Lenke

Semmi nem dől el, de Mel Gibsonra és a Deadpoolra is érdemes lesz figyelni

2017.01.07. 16:05

Programkereső

Már rég nem az Oscar előszobája, de ettől függetlenül szórakoztató Golden Globe-díjátadót várhatunk, ami megmutathatja a díjszezon erőviszonyait.

A Golden Globe az egyik legfurcsább díj, épp ezért a hétfő hajnali ceremónia a hosszúra nyúló díjszezon egyik legegyedibb lépcsőfoka. A legtöbb filmes elismerést aszerint szokás beárazni, hogy mennyi sztár vesz részt a versengésben, mennyi sztárt érdekel a versengés, és főleg hogy hogyan viszonyul az Oscar-díjhoz.

Nem hiába címkézik úton útfélen a Golden Globe-ot is az "Oscar előszobájának" - igaz, a kifejezés több mint sántít.

Az Oscar és a Golden Globe annyiban közösek, hogy az egyik a tévés díjátadók nyitánya, a másik pedig annak, és az egész díjszezonnak a zárása. Az Oscart a szakma válogatott, több ezer fős, bizottságokba tömörülő tagjai ítélik oda. Épp ezért valódi előrejelzésnek inkább a szakmai céhes díjakat (Rendezők Céhének Díja, Producerek Céhének Díja, Színészek Céhének Díja - DGA, PGA, SAG) tartják, valamint a Brit Filmakadémia díját, a BAFTA-t. Utóbbi ugyanis hasonló bürokráciával és szavazórendszerrel működik, ráadásul rengeteg átfedés is van a tagok között. Léteznek még kisebb-nagyobb súllyal latba eső kritikusi díjak (New York-i Filmkritikusi Szövetség, Los Angeles-i Kritikusi Szövetség stb.), amik inkább látókörbe helyeznek, vagy épp ott tartanak egy-egy filmet.

Ehhez képest a Golden Globe a Hollywood Foreign Press Association (HFPA) díja, vagyis az olyan külföldi tudósítóké, mint Návay Anikó, aki gulyáslevessel traktál sztárokat, és színes-könnyed interjúkat készít velük hazánk képviseletében. A HFPA-nak tehát semmi köze a szakmához, a tagjai nem részei a filmiparnak, de még csak nem is kritikusok vagy szakírók. Ráadásul mindössze 93-an vannak. Ezek a jellemzők okozzák az olyan groteszk Golden Globe-momentumokat, mint a Másnaposok Legjobb film-győzelmét, vagy Az utazó jelöléseit, amelyeken egész Hollywood röhögött.

Szintén nevetség tárgya az évtizedek óta funkciótlan Vígjáték/Musical- Dráma kategóriafelosztás a filmek között - ez viszont legalább mutatja, hogy az Aranyglóbuszt nem kell komolyan venni.

Ha ugyanis helyén kezeljük, és nem a díjazottakra figyelünk, ez a legszórakoztatóbb tévés díjátadó. Lényegében minden sztár jelen van, és nem színházi székeken kell szoronganiuk, hanem asztaltársaságokban ülnek, és egész este szabadon ihatnak. Emiatt az egész ceremóniának van egy vidám, kissé delíriumos, oldott hangulata. Mindenki fesztelenül viselkedik, nincsenek idegesítő kötelező elemek, mint az Oscaron, nem zenélnek le mindenkit már 10 másodperc után, ráadásul még az est házigazdájára is mindig sokkal hálásabb szerep hárul. Ricky Gervais angol komikus ezt ki is használta mind a három alkalommal, amikor ő vezette a showt. Idén Jimmy Fallon esti talkshow-házigazda lesz a host. A tipikus jófej szomszéd srác-karakterű Fallonért egész Hollywood oda van. Ő kevésbé a merész humoráról vagy az improvizációiról ismert, viszont az előre megírt poénokat valószínűleg gond nélkül hozza majd.  

Rájuk érdemes odafigyelni

Túl nagy súlya nincs a díjazottaknak a fent taglaltak miatt, de jelzésértéke igen. A díjátadók örök rákfenéje, hogy a díjat odaítélőknek túl sok filmet kell megnézniük túl rövid idő alatt, ezért mindig felvetődik, a szavazók egyáltalán végignézték-e a jelölteket, vagy csak a közhangulat és az elvárások szerint szavaztak. A Golden Globe-on viszont ez nem is kérdés - senki nem gondolja, hogy Návay Anikóék végignézték mind az 5 jelölt idegennyelvű (!!!), feliratos (!!!!!) filmet, de még azt sem feltétlenül, hogy elmélyedtek a feketék helyzetét boncolgató idei filmek sokaságában. Az Aranyglóbusz inkább csak egy helyzetjelentés: eddig ezek a filmek mentek leginkább a kritikusi-szakmai körökben. A színész győztesek is két kategóriába sorolhatóak: vagy azok kapják a díjat, akik eddig is, tehát a legegyértelműbb jelöltek, vagy azok, akiknek van valami extra a karakterükben vagy történetükben, a jelölt alakításuktól függetlenül: egy Amerika-szerte kedvelt sztár, egy a poklot is megjárt színész visszatérése (Mickey Rourke A pankrátorból), vagy egy régi motoros új szerepkörben (Bill Murray az Elveszett jelentésben).

Mindezek a jellemzők igazak a tévés jelölteknél is:

az fogja kapni a díjat, aki a legtöbb hírt generálta idén - mert hogy ezeket a híreket pont azok írták meg, akik most díjat osztanak.

Épp ezért teljesen megszokott, hogy az egyik évben több díjat is besöprő újonc sorozat a következő évben egyszerűen eltűnik a jelöltlistáról, mindegy hogy a második évada is van olyan jó mint az első. Ha egy sorozat visszatérése ugyanis nem keltett legalább akkora szenzációt, mint az első évada, akkor hamar kikerül a Globe látóköréből. Láthatjuk tehát, hogy az egész Aranyglóbusz a legsztereotipikusabb Hollywood-képet tükrözi.

Kaliforniai álom - Holdfény - A régi város trió

Ez a három film dominált eddig a díjszezonban, és biztosak lehetünk benne, hogy az Oscaron is ők viszik el a nagyobb díjakat. A Kaliforniai álom az Argo-akcióhoz, de leginkább A némafilmeshez hasonlóan a klasszikus hollywoodi értékeket idézi vissza - azt pedig az említett filmek példájából tudhatjuk, hogy Hollywood imádja önmagát fényezni. A Holdfény az egész év legjobb kritikáit és értékeléseit kapó filmje - egy tökéletes világban ugye a legjobbnak kellene nyernie. A világ viszont nem tökéletes, a Golden Globe pedig még úgyse - egy fekete fiú felnövés- és küszködéstörténete bármilyen megkapó, ugyanennyire megterhelő is. Az ilyen díjaknál pedig általában nem a fej, hanem a szív szavaz, amit nem a Holdfény, hanem Ryan Gosling és Emma Stone musicalje érintett meg. A régi város az idei év mainstream-közelbe férkőzött indie-je realista stílussal, remek színészi alakításokkal. Az ilyenek rendszerint egy forgatókönyv és egy színészi díjat kapnak - ez várható A régi várostól is, ami viszont az utóbbi időben iszonyatosan belehúzott, egyre többen suttogják, hogy akár a Kalifornai álmot is megszoronghatja. A Golden Globe pont arra lenne jó, hogy felmérje, mennyi az igazság az ilyen pletykákban - viszont a musical/vígjáték - dráma kategóriafelosztás miatt a filmek nem egymással versenyeznek. Így tehát igazából az lesz az érdekes, ki nyer a drámáknál: A régi város vagy a Holdfény?

Deadpool

Elkészíteni sem igen akarták a vörös spandexruhás, káromkodó szuperhős sztoriját, a végén mégis világsiker lett. A Deadpool úgy int be a mai mozipiacot uraló Marvel-tendenciáknak, hogy azért mégis beáll közéjük - bátorságát és nem utolsósorban sikerét pedig Hollywood is honorálni akarja valamiképpen. Bár furcsának tűnik, egyáltalán nem példa nélküli, hogy egy szabadszájú vígjáték is beférkőzik a nagy díjak jelöltjei közé. A Másnaposok, amint fentebb írtam, egyenesen legjobb film lett néhány éve a Golden Globe-on, de az Oscar is szereti megmutatni emberi arcát és humorérzékét alkalomadtán. Ott van például Melissa McCarthy (Koszorúslányok) vagy Robert Downey Jr. (Trópusi vihar) jelölése, vagy akár a Borat, még korábban pedig a Krokodil Dundee forgatókönyv-nominációja. A jelek szerint idén is valami hasonló van készülőben: erős kampány indult a Deadpool Oscar-jelöléséért, ezt bizonyítja a film feltűnése a Golden Globe-on. A díjat maximum akkor kaphatná meg, ha nem a Kaliforniai álommal egy kategóriában indulna. Ryan Reynolds viszont simán elhappolhatja a színészi Globe-ot Ryan Gosling elől, ez pedig újabb lendületet adhat a Deadpoolnak. A Legjobb film Oscarjára valószínűleg így sem jelölik, de egyre valószínűbb, hogy a forgatókönyvét nominálhatják majd.

Mel Gibson

Antiszemita kirohanásai miatt Gibson az utóbbi néhány évet a purgatóriumban töltötte, most viszont A fegyvertelen katonával ismét a mennybe mehet. Ez volt legalábbis az első reakció a film bemutatása után - aztán ahogy a Kalifornia álom-Holdfény-A régi város trió elkezdte besöpörni a díjakat, lekerült a reflektorfény Gibsonról is. Az Aranyglóbusz viszont három jelölést is kiosztott A fegyvertelen katonának (a film, a rendezés és Andrew Garfield színészi játéka is nominációt kapott), ami ha nem is hozta vissza a versenybe, de legalább a víz felett tartotta a filmet. Díjra a három jelölésből egyedül talán Gibsonnak van esélye: ő a legismertebb arc az 5 jelölt rendező közül, ez pedig sehol nem nyom annyit a latba, mint a Golden Globe-nál.

Toni Erdmann

A maratoni hosszúságú groteszk vígjáték ott van az Oscar-shortlisten is a legjobb külföldi filmek között - az a hír járja viszont, hogy csak szabadkártyával kerülhetett be. Ez persze semmit nem jelent, a Saul fiáról is ezt pletykálták, mégis Oscart kapott. Az idegen nyelvű filmeknél egyébként ez a jellemző: nehezebb megszerezni a jelölést, mint végül a díjat. Rengeteg óriási esélyes bukott el már ott, hogy nem került be a bővített jelöltlistába (idén például a Jackie, a Julietta, a Neruda és az Elle - utóbbi kettő jelölt a Globe-on is), ha viszont egy előzetesen befutónak tartott film jelölést szerez, akkor nagy eséllyel meg is kapja a díjat. A Toni Erdmann abban a furcsa helyzetben van, hogy hiába a legtöbb díjat nyerő, legtöbb elismerést begyűjtő külföldi film, egyszerűen annyira egyedi és szokatlan, ráadásul hosszú is, hogy ez elijesztheti az Oscarról döntő szavazókat. Itt van viszont nekünk a Golden Globe, mint fokmérő, ami remekül megmutathatja majd, hogy van-e annyira erős a film körüli hype, hogy furcsasága ellenére Maren Ede filmje díjat kapjon.

Stranger Things - Westworld párharc

Az idei év két legerősebb újonca csap majd össze a drámai sorozatok kategóriájában. A harc ettől csak akkor lehetne kiélezettebb, ha a harmadik nagyágyú, az American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson is itt lenne jelölt - ez a sorozat viszont külön kategóriában, a miniszériáknál versenyez, ahol biztos befutónak számít.
Így viszont marad a tökéletes nosztalgia-faktor és a míves-elmés utópia párharca, aminél nem lehet tudni, melyiket kajálja jobban a Golden Globe. Tényleg lehetetlen eldönteni, kettejük közül ki kapja a díjat: mindkét sorozatot rengetegen nézték, rengetegen beszéltek róla, és a televíziós díjátadón, az Emmy-n valószínűleg ugyanígy ketten fognak majd versenyezni. A kiélezett küzdelem ráadásul nemcsak a legjobb drámai sorozat, hanem az ide kapcsolódó legjobb színésznő versenyre is igaz: Winona Ryder (Stranger Things) és Evan Rachel Wood (Westworld) a legnagyobb esélyesek.