Emma

Igazgatósdi

2010.08.26. 14:30

Programkereső

Bálint András marad a Radnóti élén, a Katonát viszont Máté Gábor kapta meg.

Naponta repkednek a hírek a leendő, lehetséges és megválasztott színházigazgatókról. Vannak ilyen időszakok. Amikor egyszerre lejárnak a 2-3-4-5 évre kiadott mandátumok. Vagy váratlanul meghal az előző igazgató. Vagy amikor rejtélyes körülmények között egyszercsak valaki mást találunk egy teátrum élén.

Most épp Schwajda György halála után volt egy pályázati kiírás, az eredmény meg is van, Rátóti Zoltán kapta meg a kaposvári Csiky Gergely Színházat.

Viszont lejárt a mandátuma Zsámbéki Gábornak (Katona József Színház) és Bálint Andrásnak (Radnóti Színház). Zsámbéki nem adta be újra a pályázatot, de a falakon belülről jött az új igazgató, Máté Gábor, a jelenlegi főrendező személyében. Bálint András újra beadta, és meg is kapta a Nagymező utcai épületet. Mindketten 2011. februárjától töltik be a posztot hivatalosan, kinevezésük 2016. januárjáig szól.

Máté Gábor
Máté Gábor

Ha Bálint András végigviszi ezt a ciklust is, rekorder lesz: 1985-től a Radnóti első embere, ez 2016-ra 31 évet jelent.

Marton Lászlónak, a Vígszínház volt igazgatójának 23 lezárt éve van, 1985 és 2009 eleje között vezette a körúti palotát. Zsámbéki Gábor 21 évig állt a Katona élén. Léner Pétert idén tavasszal Méhes László váltotta a József Attilában; igazgatóként Lénernek 20 éve volt Angyalföldön.

Szűcs Miklós egyelőre 1990 óta a Budapesti Kamaraszínház első embere, idén januárban választották újra, öt évre. Balázsovits Lajos 1992-ben kapta meg a Játékszínt, 2009 decemberében meghosszabbították a kinevezését. Balikó Tamás 1993-ban lett a Pécsi Nemzeti direktora, most szeptember 18-án kiderül, marad-e. Akadnak kihívói, mint ahogy Szűcsnek és Balázsovitsnak is voltak.

Nem ritka Magyarországon az ilyen hosszú igazgatói státusz, Major Tamás például 1945 és 1962 között 17 évig vezette a Nemzetit, Ditrói Mór pedig, a Vígszínház alapítója 1896-től húsz éven át, nyugdíjba vonulásáig csiszolgatta a vígszínházi stílust.

A kérdés adódik: mi jobb egy színháznak? Az évtizedes vezetés, vagy a németországi példa, az ötéves váltások? A válaszokkal hamarosan jelentkezünk. Addig szavazzanak Önök!