Eufrozina, Kende

Premier: A vizsgálat

2013.04.15. 11:25

Programkereső

Peter Weiss művét felolvasószínházi formában mutatja be a PanoDráma április 16-án, a holokauszt áldozatainak emléknapján a Nemzeti Színházban. Az esten mások mellett felolvas Molnár Piroska, Csákányi Eszter, Máté Gábor, Mácsai Pál és Alföldi Róbert is.

A dokumentumszínházi előadásairól ismert független teátrum, a PanoDráma a holokauszt emléknapján a Nemzeti Színházzal együttműködésben a nagyszínpadon mutatja be a Magyarországon ritkán játszott művet egyszeri alkalommal felolvasószínházi formában mindkét színház művészeinek részvételével. A drámát Lengyel Anna állította színpadra.

PanoDráma logo
PanoDráma logo

A produkcióhoz színész-igazgatója révén csatlakozik a Katona József Színház és az Örkény Színház is. A felolvasószínházi esten Molnár Piroska, Básti Juli, Csákányi Eszter, Máté Gábor, Mácsai Pál, Szamosi Zsófi, Urbanovits Krisztina, Bezerédi Zoltán, Nagy Zsolt és Alföldi Róbert lép színpadra.

A német szerzőt, akit Magyarországon elsősorban Marat/Sade című darabjáról ismernek - amely Ács János 1981-es rendezésében, a kaposvári színház előadásában bejárta a világot - hazájában talán leginkább A vizsgálat című műve alapján tartják számon. A frankfurti auschwitzi per jegyzőkönyvéből készült dokumentumdrámát 1965-ben 14 német színház mutatta be ugyanazon az estén, az ősbemutatóval egy pillanatban hangzott fel a szöveg angol fordításban a Royal Shakespeare Company előadásában is.

Lengyel Anna
Lengyel Anna

A Panodráma vezetője, Lengyel Anna a darabról, és annak létrejöttéről adott interjút, mely a Színház.hu-n olvasható. Mint elmondta, dramaturg szakon tanult az egyetemen, és régóta ismerte A vizsgálat című darabot. "A kaposvári színházban kezdtem a szakmát, és Peter Weiss egy másik műve, a Marat/Sade - Ács János rendezésében Eörsi István szövegváltozatával - a kaposvári színház történetének egyik legfontosabb előadása volt. A darab záró képében, amelynek háttere az 56-os forradalom egyik meghatározó helyszínét, a Corvin-közt ábrázolta, ott állt Máté Gábor egy macskakővel a kezében, és zokogott. Mindenki tudta, hogy az '56-os levert forradalmat siratja, a cenzorok is tudták, de akkor már - ez a nyolcvanas évek elején volt - az volt a stratégia, hogy inkább szemet hunytak felette. Nem is volt nagy visszhangja a produkciónak, egészen addig, amíg ki nem jutott az előadás a térség egyik legfontosabb fesztiváljára, a belgrádi BITEF-re, ahol megnyerte a fődíjat. Ott látták nyugat-európai újságírók is, akik megírták miről szól az előadás. Számomra ez nagyon fontos mozzanat volt a magyar színházról alkotott képemben" - nyilatkozta Lengyel Anna.