Erzsébet

Így lesz műalkotás a fényből

2017.04.20. 10:15

Programkereső

A fény művészi felhasználásának legváltozatosabb módjait képviselik ezek a művészek - van aki a környezetről, más az emberi létezésről elmélkedik neoncsövek és izzók segítségével. Akad olyan is, aki egyszerűen saját életét meséli el ilyen formában.

Dan Flavin, a fényművészet egyik úttörője úgy kezdte, mint a művészek többsége: festészettel. A 60-as években kezdett el mindennapi világítótesteket - égőket, izzókat - falra szerelt műtárgyakká átalakítani, nemsokára pedig már egyedül ebben a különleges művészeti ágban alkotott.

Csillogó, pontos vonalvezetésű szobrai egyre komplexebbé váltak, majd

a világítótestekből lassan teljes, kizárólag fényből álló környezeteket kreált.

 Nemcsak a fény érdekelte, hanem a fényt körbevevő terület is. Elkezdett azon dolgozni, hogy úgy jelenjenek meg alkotásai a belső terekben, hogy a nézők minél inkább megtapasztalhassák a fény hatását, akár át is mozogjanak rajta.

A fényművészet másik emblematikus alakja, Keith Sonnier. Neonból készült művei sokkal lágyabbak és figuratívabbak, a meghajlított és eltekert fénycsöveiből álló kompozíciói a természetes környezetre reflektálnak. James Turrell  viszont a perceptuális pszichológia gondolatait felhasználva különálló objektumként kezeli a fényt, aminek hangereje, térfogata van. Robert Irwin 1984-ben Turrell-el együtt megkapta a McArthur Genius Award-ot a három dimenziós vizuális művészetben alkotott munkáiért, és segített elindítani a Light and Space Movement-et - a nyugati parti vizualista művészek ezen csoportját főleg az érdekelte, hogy a geometriai formák és a fényhasználat hogyan befolyásolja a környezetet és a nézők percepcióját.

Ezen kívül azonban a fény számos művészi felhasználására akad példa. Az Artsy összegyűjtött 7 művészt, akik a fenti örökségre építve megalkották saját, egyéni fényművészetüket.

Yayoi Kusama - tükörborítású falak

A 60-as évek óta készíti magával ragadó, fénnyel festett szobáit - Moszkvától Londonig tömött sorokban állnak az emberek hogy pár percre betekinthessenek ezekbe. A szobákban tükörborítású falakat használ, amivel megsokszorozza a helyiségen belül elhelyezett tárgyakat. Az így keletkezett térrel a mindenség és az ismétlődés élményét kutatja. A téma kicsi kora óta foglalkoztatja a művészt, akit többek között gyerekkori vizuális hallucinációi ihlettek meg. Kusama több alkalommal is a saját testének határtalanságáról beszélt, ahogy az összeolvad a környezetével, őmaga pedig lassan kitörlődik, a természet kiegészítésévé válik. Hasonló hatást kíván elérni különleges szobáival is.

Tükörfalú szoba
Tükörfalú szoba
Fotó: Jim Dyson / Getty Images Hungary

Rafael Lozano-Hemmer - távirányítású reflektorok

A technológia és a részvétel a két legfontosabb összetevő Lozano-Hemmer munkáiban. Egy korábbi műve, az 1999-es Vectorial Elevation lehetővé tette, hogy internetkapcsolattal bárki szabadon kezelhesse a Mexikóváros főterére installált 18 hatalmas reflektort. A projektet később megismételte Spanyolországban, Franciaországban, Írországban és Vancouverben is a 2010-es Olimpiai játékok alatt. Az utóbbi időben az egérkattintást a résztvevő szívdobogásával és hangjával helyettesítette. Az irányítást a közönségnek adva a reflektorlámpákban és a közösségi terekben rejlő kreatív lehetőségeket igyekszik kiaknázni.

GettyImages-101614252
Fotó: Scott Barbour / Getty Images Hungary

Iván Navarro - játékos és fenyegető

Habár a chillei származású Navarro a húszas évei óta New Yorkban él, műveiben a mai napig érezhető a Pinochet-diktatúra hatása. Nemcsak alkotásai reflektálnak erre a történelmi korra, de saját bevallása szerint ő maga is így küzd meg a saját pszichológiai feszültségeivel. Fényből és tükrökből készült alkotásai járatok és csatornák illúzióját keltik: az egyén menekülési útjait szimbolizálják saját környezetéből. Más műveiben székeket, ajtókat, létrákat készített fluoreszkáló fénycsövekből, vagy épp szavakat rakott ki neoncsőből készített betűkből. Művészete a játékos és fenyegető között ingázik, kritizálja a társadalmat és az erőszakszervezeteket, reflektál a háborúra, a villamosszékre, a chilei és amerikai bebörtönzésekre is.

Jenny Holzer - LED üzenetek

Holzer művészete elsősorban szövegekben testesül meg: kövekbe vési vagy óriási LED paneleken jeleníti meg mondandóját, ami általában társadalomról, szerelemről, politikáról vallott őszinte meggyőződésének és szlogenszerű közhelyeknek keverékéből áll. Inspirációjául egyaránt szolgálnak novellák és regények és a közel-keleti amerikai harcokról szóló, titkosítás alól feloldott dokumentumok. Holzer támogatja és használja az új médiát, de legszívesebben még mindig LED-del dolgozik, amit annak feltalálása óta használ. Üzeneteit szívesen festi fénnyel hatalmas épületek éjszakai homlokzatára.

D16 25 025
Fotó: Lili Holzer-Glier

Glenn Ligon - neon szavak

Retro kifestőkönyvek, Gertrude Stein, és Robert Mapplethorn mind hatással voltak Ligonra, egy rakás egyéb kulturális, művészeti és irodalmi forrás mellett. A New York-i művész a fekete és meleg identitással foglalkozik. Hirdetések és tüntetési feliratok vizuális nyelvezetén keresztül próbálja feltárni a társadalomban fellelhető másságot. Nagy hatással volt rá David Hammon Concerto in Black and Blue (2002) című munkája, ahol a nézőket egy sötét, üres galériába vezették, amiben egyedül kék fények égtek. Ennek hatására Ligon elkezdett neonból készült szótöredékeket készíteni, mint például "Negro Sunshine" - ami Gertrude Stein 1909-es Melanchta című történetéből származik. A feliratokat gyakran részben feketére festi, halo-effektust kreálva a betűk mögött, amelyek így még inkább reflektálnak mondandójára. 

fc898549e7fa1abf66339ea8554fe834
Fotó: Glenn Ligon

Tatsuo Miyajima - buddhizmus és a LED

Legtöbbeknek a keleti filozófiáról talán nem a LED-fények jutnak eszébe először, Miyajima művészete azonban pont erről szól. Az egészen kis alkotásoktól a falnyi méretűeken át az egész szobát betöltőekig a japán művész arra használja a LED-világítást, hogy állandóan ismétlő körökben mutassa be annak fényeit. Ezek az ismétlések Miyajima szerint az emberi létezést szimbolizálják. A gondolat a buddhista világképből származik, miszerint az emberek az örökös átalakulás véget nem érő körében élnek, születnek, meghalnak, majd újjászületnek.

Tracey Emin - szex és a neon

A YBAS (Young British Artists - Fiatal Brit Művészek) királynőjeként is emlegetett Emin feminista-érzelmű munkáit a legkülönbözőbb formákban készíti. A lényeg úgyis azok témája, ami nem más mint ő maga, a saját személyes élete. Installációiban megmutatta már a közönségnek saját bevetetlen ágyát és volt, hogy kihirdette addigi szexuális partnerei nevét is. Neon-munkáit a 90-es évek óta készíti, és ezek talán a legismertebb művei. Dőlt betűs feliratai mintha kézzel írt sorok lennének, épp ezért különösen személyesnek érződnek - mindemellett előfordul, hogy erotikusak (“Is Legal Sex Anal?” - "A legális szex anális?"), van hogy gyengédek (“Keep Me Safe” - "Tarts biztonságban"; “I Loved You More Than I Can Love” - "Jobban szerettelek mint amennyire szerethetek")