Gyöngyi

Szentgyörgyi reflexek 1.

2012.04.02. 17:24

Programkereső

Március 16-tól 29-ig tartott a 2. Reflex Színházi Biennálé Sepsiszentgyörgyön. A két hét eseményeire tekintünk vissza.

Ötszáz vendégelőadóval és háttérmunkással, négyezer nézővel, szélesebb körben pedig hétezer érintettel számoltak a fesztivál szervezői, akik a színházi előadások mellett koncertekkel, kiállításokkal, szakmai beszélgetésekkel és közönségtalálkozókkal várták a közönséget. A fesztivál ideje alatt In/between Reflex(ions) címmel worshopon vehetnek részt a fesztiválon résztvevő országok színháztudomány szakos hallgatói.

Láthatták az érdeklődők Németh Ilona és Jaro Varga kiállítását, az első napon pedig koncertet adott a Balanescu Quartet. Alexander Bălănescu elmondta: nagy izgalommal várta a koncertet, hiszen két éve nem járt Romániában, Sepsiszentgyörgyön pedig először lép fel, ezért is számított különleges alkalomnak ez a fellépésük.

Radio Müezzin - 2. Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé
Radio Müezzin - 2. Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé

"A müezzinek, a színészekkel ellentétben, csupán egyszer szeretnek meghajolni a közönség előtt" - világított rá a Rimini Protokoll Radio Müezzin című, a sepsiszentgyörgyi művelődési házban megtartott előadása végén látható felirat az egyiptomi-német produkciónak a színház és a muszlim vallásos hétköznapok közötti kettős természetére. Amint arról az előadást követő beszélgetésen maguktól az alkotóktól is értesülhetett a közönség: a kairói müezzinek élettörténetét bemutató előadás feliratain azokat az elvetett rendezői utasításokat is olvashattuk, amelyek révén maguk az alkotók alakították az előadás dramaturgiáját a próbafolyamatok során. A közönségtalálkozón a produkcióban résztvevő kairói világtalan müezzin, az új világrendet érzékeltető villamossági mérnök, valamint a rendező asszisztense, Dia Hamed és művészeti munkatársa, Juliane Männel és mesélte el az előadás létrejöttét. (Az előadás kitalálójával és rendezőjével, Stefan Kaegivel készített interjúnk ide kattintva olvasható.)

A színházi költészet vonatkozásaival zsonglőrködött az olasz Emma Dante rendező, és három alkalommal játszotta teltházzal Hedda Gabler című előadását a Kolozsvári Állami Magyar Színház a fesztivál legfrissebb játékterében, a nemrég felépült Új Stúdióban, amely első alkalommal volt színházi előadás helyszíne.

A varsói Teatr Dramatyczny Persona.Marilyn című előadását két alkalommal tekinthették meg a sepsiszentgyörgyiek. Krystyan Lupa társulata a produkcióról szóló közönségtalálkozón a hosszas, emberpróbáló próbafolyamatról mesélt, amely amiatt is rendhagyó volt, hogy a színészek szerepépítésével egy időben született meg a rendező írta színpadi szöveg, amelynek alapját Marilyn Monroe naplótöredékei képezték. "Utolsó filmje forgatásának időszakában Marilyn három napjáról szinte semmit nem tudunk. A fáma szerint a pszichiátrián töltötte ezeket a napokat, de erről semmi pontos adatunk nincs és ez pontosan megfelelt nekünk, hiszen ezekre a napokra elképzeltük Marilyn négy sorsdöntő találkozóját, amelyeknek helyszínéül Charlie Chaplin stúdióját választottuk az előadásban" - mondta Krystian Lupa a közönségtalálkozón.

A bunda - 2. Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé
A bunda - 2. Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé

A színház előteréig "kísérte ki" zenével és tánccal a nézőt vidám, színes előadása végén a német Mecklenburgisches Staatstheater,  amelynek társulata Gerhardt Hauptmann A bunda című drámájával vendégszerepelt Sepsiszentgyörgyön, a litván rendezőtől, Oskaras Korsunovastól pedig két produkciót tekinthettek meg a nézők. (A rendezővel készült interjúnk ide kattintva olvasható.)

A litván politikai helyzetre is tökéletesen illett mindaz, amit a Korijolánusz című előadásban színre vittek, ezért ott is magukénak érezték a nézők az előadást - mondták a budapesti HOPPart Társulat tagjai produkciójuk vilniusi fogadtatásáról a biennálé március 21-i közönségtalálkozóján. Szívesen játsszák "talált terekben" a Korijolánuszt, így az előadás a Tamási Áron Színház kamaratermében is éppen olyan jól működött, mint abban, amelyben létrejött Budapesten - fejtette ki Polgár Csaba színész-rendező az előadás utáni közönségtalálkozón, amelyen a társulat tizenegy tagja vett részt. A demokrácia buktatóiról, a különböző manipulációs technikákról és a bármikor konfliktusra cserélhető unalmas békéről szóló előadás shakespeare-i mondandóit csupán hangsúlyosabbá tették, jobban kibontották adaptációjukban, így lett aktuálisabb az eredeti szöveg - mondta el a találkozón Gáspár Ildikó dramaturg.

Az Örkény Színház Friedrich Dürrenmatt drámájából készült produkciója, a János király fejtegette tovább a HOPPart-előadás által felvetett politikai témákat, a tömeghez, a békéhez és politikai talpon maradáshoz kapcsolódó közéleti mechanizmusokat. "Remek társadalomkritika volt"... "Azok, akiknek mindezt hallaniuk kellett és tudnának tenni is valamit a látottak kapcsán, ide, a színházba is járnak, a többiek, ahogy az előadásban is elhangzott, csupán a nyájat képezik"... "A HOPPart-előadás még a mainál is komolyabb társadalomkritika volt, direktebb és feszesebb. Ez is jó volt, de a másik az én ízlésemhez közelebb állt"... "Nagy élmény volt, hogy az eddig csak tévéből ismert híres magyarországi színészeket most élőben láthattuk"... "Tetszett az, ahogy a történelmi mozzanatokat áthozták a jelenbe..." - mondták a nézők a fesztivál sajtóirodája munkatársának az Örkény Színház előadása kapcsán.

"Nagyon érdekes volt számunkra, hogy mennyire vájtfülű a helyi közönség. Azt, hogy színházon nevelkedett, értő nézőkkel van dolgunk, nem csak akkor éreztük, amikor éppen nevettek a különböző fordulatokon, hanem akkor is, amikor nem nevettek, mert nem érdemeltük ki a nevetést, hiszen az illető jelenet apróbb pontatlanságok miatt nem tudott úgy hasítani most, mint máskor" - mondta a János király sepsiszentgyörgyi fogadtatásáról Bagossy László, az Örkény István Színház előadásának rendezője.  (Az előadásról írt kritikánk ide kattintva olvasható.)

Az Abe Kobo regénye alapján készült Mint a fagyöngy című mozgásszínházi előadását a fesztiválon mutatta be az M Stúdió, a sepsiszentgyörgyi Andrei Mureșanu Színház Radu Afrim rendezte Előbb megszületsz című produkcióját is láthatták a fesztivál meghívottjai, ezt követően pedig a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház UNITER-díjas Rosencrantz és Guildenstern halott című előadására, illetve Ada Milea koncertjére került sor.

2. Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé
2. Reflex Nemzetközi Színházi Biennálé

Várva várt esemény volt Marcel Iureșsel való közönségtalálkozó, amelyre a fesztiválon immár másodjára játszott Absolut című one man show-ját követően került sor. Az Act Színház színpadról és mozgóképről egyaránt ismert művésze közvetlenséggel és humorral beszélt a színházról alkotott elképzeléseiről, és azt is elmondta: őt nem a színházművészet, hanem azok a pillanatok érdeklik, amikor - színészként - önmaga lehet a színpadon. A színház műtrágya és virág egyszerre, amelyet a színpadtechnika szegényebbé, a történetmesélés valódisága gazdagabbá tesz - mondta Iureș, akitől egy ötödikes kisfiú kérdezte meg: mennyire volt nehéz számára fölépíteni a Ion Creangă-mesehős ihlette szerepet. "Ez a szereplő bárki lehetett volna az egyetemi docenstől egészen a taxisofőrig" - mondta Ivan Turbincă megformálója, és hozzátette: mindaddig nyugtalanította őt és az előadás rendezőjét a szereplő kiléte, amíg közösen rá nem találtak a hajléktalanra, mint szereplehetőségére. Attól a pillanattól fogva simán ment a szerepépítés.