Jenő

Űrbéli tőre volt az ifjú fáraónak

2017.01.04. 09:31

Programkereső

Tutanhamon történelmi szempontból mérsékelten fontos uralkodó volt, de mivel övé az egyetlen, épségben megtalált fáraósír, ma már igazi ókori sztárnak számít.Megannyi legenda és álhír fűződik az alakjához, de a legújabb, földönkívüli tőrről tett felfedezések bármilyen hihetetlennek hangzanak, valószínűleg igazak.

Tutanhamon időszámításunk előtt 1332 és 1323 között uralkodott az ókori Egyiptom VIII. dinasztiájának egyik utolsó fáraójaként. A gyerekfáraó sírját, benne a szépen díszített tőrrel 1922-ben tárta fel egy régészcsoport Howard Carter vezetésével. Tutanhamonról legendák és álhírek garmadája született már, rejtélyes tőréről viszont csak a közelmúltban jelent meg egy tanulmány a Meteoritics & Planetary Science című folyóiratban, amiről az IFLScience közölt összefoglalót.

GettyImages-468379216
Fotó: Hannes Magerstaedt / Getty Images Hungary

A különleges kést olasz és egyiptomi kutatók vetették a legmodernebb röntgeneljárás alá. A vizsgálat kimutatta, hogy a szerszám zömében vasból készült, de tartalmaz kisebb részben nikkelt és kobaltot is. A különleges összetétel alighanem azt bizonyítja, hogy a tőrt a Naprendszer egyik legidősebb objektumának felhasználásával készítették - ez pedig nem más, mint egy földönkívüli meteorit.

A meteorit-tőr nem csak gyönyörű, de azt is alátámasztja, hogy az ókori egyiptomiak nagy hangsúlyt fektettek a meteorikus vas felhasználására, annak kovácsolására már jóval a Vaskor hajnala előtt. A földönkívüli nyersanyag ilyenfajta tisztelete adhat magyarázatot arra is, miért jelentek meg ebben az időben az olyan kifejezések a hieroglifákon, mint az "égből jövő vas".

Ilyen összetett kifejezés használata azt sugallja, hogy az ókori egyiptomiak már az  ie. 13. században tisztában voltak azzal, hogy ezek a ritka vasdarabok az égből hullottak le - mintegy kétezer évvel megelőzve a nyugati kultúra felismerését.

- írja tanulmányában a kutatást vezető Daniela Comelli, a Milánói Műegyetem Fizika Tanszékének docense.

A kutatás során használt eljárás az úgynevezett röntgen fluoreszcencia spektroszkópiával - ennek lényege hogy sugárzást bocsátanak a tárgyra, ezt pedig az alkotó elemek különböző hullámhosszon verik vissza. Így anélkül megállapítható az összetétel, hogy a tárgyat bármilyen kár érné.

A röntgenes vizsgálat egyértelműen kimutatta a meteorból származó vas jelenlétét.
[PINTEREST] 586cb11d396bf

Mivel a tőrt az Egyiptomi Birodalom területére zuhanó meteorból kellett kovácsolniuk, a kutatók megvizsgálták a meteoritbecsapódások történelmi feljegyzéseit egy 2,000 kilométeres sugarú körön belül. 20 ilyen vasmeteorról találtak feljegyzéseket - ezután a tőr összetételének további vizsgálatával leszűkítették a listát egyetlen meteorra: a Kharga nevűre, amit 2000-ben fedeztek fel Mersa Matruh mészkőfennsíkján, Alexandriától nyugatra.

Az egyiptomiak a feltételezések szerint látták a meteorit lezuhanását, majd apró darabokra hullását - ezután valószínűleg kilométerek százait kellett átfésülni az égből érkező nyersanyag egy-egy adagjáért. Most, alig 3500 évvel később sikerült a kutatóknak kinyomozni a különleges tőr eredetét.