Ilona

A hatalom szenvedélye

2011.03.01. 09:54

Programkereső

Két Macbeth-előadást is kínál a március 18-án startoló Budapesti Tavaszi Fesztivál.

Sötét erők sugalmazására Macbeth a hatalom csúcsára tör. Shakespeare talán legsötétebb, legpesszimistább tragédiájában a nagyformátumú skót király egyre mélyebbre süllyed a hatalom ingoványában. Elsősorban nem is az ellenfelekkel, hanem a saját démonokkal szembeni harcban bukik el. Kevés mű beszél ilyen komor tónusban és ennyire kiábrándultan, illúziótlanul a politika és az emberi vágyak természetéről. A rendkívül tömör és gyorssodrású dráma az egyik leggyakrabban színpadra állított Shakespeare-darab, és a színház világán kívül is több alkotót ihletett meg. A téma nyomán Richard Strauss szimfonikus költeményt komponált, Roman Polanski nagyszabású filmet, Kuroszava Akira középkori szamuráj-történetet forgatott belőle.

A feldolgozások közül minden bizonnyal az egyik legizgalmasabb és leginkább lényeglátó mű Giuseppe Verdi nevéhez fűződik. Macbeth-operája több tekintetben is egyedülálló a 19. századi romantikus olasz operák mezőnyében. Zenéjével az amúgy is sebesen bonyolódó tragédiát még egy fokozattal feljebb kapcsolta; a félhomályos, éjszínű környezetet még feketébbre festette; a lélek kiismerhetetlen szakadékába még mélyebbre merészkedett. Az Operaház tavaszi premierjét Szinetár Miklós rendezi, a főbb szerepekben olyan világsztárokat hallhatunk és láthatunk, mint Alexandru Agache és Lukács Gyöngyi.

A Macbeth Shakespeare hazájában, Angliában immár négyszáz éve folyamatosan színpadon van, természetes, hogy a leggazdagabb és legváltozatosabb előadói hagyomány a szigetországban alakult ki. A művet ezúttal a londoni Cheek by Jowl Társulat előadásában, az ír származású Declan Donnellan rendezésében láthatjuk a Tavaszi Fesztiválon. A produkció az évszázados színházi hagyomány és a 21. századi vizualitás igen izgalmas elegye. Felkavaró, elementáris élmény.