Jolán

Makrancos hárpia

2012.02.07. 14:32

Programkereső

Február 16-án a Thália Színházban mutatja be a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata a Makrancos Kata, avagy a hárpia megzabolása című darabot. Ebben az előadásban Shakespeare a 21. századi párkapcsolati problémákra nyújt megoldást a modern rendezés és nyelvezet erejével. Sorin Militaru a darab rendezője az egyik legtöbbet foglalkoztatott alkotó.
A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása  - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata

A makrancos hölgy avagy A hárpia megzabolázása című előadást eddig kevesen láthatták. Méltatlanul kevesen, s ennek fő oka az, hogy a 2010/2011-es évad végén mutatta be a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata. Pedig Sorin Militaru rendezése fontos szezont zárt le. Bár az elmúlt évadot még az előző művészeti vezető, Kövesdy István állította össze, az a magyar és román tagozatú színház új igazgatójának, a pozíciót a nyár elején elnyerő, komoly tervekkel és megújulási szándékkal rendelkező Gáspárik Attilának jó ugródeszkaként szolgál. A Két lengyelül beszélő szegény román stúdió-előadásában, illetve a 2011. februári premierben, a többszörös fesztiválmeghívott és -díjazott Platonovban jórészt a társulat fiataljai kaptak szerepet, a Csehov-drámához hasonlóan a nagyszínpadon előadott Shakespeare-darabban azonban a színház fiatal, közép- és idősebb generációja dolgozott együtt.

A makrancos hölgy avagy A hárpia megzabolázása címéből is érzékelhetően Nádasdy Ádám szövegét használja, ezt a klasszicizálást és minden fölösleges emelkedettséget mellőző, a mai köznapi használathoz közel álló szöveget, amelynek nyelvi humorából az előadás sikerrel merít. A produkció további erényét jelentik Alina Herescu Shakespeare korát is megidéző, forma- és színgazdagságukban azonban szellemesen maivá tett jelmezei, továbbá az általa tervezett díszlet, ami - hangozzék bármennyire furcsán - tiszta ürességével ad teret a fénynek és az árnyékoknak, a Florin Fieroiu koreografálta, nem tánc- vagy fizikai színházi, ugyanakkor absztraktságot sem nélkülöző mozgásnak, valamint a színészi játéknak.

A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása  - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata

Annyiban "hagyományos" az előadás, hogy nem erősíti fel a női emancipáció kérdését - bár a darabzáró Kata-monológ itt is elhangzik, hogy tanácsot adjon nézőtéri nőtársainak, hogyan viselkedjen a párkapcsolatban a férfival szemben -, a látványkeretek azonban, amelyek közt ezt teszik, mindenképpen túlmutatnak a - különösen Marosvásárhelyen megszokott - tradícióktól és konvencióktól. A férfi-nő, alá-fölé rendeltség, kapcsolati egyenrangúság, hatalom problematikáját  tágítva egy jóval általánosabb kérdéskör, a tolerancia kerül középpontba. S a megértéshez, magunk és mások elfogadásához a humor nélkülözhetetlen, a társulat mer komédiázni, s ezt mindvégig ízléssel és koncentrált energiákkal teszik. Nem pécéznek ki senkit, nem bántanak, nem gúnyolódnak, inkább szellemesen és frissen, a nézői fantáziát szabadjára eresztve, szemet-szívet gyönyörködtetve, a karneváli forgatagok dinamizmusával szabadítanak fel a kötöttségek és korlát(oltság)ok alól.