Lukács

Etetni szabad!

2012.09.25. 17:12

Programkereső

Dermesztő sikolyok hasítottak a levegőbe a szombati Andrássy úti évadnyitó színházi fesztivál esti óráiban, majd nem sokkal ezután felbukkant a sétálók közt a hangok forrása is, a tavaly nyílt Horror Színház társulata, teljes harci díszben. A túlvilági felvonulókat kisgyerekes családok, biciklis bámészkodók és kortalan kíváncsiskodók gyűrűje kísérte, akik már reggel óta találhattak kedvükre való programokat a negyedik alkalommal megrendezésre került szezonnyitó TeARTrum Fesztiválon.

Az egész napos színes forgatag a tavalyi évhez hasonlóan most is a FÜGE, a független színházi formációkat felkaroló egyesület szervezésében valósult meg, ám nem kizárólag a függetlenek vonultak ki az autóktól elzárt sugárútra, hanem kőszínházak is szép számmal képviselték magukat, az előbbiekkel együtt összesen nyolcvanhárom standot kialakítva. Az idei évben már jó időben elkezdődött a készülődés, aminek köszönhetőn ez alkalommal még több színházat sikerült bevonni a kezdeményezésbe, és sok intézmény már jó előre érdeklődött is a lehetőség iránt, ahol a színházak a magukra jellemző módon mutathatják be arculatukat, ismertethetik repertoárjukat, értékesíthetik jegyeiket és még színpadi fellépésre is lehetőségük kínálkozik.

A közönséggel való találkozást változatos módon tették szórakoztatóvá a megjelent csapatok. A Vígszínház a már megismert kartonpapíros reklámkampánnyal jelent meg, a színpadon a készülő bemutatóból, A zöld kilencesből villantottak fel részleteket, míg a színház standjánál a társulat több színésze feltűnt, akikkel beszélgetni és fényképezkedni lehetett. Ennél is tovább ment a Proton Theatre, ahol Mundruczó Kornél előadásainak alkalmi társulatának tagjait lehetett jelképes összegért megsimogatni. A kimerítő igénybevételre való tekintettel nagyjából kétóránként váltották egymást a színészek a nap folyamán, így az arra járóknak lehetősége nyílt kifejezniük szeretetüket akár Zsótér Sándornak, Monori Lilinek és Derzsi Jánosnak is. Nem sokkal messzebb a Tünet Együttes ejtette zavarba a csapat különleges, hálóból felvont ketrecként kialakított standja mellett elhaladókat, ahogy az elszeparált színészek a 'ki figyel kit' problematikáját feszegették produkciójukkal. A kiállított játszók fölött lógó „Etetni szabad" felirat láthatóan kényelmetlenséget váltott ki, és viccelődés helyett inkább a független társulati lét keretei közt jelentkező mindennapi megélhetés nehézségeit igyekezett felvetni.

Az érettebb generációnak szánt komoly üzenetek mellett kétségtelenül a gyerekek voltak a kivonult színházak jelentős részének elsőszámú célközönsége. A szombati jó időben sokan választották programul az Európai Mobilitási Hét keretében megrendezett Autómentes Napot, így aztán a színházi korzót is egész nap érdeklődők népesítették be, akik hol egy színpad előtt, hol egy-egy színház alkalmi pódiuma mellett, hol pedig egy ideiglenesen birtokba vett aszfaltterület körül tömörültek össze. A legkisebbeknek számtalan módon igyekeztek a kedvében járni: homokozó, mesesarok, kézműves asztal, arcfestés, bábkészítés - csak néhány, a fiatalabb korosztályt megcélzó foglalkozásokból, amikkel a színházak készültek. A Budapest Bábszínház állomásán a már nem futó előadások különböző technikával készült bábjai keltek életre a gyerekek kezében, míg a foglalkoztató sarokban ki-ki kifesthette a közelgő bemutatók, a Pettson és Findusz, valamint az új feldolgozásban készülő Lúdas Matyi neki tetsző alakját.

A fesztivál pezsgő atmoszférája leginkább egy színes-zajos kavalkádként hathatott a kilátogatókra, akik nem győzték kapkodni a tekintetüket a jobbról és balról érkező impulzusokra. A figyelmet sikeresen ragadták meg a táncos és zenés produkciók. Hol a két színpadon - a Funzine Színpadon és a T-Systems Magyarország Színpadon - csaptak a húrok közé a fellépő együttesek és mozogták be a teret a táncos formációk, hol valamely standnál létesült ideiglenes játszóhely. A Momentán Társulat a kezdetek óta részt vesz az eseményen, és bár egy ideje már állandó fellépőhelyre is találtak, a korzón való megjelenés és a közönséggel való közvetlen találkozás, a járókelők megszólítása és játékba hozása továbbra is lételemük. A Bakelitnél a napokban befejeződő L1danceFest keretében is bemutatott előadással, a JINX 103-al lehetett találkozni. A Svájcban dolgozó magyar származású alkotók, Trefeli József és Varga Gábor, az improvizációkból és kötött elemekből épülő előadást a mostani fesztiválra szabták, és izgalmasan vonták be mellettük megálló nézőket: rendőrségi szalaggal bírták őket maradásra.

A változatos megjelenésű standoknál a színházba járó közönség ráismerhetett egy-egy kedvelt előadása díszletére is. A Thália Színház A humor forrása című készülő bemutatóhoz kapcsolódóan építette fel egy őserdei misszió egzotikus növényekkel dekorált sátrát, míg a József Attila Színház munkatársai egy polgári szobabelsőt mintázó háttér előtt rendezkedtek be. A Bárka egy a korábbi években a korzót már megjárt, de időközben átalakított díszletelemmel érkezett, mégpedig egy többméteres üvegezett fallal, mely jelenleg az Éjféli mesékben látható, korábban viszont forgóajtóként szerepelt a Piaf, Piaf című előadásban. Ez is az újrahasznosítás - és ezáltal a környezetvédelem - egyik megnyilvánulási módja, ami egyben az idei fesztivál hívószava is volt, ám végül - ahogy arról Kulcsár Viki, a FÜGE elnöke beszámolt - csak a jelenlévő színházak töredéke tudta beépíteni a koncepciójába az idő szűkössége és a nyári szünet utáni újbóli felállás közelsége miatt.

Az érdeklődők megszólítása viszont így is erős, és amikor a néző magától nem megy a standhoz, jön a színész, és odaviszi. A Pesti Magyar Színház saját növendékeit állította az esemény szolgálatába: az ezüstös színben pompázó, díszes jelmezbe öltöztetett akadémisták feltűnő jelenségei voltak a kinti forgatagnak, a színház standjánál pedig a 21. század digitális technikájából merítő újdonságokkal, webkamerás megjelenéssel és 3D-tartalommal találkozhatott a közönség. Őze Áron igazgató elmondta, mennyire fontos számukra a lazaság, a mobilitás és a nyitottság az újdonságok felé. Ennek jegyében került kialakításra az idei évad is, mely egy új generáció felnevelésére tesz kísérletet, és ami mentén a digitális lét csodái mellett a cirkusz világát is a repertoárba építik.

A nap végén az Andrássy út sárga fényeiben kezdődött meg az elpakolás, azonban a színpadon még ekkor is fellépő csapatok váltották egymást a legkülönfélébb műfajokban. A Magyar Állami Operaház - ami idén újfent a méreteiben (is) látványos egyiptomi standdal jelentkezett - Mozart A színigazgató című művének felhasználásával készített zenés komédiával állt színpadra, majd őket követte - kisebb csúszással - a Pesti Magyar Színház színészeiből alakult Harmadik Figyelmeztetés nevű zenekar. A zenés produkciók sorát végül egy Beatles-koncert zárta a Centrál Színház két színészének közreműködésével, ám ezzel nem ért véget semmi, hiszen épphogy kezdetét vette egy még nagyobb buli: a 2012/13-as évad.