Tekla

Februári K.O. Übü papával

2013.01.23. 13:00

Programkereső

Az Übü király és a magyarok után Kritikus Órát tartanak február 4-én a Budapest Bábszínházban. Alfred Jarry darabját Kiss Csaba rendezte, a főbb szerepekben Scherer Péter és Györgyi Anna.

Szahar! - harsan fel a világ színpadain a botrányt okozó kezdőszó. Az "Übü" több mint száz éve őrzi frissességét, titkát. Vajon tényleg vásott fantáziájú nebulók tanárgúnyoló tréfája volt? Vagy kaján és gonosz Macbeth-parafrázis a mohó kispolgárról? Vagy inkább éles politikai szatíra a mindenkori hatalomról? Az emberi természetről?

Übü király és a magyarok - Budapest Bábszínház
Übü király és a magyarok - Budapest Bábszínház

A Budapest Bábszínház Kiss Csaba drámaíró, rendező készítette, 2011 októberében bemutatott előadásában a kő- és a független színházi produkciókból ismert Györgyi Anna és Scherer Péter mellett négy bábszínész közreműködik. A produkcióhoz a zenét Melis László szerezte, a látványt Kiss Gabriella jegyzi.

Az elsősorban felnőtteknek készült előadás a drámai mű abszurditását, mulatságos tragikumát nagyítja fel. A Scherer Péter és Györgyi Anna által megformált két hús-vér főszereplő mellett Ács Norbert, Bercsényi Péter, Mórocz Adrienn e. h. és Teszárek Csaba látványos bábtechnikákat alkalmazva jeleníti meg Jarry groteszk világát. Az árnyjátékkal, vetítéssel, óriás figurákkal elmesélt történet egyik kuriózuma a hangszerbábok használata, melyek élnek, zenélnek és küzdenek a jók igazáért.

Übü király és a magyarok - Budapest Bábszínház
Übü király és a magyarok - Budapest Bábszínház

A február 4-i előadást Budai Katalin kritikus vezetésével Kritikus Óra követi. A Színházi Kritikusok Céhének egyik legfontosabb törekvése, hogy a kritika közelebb jusson a szakmához és a közönséghez is. Ennek céljából Kritikus Óra - rövidítve: K.O. - elnevezéssel indították el 2009 őszén azt a programsorozatot, amely tulajdonképpen a céh egyik tagja által moderált közönségtalálkozó. A művészek-kritikusok-közönség alkotta háromszögben egy olyan, a közönségnek és közönséghez szóló beszélgetéssorozatról van tehát szó, amelyben a művészek és az előadás iránti érdeklődést megkísérelik a kritikai gondolkodással, elemzéssel összekötni. A sorozat szereplői egy kritikus-moderátor - aki nem értékel, hanem elemez és kérdéseket tesz fel -, valamint az előadás alkotói és természetesen az előadás aznapi közönsége alkotja.