Katalin

Hazai és külföldi újdonságok és nagy visszatérők a Trafóban

2011.08.29. 14:57

Programkereső

2011. szeptember 1-jén Pintér Béla legendás előadásával, a Parasztoperával és vadonatúj honlappal nyitja meg kapuit és új szezonját a Trafó Kortárs Művészetek Háza. Az évadot továbbra is a már megszokott műfaji gazdagság jellemzi, így kortárs táncban, szakrális, jazz-, kortárs és popzenében, képzőművészetben, gyerek- és oktatási programban, különleges, új műfajokban sem lesz hiány.

A 200% tánc sorozat keretében októberben a kanadai RUBBERBANDance Group kiváló táncosai mutatják meg, hogy milyen remek koreográfiai kombinációt alkot a hiphop, a breakdance és a balett, majd november elején a bangladesi származású, brit koreográfus, Akram Khan érkezik legújabb darabjával - lenyűgöző táncosok, gyönyörű színpadkép, a téma pedig a spiritualitás. 2012 tavasza különösen élvezetes lesz a kortárs tánc rajongóinak: újra Budapesten látható majd a belga Rosas, a kanadai Crystal Pite és legújabb koreográfiáját hozza el Emanuel Gat is.  A hazai koreográfusok közül két Lábán Rudolf-díjas alkotó, Frenák Pál és Fehér Ferenc is új darabot készít a Trafóban.

ArtÚr, a Bálna - Trafó sátor
ArtÚr, a Bálna - Trafó sátor

A magyar produkciókon és társulatokon túl (Maladype, PanoDráma, Természetes Vészek Kollektíva, Krétakör, Forte, HOPPart...) a nemzetközi színházi szcéna fontos alkotói és kultikus előadásai fémjelzik az őszt: a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében mutatjuk be Budapesten a képzőművészként is, rendezőként is világhírű William Kentridge és a dél-afrikai The Handspring Puppet Company lélegzetelállító, felnőtteknek szóló Woyzeck-bábelőadását.  Mindössze 2 nappal ezután pedig Mundruczó Kornél kiváló hannoveri rendezését, a Tiszaeszlári Solymosi Esztert. Két kihagyhatatlan előadásról van szó és ebbe a sorba tökéletesen illeszkedik a brit DV8 vendégjátéka is. A fizikai színház műfajának legfontosabb, minden szuperlatívuszt megérdemlő társulata 2012 februárjában érkezik Budapestre.

A zenei évad a Four Bones Harsonakvartett koncertjével és a Jazzforum Budapest sokszínű programjával indul, hogy aztán rögtön lendületes, friss, brit indie-pop és "folctronica" csapatokkal folytatódjon tovább, de a keleti kultúrák meditatívabb zenéire fogékony hallgatóságnak sem kell csalódnia, sőt.  Jelentős újítás azonban az, hogy ebben a szezonban szakrális zenei sorozatunk darabjait és a hazai színházi előadások egy részét is bérletté "csomagolták" össze - így kedvezményesen kísérhető végig a műfaji szempontból hasonló előadások sora. 

Eddig is szerepeltek a Trafó programjában szakrális zenei koncertek, de most fél éven belül négy olyan előadót hallhatunk, akik az általuk képviselt hagyomány legjelentősebb élő mesterei. Kudsi Ergüner a szufi ottomán tradícióját, a Sabri Brothers a qawwali szufit Pakisztánból, Balamurakrishna a dél-indiai, Kayhan Kalhor pedig az ősi perzsa zenét mutatja be a közönségnek. A műfaj rajongóinak hoztuk létre a Szakrális Zenei Bérletet, hogy kedvezményesen járhassák be velünk ezt a zenei utat.

A Krétakör trilógiájának zárófejezete (A papnő), egy történelmi esemény kortárs feldolgozása (Mundruczó Kornél-Bíró Yvette: Tiszaeszlári Solymosi Eszter) német színészek (Staatschauspiel, Hannover) előadásában, és egy Shakespeare-dráma (Ahogy tetszik) a HOPPart és a Nézőművészeti Kft. koprodukciójában, Koltai M. Gábor rendezésében - ezt a három előadást kínálják kedvezményes formában, az Alternatívák - Színházi Bérlet keretében.

A Trafó továbbra is örömmel mutatja be a legizgalmasabb műfaji átmenetekből születő produkciókat. Az évad első két hónapjában pontosan ilyen különleges hibrid lesz Claudio Stellato varázslatos előadása, ami egyszerre tánc, tárgyszínház és új cirkusz. Majd jön a japán Contact Gonzo egy formabontó előadással, ami leginkább kontakt improvizáció némi utcai harccal, verekedéssel és tánccal vegyítve. A veszélyes és nagy figyelmet igénylő mozgássorokat Pándi Balázs dobszólói kísérik élőben.

A Trafó Galéria a 2011/2012-es évadban is Fenyvesi Áron kurátor irányítása alatt működik és szeptember 8-án tárja ki üvegajtaját. Az évadnyitó kiállításból kiderül, hogy vajon álmodnak-e még kortárs képzőművészeink, és ha igen, miről. Álombarikád címmel olyan jelenségek is fókuszba kerülnek majd, mint a posztkommunista tranzitállapot, társadalmi egyenlőtlenségek, vagy a politikai radikalizmus. Novemberben a Kis Varsó művészcsoport által megálmodott mesebeli installáció végképp elrugaszkodik a valóságtól; a galéria tere különös belső csatatérré válik. Aztán az évad közepén jön némi kitekintés Kelet-Közép-Európából: svéd divatfotó-sorozattal és a divatfotózás hazai úttörőivel. Majd továbbra is a fotónál, valamint a liliputi méretarányoknál maradva Szabó Dezső képzőművész - szintén sok szempontból az álomvilághoz köthető - munkái mutatkoznak be.

Egyáltalán nem meglepő, hogy az új cirkuszi előadások (mint Claudio Stellato és a Cirkus Cirkör produkciója) minden korosztályt lenyűgöznek. Ám akad a 2011/2012-es szezonban egy-két további, más műfajú esemény, ahol a fiatalabb korosztályra is számítanak. Ilyen az Amorf Lovagok zenekar szeptemberi Tócsarobbantó gyerekkoncertje délutáni hangszersimogatással, és ilyen lesz a Japánból importált és a Kitchen Budapesttel közösen szervezett őrült robotfelvonulás, azaz a Bacarobo Kupa 2.0, a hülye robotok - vicces - versenye, ahol 10-től 100 éves korig mindenki tátott szájjal nézheti majd, hogy milyen az igazi szórakoztató elektronika.

Az új évadban is folytatódik a Trafó nagy sikerrel futó oktatási programja, a Beavató Program középiskolások számára. A programban résztvevő diákok saját iskolájukban zajló játékos interaktív előkészítő foglalkozásokon, táncosok, színészek és drámapedagógusok segítségével hangolódhatnak rá a Trafóban látható előadásokra, majd a produkció megtekintése után a Trafó nagytermében feldolgozó foglalkozások során vitathatják meg, mondhatják el, játszhatják el az élményeiket, gondolataikat, próbálhatják ki az előadás díszleteit és találkozhatnak az alkotókkal is.