutatások sora támasztja alá, hogy hosszútávon az irodalom és a zene tanulása mentális és érzelmi többletet ad a gyerekeknek, csökkenti a stresszt és az agresszivitást.

De minden jóban van valami rossz is; egy új tanulmány, melyről a psmag.comon jelent meg cikk, most mindennek a rövid távú hatásait elemezte, és ez már korántsem fest olyan csodásan. A negatív hatásokat itt azonban inkább a gyerekek társaikból fakadó rosszindulat eredményezi, mégpedig úgy, hogy a művészeti tárgyat tanuló diák, aki valamilyen hangszert cipel a hóna alatt, vagy csak csendben, egy sarokban tanulja a drámaórára feladott művet, gyakrabban lesz áldozata egy-egy beszólásnak. A kutatást az Egyesült Államokban készítették, de minden bizonnyal hazánkban is akadnak csúfolódó diákok.

3368787917 486a14d5ca o
Fotó: James Jordan / flickr

„A zenét és színházat tanulók jóval magasabb kockázattal szembesülnek zaklatással, mint többi társuk.” - írja Kenneth Elpus, a marylandi egyetem és Bruce Allen Carter, a floridai egyetem kutatói.

A szakértők kijelentéseiket az iskolai bűncselekményekről készített felmérésekre alapozzák. A tanulók ebben fizikai, verbális és ezekhez kapcsolódó agresszióról számoltak be. A kutatás 26.420 középiskolást kérdezett, ebből 7400-an vettek részt valamilyen művészeti – zenei vagy színházi – képzésben. A tanulmány sajnos egy kalap alá vette a kétféle képzést, ezért az eredményekből nem derül ki, hogy mely művészeti ág tanulói vannak nagyobb veszélyben, már ami a zaklatást illeti.

A kutatók arra jutottak, hogy a művészeteket tanuló lányok 41 százalékkal nagyobb eséllyel szembesülnek zaklatással társaiknál, a fiúk esetében ez még magasabb, 69 százalék. Nem meglepő, hogy a fiúknál a zaklatás inkább fizikai agresszióban jelenik meg, míg a lányok életét elsősorban pletykák terjesztésével vagy kiközösítéssel keserítik meg.

Minden gyermek vágyik egy kisállat barátságára?

A Tessloff Babilon Kiadó gondozásában megjelenő Mágikus állatok iskolájában beszélő állatok és cserfes kisiskolások élnek át együtt vidám kalandokat. Felhősi Gabriella pszichológus elolvasta a sorozatot, és most elmondja nekünk, miért tartja hasznos olvasmánynak a köteteket. Margit Auer könyveit 8 éves kortól, fiúknak és lányoknak egyaránt ajánljuk.

A művészeti tárgyakat tanuló lányok egy a háromhoz eséllyel válnak áldozattá ilyen módon, míg a sportoló lányok esetében ez az arány egy a négyhez. A két szakértő konkrét tanácsokat is ad a tanároknak, akik így talán csökkenteni tudják a gyerekek hátrányos megkülönböztetését, és a zaklatás negatív hatásait.

Először is azt javasolják a pedagógusoknak, hogy teremtsenek olyan helyzetet, amiben nyíltan kimondják, hogy nem tolerálják a zaklatást az osztályközösségben. Másik megoldási javaslatuk, hogy hagyják nyitva a zenetanulásra kijelölt terem ajtaját, amikor éppen nincs használatban, pl. ebédidőben, és a végül nyilvánítsák ki egyértelműen, hogy elkötelezettek a biztonság kultúrája és az elfogadás iránt. A pedagógusoknak abban is felelősségük van, hogy észrevegyék, hogy valami nem stimmel; azokkal a viselkedési tulajdonságokkal is tisztában kellene lenniük, amiket a zaklatás okozhat, és ezekre megoldási javaslatokat is kellene tenniük.