Cecília

Tamás bátya kunyhója - KDF 2009

2009.11.11. 15:19

Programkereső

A Tamás bátya kunyhója, ahogy az észtek látják. Kétszer a Trafóban, észtül, magyar felirattal.

A Teater No99 a tallinni Óvárosi Stúdió (Vanalinnastuudio) játszóhelyét vette át 2004-ben egy ötletbörzét és tervpályázatot követően. Tiit Ojasoo, a nyertes pályázó munkássága nyomán radikálisan új stílus, izgalmas útkeresés bontakozott ki. A rendezőfenomén Ojasoohoz csatlakozott az egyik legelismertebb észt látványtervező, Ene-Liis Semper. Közös vízióikat valósítják meg klasszikus és kortárs művek, dramatikus és posztdramatikus szövegek egyéni hangvételű színpadi adaptációival, társadalmi problémák szuggesztív tematizálásával. A társulat minden új produkciója egy visszaszámlálás része is, a cím mellett számazonosítót is visel 99-től visszafelé.

Nem véletlen, hogy a csapatot Európa-szerte gyakran rokonítják a Krétakör Színházzal. A Teater No99 ugyanis állandó társulattal dolgozik; relatíve hosszú és intenzív workshopmunkával hozza létre produkcióit; jelentős mértékben épít kiváló színészeinek improvizációira; előadásainak tere nem csupán díszlet, de szerves, nem egyszer aktív része a produkciónak; emellett pedig gyakran állít klasszikus műveket új, kortárs fénytörésbe. Ojasoo és csapata egy ilyen meghökkentő adaptációval-átirattal mutatkozik be hazánkban: a Tamás bátya kunyhója a néger sztereotípiák játékos, drámai erejű felelevenítése, mely a szinte teljes Nyugat-Európát bejáró Teater No99 legújabb előadásának első külföldi vendégjátéka.

Tamás bátya kunyhója (Teater No99 - fotó: Ene-Liis Semper)
Tamás bátya kunyhója (Teater No99 - fotó: Ene-Liis Semper)

Thomas McEvilley szerint a Tamás bátya kunyhója az egyetlen műalkotás, amely valóban megváltoztatta a világot. Népszerű elképzelés ugyanis, hogy a regényben vázolt gondolatok nyomán töröltetett el a rabszolgaság az amerikai polgárháborút követően. Bár valóban a 19. század közepén kiadott regény ismertette meg az átlag amerikai polgárokat az abolicionizmus alapvető ideáival - vagyis hogy a rabszolgatartás elítélendő, és érzései a feketéknek is vannak -, ám McEvilleynek még sincs teljesen igaza. A regény valóban hozzájárulhatott a polgárháború kitöréséhez, ahogyan az Egyesült Államok elnöke elmondta, amikor a szerzővel, egy kis öreg hölggyel találkozott, ám a világ jottányit sem változott: rabszolgaság napjainkban is van. Az egyetlen változás, hogy ma már nem csak a feketék bőre sötét; mi magunk is rabszolgák vagyunk - ki ezé, ki azé.

     

Tiit Ojasso 1977-ben született, 2000-ben diplomázott az észt Zene-, Színház- és Drámaművészeti Akadémián, majd az Észt Drámai Színház társulatának rendezője lett. 2004 óta a tallinni Óvárosi Stúdió (Vanalinnastuudio) művészeti igazgatója, melyenek nevét 2005-ben Teater No99-re változtatta. Rendezései három alkalommal (2005-ben, 2008-ban és 2009-ben) nyerték el az év legjobb előadása címet Észtországban, s többek között Bécsben, Berlinben, Hamburgban, Wiesbadenben, Moszkvában és Szentpéterváron vendégszerepeltek.

      Ene-Liis Semper 1969-ben született, s az észt Művészeti Akadémián szerzett diplomát 1995-ben, szcenográfus szakon. Több száz észt színházi és operaelőadás díszletének és jelmezének tervezője, négy alkalommal választották az év tervezőjének hazájában. Rendezőként és szövegíróként is dolgozik, videoinstallációi pedig számos nemzetközi kiállításon - többek között a Velencei Biennálén - vettek részt.

Teater No99 (EE)

Tamás bátya kunyhója

Szereplők: Andres Mähar, Rasmus Kaljujärv, Eva Klemets m.v., Sergo Vares, Inga Salurand, Marika Vaarik, Mirtel Pohla, Risto Kübar

Írta: Harriett Beecher-Stowe, Tiit Ojasoo, Ene-Liis Semper

Rendező: Tiit Ojasoo, Ene-Liis Semper

2009. november 27., 28. 20:00 - Trafó

160 perc, egy szünettel, észt nyelven, magyar feliratozással

A november 28-i előadás után közönségtalálkozó, angol nyelven, magyar szinkrontolmácsolással