Lukács

Mindenkinek joga van megszólalni!

2010.05.08. 10:00

Programkereső

A színházi nevelés módszerének hatásait és eszközeit mutatja be a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkáján keresztül az a kiállítás, amely május 10. és 13. között, naponta 10-18 óráig tekinthető meg az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának aulájában.

A színházi nevelés módszerének hatásait és eszközeit mutatja be a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkáján keresztül az a kiállítás, amely május 10. és 13. között, naponta 10-18 óráig tekinthető meg az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának aulájában.

A fiatalok társadalmi aktivitásának növelése és demokráciára nevelésének érdekében sokféleképpen lehet tenni. A kiállításon betekintést nyerhet abba, hogy a Kerekasztal mit, hogyan tesz ennek érdekében. 

Az elmúlt négy év tapasztalatait, a beérkezett visszajelzéseket - diákokét és tanárokét egyaránt - egy könyvben adják közre. Beszámolnak egy kutatás eredményéről is, melyet Fernezely Bori és Váradi Luca szociológusok készítettek. 

Egy frissen elkészült szociológiai tanulmány szerint a színházi nevelés pozitívan hat a gyerekek demokratikus attitűdjeire. A foglalkozásokon részt vettek számára az egyik legmélyebb élmény, hogy egyenrangú félként bánnak velük, hogy komolyan veszik és értékesnek tartják a véleményüket. A gyermekek jelentős része ugyanis nem kapja meg ezt a figyelmet az iskolában és az élet számos területén.

A Kerekasztal Színház a demokratikus társadalmi működést és az embert mint felelős közösségi lényt vizsgálja a kis- és középiskolás fiatalok segítségével 2009-10-es évadában a "Színházi neveléssel az aktív demokráciáért" projekt keretében. Ennek záróeseményeként kerül sor május 10-13. között arra a kiállításra, ahol a látogatók a társulat munkájának bemutatásán - filmösszeállítások, fotók - keresztül közelebbről is megismerkedhetnek a színházi nevelés műfajával. A "Színházi neveléssel az aktív demokráciáért" projekt részeként elkészült egy szociológiai tanulmány is, amely azt vizsgálja, milyen hatással vannak a színházi nevelési foglalkozások a gyermekekre.

Kerekasztal Színházi nevelési Központ
Kerekasztal Színházi nevelési Központ

A tanulmány megállapítja, hogy a Kerekasztal Színház foglalkozásai segítenek abban, hogy a fiatalok nyitottabbá és türelmesebbé váljanak, illetve, hogy el tudják fogadni azokat is, akik tőlük eltérően gondolkoznak és viselkednek. "Akkor fog majd eszembe jutni, amikor a gyerekemet próbálom megnevelni normálisan, mert nem szeretném, hogy késsel agyondöfje ugye a tanárt." - mondja az egyik gyerek az iskolai agresszióval foglalkozó Tizenegy trikó című előadása kapcsán.

A négynapos kiállítás mellett egy könyvbemutatót is tart a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ, május 12-én 14 órakor.

"A színházi nevelési foglalkozás a tanév során számos motivációs lehetőséget biztosított. Az előadás egyes részeinek felelevenítésével kapcsolódni tudtam a magyaron kívül más tantárgyakhoz is. Rajz és technika órákon öltöztethető babákat készítettünk, amit császárnak, dadusnak, szegény fiúnak, kancellárnak öltöztettünk fel. Munka közben megbeszéltük a különböző korok divatját, öltözködési szokásait, illetve a textíliák tulajdonságait is" - jegyzi meg egy tanító a látottak kapcsán, majd hozzáteszi - "Úgy gondolom, hogy személyiségfejlődésükhöz, alapvető értékrendjük kialakításához nagymértékben hozzájárultak a Kerekasztal Színház előadásai".

Egy másik pedagógus arról számol be, hogy a diákok a foglalkozás kapcsán megtapasztalták, igazi személyes kapcsolatok (barátságok) közös élményeken keresztül szültnek meg, és hogy a tanulás több az iskolai órák és tankönyvek egyvelegénél. Sokan először érezték azt, hogy kíváncsiak a világra, meg akarnak érteni belőle valamit: "az improvizációs, drámás feladatok során a gyerekek tisztán megmutatták az életük nehézségeit, igazságtalanságait és örömeit. Ebben - a feszes osztálytermi helyzethez képest - természetesebb, élethez közelibb környezetben mindenki más arcát mutathatta meg. A fiatalok odafigyeltek egymásra, kíváncsiak voltak egymásra, segítették egymás munkáját, képesek voltak együtt, közösen dolgozni. Nem azt próbálták meg kitalálni, mi a helyes válasz, csak adták magukat".

Könyvbemutató: május 12. 14:00 - ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának aulája - A színházi nevelés lehetőségeiről beszélgetnek: Fernezely Bori, szociológus; Gévai Imre, iskolaigazgató, tanár; Trencsényi László, tanszékvezető; Bethlenfalvy Ádám, színész-drámatanár. A beszélgetést vezeti: Illés Anikó, pszichológus.