Hedvig

Fele(s)más - POSzT 1. nap

2011.06.11. 11:04

Programkereső

Két előadással nyitott a XI. Pécsi Országos Színházi Találkozó.

Idén előzetes botrányok nélkül indult el a Pécsi Országos Színházi Találkozó. Nem lépett vissza senki, nem kaptak szárnyra olyan hírek, hogy megszűnik a fesztivál. Talán csak az okozott némi vihart, hogy a Nemzeti Színházból három előadás is bekerült a versenyprogramba. A válogatás rendszere megváltozott, idén első alkalommal nem egy, hanem három ember (Szilágyi Lenke fotóművész, Urbán Balázs kritikus és Vekerdy Tamás pszichológus) választotta ki azt a tizenöt előadást, amelyek versenybe szállnak az évad legjobbjai díjakért.

Személyi változások is történtek: tíz év után lemondott Jordán Tamás és Simon István, helyüket Stenczer Béla, és hosszas keresgélés után Márta István foglalták el. Márta István a jövőben változásokat tervez, de idén még minden úgy zajlik, mint az előző években. Pécsett több eddigi fesztiválhelyszín bezárt, a fesztivál kevesebb pénzből gazdálkodik, mint eddig, ennek az off-programok látják kárát, jóval kevesebb esemény kíséri a versenyprogramot.

Parasztopera - Józsa Richárd, Märcz Fruzsina, Györfi Anna, Balikó Tamás, Nyakó Juli
Parasztopera - Józsa Richárd, Märcz Fruzsina, Györfi Anna, Balikó Tamás, Nyakó Juli

A fesztivál a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház A velencei kalmár előadásával nyitott, Bocsárdi László rendezésében. Két előadás járt a fejemben előtte, az egyik a három évvel ezelőtti Yvonne, amely az akkori fesztivál legjobb előadása volt a sepsiektől, és a Nemzeti Színházbeli 2007-es Lear király, melyet Bocsárdi rendezett, gyönyőrű képekkel és fényekkel, de meg-megbicsakló, időnként teljesen elúszó ritmusban. Ez A velencei kalmár inkább az utóbbi érzetét keltette. A monumentális vas állványzaton szaladó, mászó, lépcsőző színészek arca szinte teljesen elveszett az alulvilágított térben, arról nem is beszélve, hogy amíg elértek egyik helyről a másikra, jelentős lukak keletkeztek az előadás ritmusában. Az állványzat előtti eseményekből pedig vajmi keveset lehetett látni a nézőtér elrendezése miatt - persze lehet, hogy ez a Pécsi Nemzeti Színház színpadára épített nézőtér hibája volt.

A hazaiak Parasztoperájában leginkább Nyakó Juli jelenlétének örültem, nálam benne van a legszebben beszélő és legjobb orgánumú magyar színésznők top 5-jében. És nagy élvezettel néztem, hogy Balikó Tamás hányféle indulatból bír leküldeni egy felest. Amúgy pedig az egész előadás úgy jó, ahogy van.