Tekla

Hogyan bukhatta a legnagyobb esélyes máris az Oscart?

2016.10.19. 15:56

Programkereső

Már bemutatása előtt biztos esélyesként beszéltek Nate Parker filmjéről: a témája egyre aktuálisabb, egy feltörekvő tehetség írta, rendezte és szerepel benne, ráadásul fesztiválrekordot döntő összegért adták el a forgalmazási jogokat. Aztán még a bemutató előtt robbant a bomba.

A tavalyi Oscar Leonardo DiCaprio és egy csendes, de megérdemelt Legjobb film-győzelem mellett az #OscarSoWhite kampányról szólt. Óriási vitákat szült, hogy a megannyi, korábban díjra is esélyesnek tartott fekete színésznő, színész, rendező és film is jelölés nélkül maradt. Még javában dúltak az indulatok, amikor megérkezett a Sundance filmfesztiválra Nate Parker filmje.

001
Fotó: outnow.ch

A The Birth of a Nation az 1831-es rabszolgalázadásról, és az azt vezető Nat Turnerről szól. A film címét D. W. Griffith 1915-ös mozijától kölcsönözte, amely úttörő volt a filmtörténelemben mind technikája, mind történetmesélési módját tekintve. Ma is minden idők egyik legfontosabb alkotásaként tartjuk számon. Csakhogy a film nyíltan rasszista, és a Ku-Klux-Klánt dicsőíti.

Parker filmje tehát megfelelő alternatívának tűnt már hónapokkal ezelőtt is, hogy megnyugtassa a kedélyeket. A 12 év rabszolgasághoz hasonlóan naturalista eszközökkel, a nézőket nem kímélve mutat be egy fontos részletet a polgárjogi harcok történetéből. Sokan már előre borítékolták a filmnek nemcsak a jelöléseket, hanem a díjakat is. A Focus Searchlight, aki az egyik legnagyobb játékos az Oscar-ligában, rekordot jelentő összegért, 17,5 millió dollárért vette meg a forgalmazási jogokat.

Az elmúlt hónapok eseményei, a feketék elleni rendőri túlkapások az Egyesült Államokban még inkább ráirányították a figyelmet a filmre. A forgalmazó fókuszcsoportos kutatásokat rendelt el , hogy felmérje, a filmen ábrázolt erőszakos jelenetek nem buzdítják-e erőszakos cselekményekre a nézőket, akiket a gyilkosságokról szóló hírek egyébként is feltüzeltek. A The Birth of a Nation egyre aktuálisabbá és fontosabbá vált.

Augusztusban aztán, amikor a film promóciója a csúcson pörgött, a Variety robbantotta a bombát:

a rendező, Nate Parker a vádak szerint lakótársával együtt (aki egyben a film társ-forgatókönyvírója) a Penn State egyetemen megerőszakoltak egy lányt.

Parkert 2001-ben felmentették, most viszont hogy a neve ismertté vált, nem csak az ügy keltett botrányt, hanem az is, hogy a Variety kiderítette: az áldozat 2012-ben, 30 évesen öngyilkos lett.

Az eset megosztotta a filmes közvéleményt: egyesek kiálltak Parker mellett, aki személyes projektjeként hosszan és sokáig dolgozott, hogy filmje elkészülhessen. Még többen viszont, főleg a fekete közösségből, akik korábban mögötte álltak, elfordultak tőle. Volt, aki bojkottra szólította fel a nézőket, más annak adott hangot, hogy nem tudja az alkotó személyét és a filmet különválasztani. Különösen nagy indulatokat keltett, hogy a filmben is látható egy döntő fontosságú megerőszakolás-jelenet.

A botrány éreztette hatását, a film alulteljesített a kasszáknál, és a kritikusok véleménye sem egyöntetű: a megváltást várták a filmtől, ami legtöbbek szerint mégsem több, mint

egy újabb, látványos és közepes történelmi mozi.

Az Oscar-jelölések kihirdetése még messze van, de az Oscar-szezon a fesztiválokkal és promóciókkal már javában zajlik. Sok minden történhet még, de az máris biztos, hogy a díjat odaítélő Akadémia tagjai nem kapták meg a könnyű megoldást egy mindent elsöprő sikerű film személyében. Az előzetes felmérések azt mutatják, az Oscarnak még várnia kell, hogy megadja a jóvátételt. Egyelőre a legnagyobb esélyes egy régimódi zenés-táncos film, a La la land, ami ha nyer, nem csillapítja majd a kedélyeket.

 

Nem ez az első szexuális erőszakkal kapcsolatos botrány Hollywoodban, Nate Parker épp ezért van nehéz helyzetben. Bár egy feltörekvő, fiatal fekete tehetségnek mindenki szeretne szurkolni, senki sem akar még egy olyan szituációt, mint amibe Roman Polanski, Woody Allen vagy Bill Cosby került. Közülük Woody Allen került ki a legsimábban a botrányból, máig forgat (nemrég épp sorozatot a Netflix-nek), és azóta is sikerült még egy Oscart nyernie. Bill Cosby neve viszont szitokszóvá vált, újabb és újabb áldozatok jelentkeznek, akiket szexuálisan zaklathatott. Nem elég, hogy Hollywoodnak rasszizmusa miatt kell magyarázkodnia, a filmiparban eddig is köztudott szexizmus kapcsán is újabb botrányok törnek ki. Nemrég a Csajok című sorozat alkotó-főszereplőjéről, Lena Dunham-ről derült ki, hogy szexuálisan zaklatta egy producer. Dunham-nek néhány éve még magát kellett megvédenie hasonló vádaktól - memoárjában ugyanis leírta, hogyan játszott húga nemiszervével gyerekkorában.