Kelemen, Klementina

Mitől szelídül a nő?

2012.02.14. 18:00

Programkereső

A makrancos hölgy, avagy A hárpia megzabolázása című előadást eddig kevesen láthatták. Méltatlanul kevesen, s ennek fő oka az, hogy a 2010/2011-es évad végén mutatta be a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata. Pedig Sorin Militaru rendezése fontos szezont zárt le.

"A hárpia megzabolázása egy sokkal összetettebb cím, mely egy folyamatról - a szelídítésről - szól, mely egyúttal egy megismerési és önmegismerési folyamat is. Jelen esetben nyilvánvaló, hogy Petruchio a kulcsfigura, merthogy ő indítja el a "szelídítést", Katalin pedig az "áldozatává" válik. Petruchio tulajdonképpen egy színház által végbevitt exorcizálást végez, merthogy ő elejétől végéig szerepet játszik; belefog egy játékba, melyet Katalin csak a végén fedez fel. A darab tulajdonképpen egy nő és egy férfi közti kapcsolat fejlődéstörténete, mely a kölcsönös megismerés szakaszairól szól. Katalin megismeri Petruchiót, az összes trükkjével, és azokat megértve válik a játék részesévé.

A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása  - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata

Nem akartam a darabot klasszikus megközelítésben kezelni, a téma amúgy kissé erőltetett lenne az európai kulturális viszonyrendszerben. Ezért inkább a "szelídítés folyamatára" összpontosítottam, mint a főszereplők egymást megismerő folyamatára, ezért szerintem találóbb cím A hárpia megzabolázása, mint A makrancos hölgy" - vallja Sorin Militaru rendező.

Az előadás - címéből is érzékelhetően - ezt a klasszicizálást és minden fölösleges emelkedettséget mellőző, a mai köznapi használathoz közel álló szöveget, amelynek nyelvi humorából az előadás sikerrel merít. A produkció további erényét jelentik Alina Herescu Shakespeare korát is megidéző, forma- és színgazdagságukban azonban szellemesen maivá tett jelmezei, továbbá az általa tervezett díszlet, ami - hangozzék bármennyire furcsán - tiszta ürességével ad teret a fénynek és az árnyékoknak, a Florin Fieroiu koreografálta, nem tánc- vagy fizikai színházi, ugyanakkor absztraktságot sem nélkülöző mozgásnak, valamint a színészi játéknak.

A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása  - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata
A makrancos hölgy, avagy a hárpia megzabolázása - Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata

Annyiban "hagyományos" az előadás, hogy nem erősíti fel a női emancipáció kérdését - bár a darabzáró Kata-monológ itt is elhangzik, hogy tanácsot adjon nézőtéri nőtársainak, hogyan viselkedjen a párkapcsolatban a férfival szemben -, a látványkeretek azonban, amelyek közt ezt teszik, mindenképpen túlmutatnak a - különösen Marosvásárhelyen megszokott - tradícióktól és konvencióktól. A férfi-nő, alá-fölé rendeltség, kapcsolati egyenrangúság, hatalom problematikáját  tágítva egy jóval általánosabb kérdéskör, a tolerancia kerül középpontba. S a megértéshez, magunk és mások elfogadásához a humor nélkülözhetetlen, a társulat mer komédiázni, s ezt mindvégig ízléssel és koncentrált energiákkal teszik. Nem pécéznek ki senkit, nem bántanak, nem gúnyolódnak, inkább szellemesen és frissen, a nézői fantáziát szabadjára eresztve, szemet-szívet gyönyörködtetve, a karneváli forgatagok dinamizmusával szabadítanak fel a kötöttségek és korlát(oltság)ok alól. 

Kérdésünk: Kinek a fordításában hangzik el Shakespeare szövege?

A február 16-án 10 óráig helyesen válaszolók közül öten tekinthetik meg partnerükkel a február 16. esti előadást.