Emma

Hús, papír, olló

2012.02.27. 12:27

Programkereső

Tomasz Bogusławski a lengyel tervezőgrafika egyik kiemelkedő alakja. Színházi plakátjaiból válogatva a Lengyel Intézetben látható kiállítás.

A 80-as években a lengyel tervezőgrafika jelentős átalakuláson ment át, egy új nemzedék mutatkozott be, akik a tradicionális, festői stílusú kulturális plakátoktól kívántak elmozdulni. Ennek a változó korszaknak voltak a legígéretesebb munkái Tomasz Bogusławski plakátjai, aki szakított az emberi alakot kompozíciós vezérmotívumként használó elvvel. Plakátterveit konceptuális tárgykompozíció jellemzi, melyet precíz, realisztikus, sík háttérben ábrázol. Ebből a különleges életműből válogatva nyílt kiállítás a Lengyel Intézetben február 24-én. A kiállítást, melyre a művész is Budapestre utazott, Arkadiusz Bernas, a Lengyel Intézet igazgatója nyitotta meg, és Bakos Katalin művészettörténész méltatta.  Bogusławski most látható, digitálisan elkészített színházi előadásokhoz készült plakátjai a technika miatt sokban különböznek régebbi alkotásaitól.

 Az iróniát gyakran alkalmazó műveket nem a lehengerlés, inkább a sejtetés jellemzi - mutatott rá Bakos Katalin beszédében. A szürrealista világot megidéző Bogusławski műveiben mindig felismerhető az intellektus, mindig belengi valami borzongató misztikusság - a Titus Andronicushoz készült véres húsból emberi fejet formázó műve például a végletekig érzékletes e tekintetben. A lengyel színházi életet is visszatükröző plakátok metaforikussága mindig az „olyan, mint..." érzésében nyilvánul meg, amiben a művész gyakran gyilkos humorán átszűrve tárgyakkal rajzol - fogalmazott Bakos. A megnyitóbeszédet követően Tomasz Bogusławski egy meglepetéssel kívánta megajándékozni az összegyűlteket: a közönség előtt készített el pár perc alatt egy művet, ami virágokat ábrázoló kis grafikának indult, majd - Bogusławski egyéni látásmódját reprezentálva - a nagy, téglalap alakú papírt virágcsokor formájúra hajtogatta. A kiállítás április 27-ig látható a Lengyel Intézet kiállítótermében.

Tomasz Bogusławski (1958) - grafikus, a gdański Képzőművészeti Akadémia professzora és rektora (2002-2008), melynek tervezőgrafika szakán diplomázott 1982-ben. Mestere Witold Janowski volt. A diplomatervek között szereplő Két színház című plakátját aranyéremmel díjazták a 10. Lengyel Plakát Biennálén Katowicében, kulturális-reklám plakát kategóriában. Szakterületei a kiadvány-, plakáttervezés, valamint a tervezőgrafika, többek között könyveket, bélyegeket, logókat, arculatokat tervez. Számtalan plakátkiállításon vett részt (Londonban, Pekingben, Koppenhágában, Mexikóban, Teheránban, stb.). Munkáit olyan pályázatokon díjazták mint a Lengyel Plakát Biennálé (1983, 1985, 1995, 2003), a Rzeszowi Színházi Plakát Biennálé (1987, 1988), és az Universal Design Competition (1995). Férj és feleség című munkájával elnyerte a 18. Lengyel Plakát Biennálé nagydíját Katowicében, 2011-ben pedig a 22. Lengyel Plakát Biennálén Migrén című munkájáért ezüstérmet kapott.