Máté, Mirella

Így éld túl a hajótörést

2016.10.28. 17:54 Módosítva: 2016-10-28 17:59:14

Programkereső

Egy lakatlan szigeten találkozik egymással a holland, a japán és a magyar animáció a Ghibli Stúdió új filmjében. A vörös teknős egyetlen szó nélkül merül a lelked legmélyére.

Egy férfit mos partra a vihar egy lakatlan szigeten. A hajótörött ismerkedik kis birodalmával, harcol a természettel, haverkodik a remeterákokkal és tutajépítésbe kezd. Folyamatos szabadulási kísérletei azonban rendre kudarcba fulladnak, hála egy óriási vörös teknősnek. Mikor feladná a próbálkozást, társaságot kap egy titokzatos, vörös hajú lány személyében, aki a semmiből bukkan fel a parton. Egy teljes emberélet egyetlen nyolcvan percnyi filmben.

A Ghibli Stúdió legnagyobb sikereit jegyző alapító Hayao Miyazaki 2013-as nyugdíjba vonulása – és a búcsúnak szánt Szél támad – után hatalmas kérdőjel maradt a japán animációs cég jövőjével kapcsolatban. A stúdió hagyományaival szakítva – először dolgoztak nem japán rendezővel - egy holland rajzfilmest, Michaël Dudok de Witet keresték meg, hogy készítsenek közösen filmet.

Az Apa és lánya című kisfilmjének Oscar-díja után emailben kérdezték meg de Witet, hogy forgalmazhatják-e a filmjét Japánban és készítene-e nekik egy egészestés filmet. A holland filmest annyira meglepte a második kérdés, hogy míg az elsőre igent mondott, erre azt válaszolta, hogy nem érti. Végül természetesen vállalta a felkérést, miután személyesen Miyazaki választotta őt a feladatra. A vörös teknősön kilenc évig dolgoztak az alkotók. 

A kecskeméti animáció keze beteszi a lábát

A Vörös teknős 80 percéből 52 percnyi munka a Kecskemétfilm Kft-nél készült, ahogy a teljes film rajzi anyagának kifestése is a helyi stúdió munkája. A kivitelezés irányítója Nagy Lajos Balázs Béla-díjas rendező, a helyi gyártásvezető pedig Vécsy Vera volt. A magyar alkotók munkájának elismeréseként itthon elsőként Kecskeméten tekinthető meg a film. 

Az eredmény pedig egy nagyon személyes, meditatív film lett. A lassan hömpölygő, esetenként történés nélküli történet a Ghibli olyan alkotásaival mutat rokonságot, mint a Chihiro Szellemországban vagy a Totoró – A varázserdő titka.

A szövegnélküliség egy nemzetközi együttműködésben készülő projektben logikus, ugyanakkor bátor döntés is. A párbeszédek hiánya miatt közvetlenebbül szól a nézőhöz, mint egy könyv, amit magában olvas az ember. A társadalmon és időn kívül helyezett szituáció, ahogy egy hajótörött férfi ismerkedik a lakatlan sziget élővilágával és küzd az elemekkel olyan alapvető emberi működéseket és reakciókat mutat be, amik könnyű azonosulási alapot kínálnak nemzetiségtől, kulturális háttértől és kortól függetlenül.

Az alkotóknak sikerült úgy felépíteni a filmet, hogy szinte fel sem tűnik a dialógusok hiánya.

Az animáció remek terep a valóság és misztikum összemosására. A reális alaptörténetből induló sztori közepétől szinte eldönthetetlen, hogy a szigeten felbukkanó lány csak a végsőkig elcsigázott hajótörött egy újabb hallucinációja, vagy valóság. Amennyiben az utóbbi, még mindig felmerül a kérdés, hogy ember vagy valamilyen mitikus lény. A film számtalan jelentésrétegében mindenki saját igénye szerinti mélységben merülhet el. Az elpusztuló állatok lehetnek a természet körforgásának részei, vagy egyfajta memento mori a főszereplő saját halandóságára emlékeztetve.

A stúdió nagy reményeket fűz A vörös teknőshöz. A Cannes-i Filmfesztiválról a saját szekciójában a zsűri díját elhozó alkotást sokan Oscar esélyesként emlegetik.

Itthon várhatóan csak jövőre mutatják be a filmet, addig a Mozinet Filmnapok keretében október 28-tól 31-ig tizenegy városban nézhetik meg az érdeklődők. A film előtt Bucsi Réka LOVE című rövidfilmjét vetítik.