Orsolya

Színikritikusok díja 2013: A legjobb új magyar dráma / színpadi szöveg

2013.08.31. 06:58

Programkereső

A Trafó ad otthont szeptember 22-én a Színikritikusok éves díjátadójának, amelyen az elmúlt évad teljesítményeit díjazzák. Az eseményt idén Gergye Krisztián rendezi. A tavalyi évhez hasonlóan az elkövetkezendő hetekben részletesen bemutatjuk az egyes kategóriák jelöltjeit. Ön szerint ki a legjobb? Szavazzon!

A legjobb új magyar dráma / színpadi szöveg kategória jelöltjei:

1. Kerékgyártó István-Radnai Annamária: Rükverc

A napjaink témáját feldolgozó kortárs magyar darabból készült előadást 2013. január 25-én mutatták be a Katona Kamrában Máté Gábor rendezésében. Kerékgyártó István 2012-ben megjelent regényének epizódjai egy hétköznapi magyar emberről szólnak. A Rükverc az ő élettörténete - a cím pedig a történetmesélés sajátos dramaturgiájára utal: a regény a főszereplő halálával kezdődik és visszafelé haladva az időben élete emlékezetes vagy sorsfordító mozzanatai jelennek meg, a keserves hajléktalan évektől a szépreményű csecsemőkorig.

Rükverc - Katona József Színház
Rükverc - Katona József Színház

Máté Gábor, az előadás rendezője elmondta: azért választotta a regényt, mert mindig is foglalkoztatta a hajléktalan-kérdés. "Úgy látom, hogy a hajléktalan igazi drámai figurája a mai világunknak. Anti-hős, de hős. Ha ma érdemes színdarabot írni, akkor a hajléktalanról kell." Mint megjegyezte, a darab olyan értelemben az ő története is, hogy a főhős két évvel idősebb nála, tehát a történelem azon szakaszát élte át, ugyanabban az országban, mint ő.

Emellett az is szempont volt, hogy van olyan színész a társulatban, aki eljátszhatja a történetet. A főhőst idősebb korában Bán János, fiatalként pedig fia, Bán Bálint formálja meg. Ha nincs a társulatban a Bán-színészpáros, akkor nem születik meg az előadás - mondta Máté Gábor, hozzátéve: izgalmasnak találta azt is, hogy a történet során Bán János nemcsak a főhőst, hanem annak apját is eljátszhatja. "Jó teátrális lehetőséget láttam benne" - fogalmazott a rendező.

Bán János - Rükverc - Katona József Színház
Bán János - Rükverc - Katona József Színház

A próbákat folyamatosan figyelemmel kísérő szerző, Kerékgyártó István, akinek először viszik színre regényét, elmondta: az előadás olyan, mint amilyennek elképzelte. A regényt színpadra alkalmazó dramaturg, Radnai Annamária sokat adott hozzá munkájához, de a változás nem lepte meg, hiszen maga is hasonlóképpen írta le a jeleneteket, a könyvben is sok a párbeszéd.

Abból indult ki, hogy amikor látunk egy hajléktalant, nehezen jut az eszünkbe, hogy tíz-húsz éve még munkája, családja, lakása volt. Azok a csomópontok érdekelték az ember életében, amikor valami történik vele, és mindig lejjebb és lejjebb kerül. "Visszafelé ez már világos, de tényleg nem gondolnánk róluk, hogy éppúgy éltek mint mi vagy bárki más. Ezek nem eleve elrendelt dolgok" - vélekedett. Kerékgyártó István elárulta: annyira kedvet kapott a műfajhoz, hogy írt egy darabot, emellett ötödik regényén dolgozik.

2. Pintér Béla: A 42. hét

Kilenc drámai hónapot mutat be Pintér Béla darabja, A 42. hét, amelyet 2012. szeptember 28-án láthatott először a közönség a Szkéné Színházban, Pintér Béla és Társulata előadásában. A produkció szülész-nőgyógyász főhősét Csákányi Eszter játssza, aki először dolgozott együtt a független színházzal.

A 42. hét
A 42. hét

Csákányi Eszter a darab címéről szólva elmondta, hogy a történet, amelynek középpontjában az általa megformált Dr. Virágvári Imola áll, abban a 42 hétben játszódik, amely a fogantatástól a születésig eltelik. A darab egy szülésznő kálváriája, szenvedéstörténet, annak szépségeivel és fájdalmaival együtt. A történetben megjelenik a halál, a szerelem és a hivatástudat. Arról is szól a darab, hogy mennyire fontos, hogy az ember olyan hivatást válasszon, amelyre rendelve van - tette hozzá a színésznő.

Pintér Béla megint behúz minket a csőbe. Újra alkalmat teremt például arra, hogy szigorú kritikusai - akik közül egyet most is színre idéz, el is tűnődöm, micsoda perspektíva ez a céhtagoknak, már ami az örökkévalóságot illeti - arról elmélkedjenek, hogy a mai magyar színházi élet egyetlen all round szakembere sok mindenhez tényleg nagyon ért, de drámát azt éppenséggel nem tud írni. Mert az író Pintér már megint rengeteg szereplőt mozgat, akik egy agyonbonyolított, nyakatekert történetet mesélnek el, amire kár és bűn volna itt túl sok szót pazarolni - írta kritikusunk a produkció kapcsán.

Csákányi Eszter - A 42. hét
Csákányi Eszter - A 42. hét

Jászay Tamás ezután így folytatja: mert bár le lehetne írni az újabb meg újabb, váratlannál váratlanabb (néha azért könnyen kisakkozható) fordulatokat, de az csupán annyit mutatna meg, hogy Pintér Béla valamifajta ösztönös és - mai drámaíróink munkásságára tekintve nem túlzás azt állítani, hogy - kivételes zsenialitással bogozza egymáshoz a látszólag semmilyen módon össze nem illő elemeket. Párszavas tőmondatokkal, gyakran filmes célratöréssel, tűpontosan idéz meg társadalmi közeget - most a keményen, nagyjából a semmiért gürcölő középosztály prototipikus családját -, vázol fel időt és teret - naptár nélkül is világos, hogy ma zajlik a cselekmény, pesti kerületek sokszor látott helyszínein.

3. Székely Csaba: Bányavakság

A Bányavakság Székely Csaba trilógiájának középső része, melyben egy polgármester-választás előtt álló falu jelenlegi első embere rendőrt hív a központból, hogy leleplezze a másik polgármester-jelölt korrupt ügyleteit. A rend kiérkező őre - román lévén - az országban a többséghez, de a faluban a kisebbséghez tartozik. A "revizor" végül nem csak a konkurencia ügyleteit tárja fel, hanem a regnáló polgármester machinációira is fényt derít. Így a két leleplezett bűnözőnek nem marad más választása, mint összefogva megölni a rendőrt, ezzel vállalva közösséget egymással.

A tragikus, krimibe illő a témát Székely Csaba az első részből már megismert módon, sok humorral mutatja be, és megint megjelenik a nagy elődök szelleme: Tamási Áron, MacDonagh és Csehov is.

Bányavakság
Bányavakság

A Bányavakság több fontos vonását továbbviszi a Bányavirágnak, egy fontosat viszont nem: a csehovit. A Ványa bácsi-reminiszcenciákat elhagyta Székely Csaba. Ezúttal talán csak Schwajda György úszik be határozottan a képbe, amennyiben a Bányavakság főhőse, Ince részegen a székely himnuszt énekelteti háza népével. Ince megélhetési polgármester, eddig legalábbis övé volt a sarzsi, most azonban, választások előtt minden oka megvan amiatt aggódni, hogy Izsák (szélső)jobbról leelőzi. A vesztét érző Ince feljelenti riválisát, bár arra ő sem számít, hogy román rendőr érkezik Bukarestből, aki nem egészen úgy és annak jár a végére, mint amire Ince bazírozott. További szereplők: Ince testvére, Iringó, aki senyved-hervad fivére mellett, és Ince lánya, Izabella, aki váratlanul érkezik haza a faluba, de csak tranzitállomásként tekint Ince és Iringó házára, mert dobbantani készül Olaszországba. (A Bánya III., a Bányavíz kiteljesíti a falu képét. Abban van az, ami még nem volt: a plébános portája és a plébános szeretője. Már csak ez hiányzott, tényleg - mondhatni.) - írta Stuber Andrea a darab kapcsán.

Székely Csaba a szakmai beszélgetésen - 13. Pécsi Országos Színházi Találkozó - 5. nap
Székely Csaba a szakmai beszélgetésen - 13. Pécsi Országos Színházi Találkozó - 5. nap

Székely Csaba majdnem minden nap "érintett" volt az idei POSzT-on: kérdezték a versenyprogramban szereplő Bányavakság kapcsán, felolvasószínházi előadásban szerepelt a trilógiát záró Bányavíz (ebben a szerző maga olvasta az instrukciókat) és friss drámakötetét, a Bányavidéket is a POSzT alatt mutatták be. Az erdélyi drámaírót pécsi tartózkodása alatt interjúvoltuk meg:


Legyen Ön is színikritikus!

A Színikritikusok Díjának többi kategóriáját ide kattintva érheti el! (A lista folyamatosan bővül.)