Tekla

Molnár Piroska: "Az a dolgom, hogy a rendezőt szolgáljam"

2013.11.01. 06:58

Programkereső

Ismerjük drámai hősnőként, komikaként és musicalszínészként egyaránt. Nem csak ebben sokszínű: legalább annyit játszik nagyvilági dámát, mint parasztasszonyt. A Nemzeti Színházban töltött tíz év után az idei évadra a Thália Színházba szerződött. Két, egymástól teljesen eltérő, aktuális szerepéről beszélgettünk vele. INTERÚ

A Thália Színházban nemrég mutatták be a Boeing, Boeing - Leszállás Párizsban című bohózatot, a mozikban - és egyre több filmfesztiválon - pedig nagy sikerrel vetítik A nagy füzet című filmet a főszereplésével.

- Mennyire kell helyzetkomikumra épülő bohózat esetén a színésznek a színpadra lépése előtt a takarásból figyelni a benti történéseket? Hiszen a műfajnak az a lényege, hogy mindig valaki egy információval előrébb vagy hátrébb jár a többieknél.

- Természetesen mindenkinek ismernie kell az egész darabot másodpercről másodpercre. Tudnom kell, mi történt azelőtt, hogy bejövök a színpadra, vagy két jelenetem között, amikor nem voltam bent. A bohózat célja, hogy kacagjanak a nézők. Nagy ereszd el a hajam, olykor tortadobálás zajlik a színpadon. A mi előadásunk próbál picit több lenni ennél: lírai bohózatként határoztuk meg a műfaját. Szeretnénk érzelmileg is hatni a nézőkre, legyenek naivak vagy gyerekek, higgyen el nekünk mindent. Szeressenek bele valamelyik női szereplőbe vagy szurkoljanak a férfi főhősnek. Amikor egy szereplő elindul egy olyan ajtó felé, amelyhez nem szabadna, a közönség izguljon a színpadi figurákkal együtt: vajon be fog-e nyitni, lelepleződik-e egy titok abban a pillanatban vagy sem. Humorral, érzelemmel és pontossággal mindent el lehet hitetni a nézőkkel. Ha ezek megvannak, jönnek velünk. A bohózat műfajának alapvetése, hogy hajszálpontos legyen a színészek játéka és teljes mértékben higgyenek abban, amit csinálnak. Úgy érzem, a mi előadásunk esetében mindkettő megvan.

Molnár Piroska - A Mágnás Miska olvasópróbája
Molnár Piroska - A Mágnás Miska olvasópróbája

- Mi az Ön magánvéleménye arról, lehet-e szurkolni egy olyan férfinak, aki három nőnek udvarol egyszerre?

- A kedves szélhámosokat az életben is szeretjük, hát még színpadon. A darab legvégén a főhős végül persze csak elveszi a három mennyasszonya közül az egyiket - még ha nem is önszántából, hanem mert úgy jön ki a lépés a történetben.

- Intenzíven foglalkoztatják a Thália Színházban, három új bemutatója van ebben az évadban.

- Sőt, tulajdonképpen négy feladatot kaptam, hiszen egy tavaly bemutatott előadásban, az Esküvőtől válóperigben átvettem egy szerepet Egri Katitól, aki elszerződött a színháztól. Elvileg lesz egy bemutató Bereményi Géza új darabjából, a Kincsem, a csodakancából, amiben egy remek epizódszerep, egy angol lovásznő vár rám. Jelenleg kicsit bizonytalan még az előadás sorsa, mivel film is készül majd a műből. Az évad végén kezdjük próbálni Molnár Ferenc Liliomját, amiben Hollunder nénit, az idős fényképészt játszom majd.

- Két karakterszerepet is említett. Nem furcsa ez Önnek, aki folyton főszerepeket játszik?

- Nem kell mindig főszerepet játszani, másrészt így, a 70. életévhez közel tisztában kell lennie a színésznek, milyen szerepek valók neki. Ismerni kell a darabokat, tudni, milyen karakterek vannak bennük, mit játszhatunk még el és mit nem.

Schell Judit és Molnár Piroska a Leszállás Párizsban c. előadásban
Schell Judit és Molnár Piroska a Leszállás Párizsban c. előadásban

- Mindeközben legendás a teherbírása, az egyik legtöbbet foglalkoztatott színésznő.

- Ha körülnézek a szakmában, rengeteg kolleganőm, hála Istennek, nagyon sokat dolgozik. Persze azok, akikkel találkozni lehet.

- Újonnan érkezett a Tháliába, milyennek látja a színházat? A Nemzeti Színház után rögtön újra társulathoz szeretett volna tartozni? Nem is gondolkozott a szabadúszáson?

- Épül itt egy társulat, én évados tagnak szerződtem ide. Soha nem próbáltam a szabadúszást: mindig is társulatban éltem.  Fontos, hogy az ember tartozzon valahová. A bizonytalanságot soha nem szerettem. Lehet, hogy ugyanígy elhalmoznának munkával, ha nem lennék leszerződve sehova, sőt, jobban válogathatnék a feladatok között - ám lehet, hogy nem. Az az életforma kiszámíthatatlan: van, hogy egyszerre több felkérés érkezik és választani kell közülük, máskor pedig hosszú ideig semmi. Én a biztonságot - köztük az egzisztenciálisat - sokra becsülöm.

- Gyakran kipróbálta magát különböző műfajokban, és mindig voltak kalandozásai más színházakba.

- Igen, ám mindig egy társulatból kifelé, vendégként játszottam máshol. Ha kikértek egy másik színházba, és az anyaszínházam elengedett, akkor tudtam ezeket a feladatokat elvállalni. Hála Istennek többnyire kiadtak.

A Leszállás Párizsban c. előadás tapsrendje
A Leszállás Párizsban c. előadás tapsrendje

- Sok zenés előadásban vett így részt. Egy nemrég megjelent interjúban meglepőt mondott: musicalt szeret játszani, nézni azonban nem. Mi ennek az oka?

- Közönségként nem igazán kedvelem a műfajt, unatkozom a nézése közben. Csinálni viszont nagyon kedvelem, vannak benne slágerek, mindig történik valami a színpadon. A zenés színházak közül magánemberként inkább az operát kedvelem.

- Beszéljünk a másik aktuális szerepéről, A nagy füzet című filmről. Megtalálta, van igazsága az unokáival kegyetlen nagymamának?

- Hogyne. Azt akarja, hogy a gyerekek élve maradjanak, ha rájuk bízta az édesanyjuk, háborús időkben. A nagymama igazsága az, hogy mindent túl kell élni. Ő is eszerint él. Azt, hogy akármilyen áron, az már vitatható.

- Hogyan lehetséges az, hogy akkor sem enyhül meg, amikor két kerek arcú kisgyerek áll vele szemben?

- Nem lenne igaz tőle. Nem az a fajta. Ha megenyhül, a gyerekek egyből megérzik, és akkor ők sem tudnának kemények, elszántak maradni, amire edzik magukat. A nagymama nem tudja, meddig lehet a gyerekekkel, meddig él, meddig segítheti őket, még ha ilyen kegyetlenül is. Arra neveli őket, hogyha egyedül lesznek a világban, talpon tudjanak maradni. Márpedig erre van a legnagyobb kilátásuk. Háború zajlik, a szülők távol vannak, ő bármikor meghalhat vagy nyomorékká válhat.

Molnár Piroska A nagy füzet c. filmben
Molnár Piroska A nagy füzet c. filmben

- Figyelemmel kíséri a film sorsát?

- Naprakészen tartják bennem, szerencsére. Eddig sajnos csak egy közönségtalálkozóra tudtam elmenni Debrecenbe, mivel sokat játszom színházban. Azon a vetítésen sok fiatal nézte a filmet, remek, okos hozzászólásokat mondtak. Boldogsággal töltött el, hogy tetszett nekik a film. Olyan szerencsém van, hogy novemberben nyolc napot Amerikában tölthetek, Washingtonban és Los Angelesben vetítik a filmet.

- Akkor a repülés is meglesz, talán boeinggel... Az életrajzában olvasni, hogy Kunágotán nőtt fel, Békés megyében, az édesanyjával tartottak vissza Erdélybe, ám a lezárt határ miatt már nem jutottak át. Nagyon hasonlít ez a helyzet a filmbelire. Tudott ebből építkezni a forgatás során?

- Anyám Erdélyből származott, szeretett volna visszamenni, ott éltek a testvérei. Megrekedtünk Békés megyében, ám mivel ott is éltek testvérei, náluk vetettük meg a lábunkat. A forgatás során így nem volt számomra idegen a vidéki élet, hiszen mi is laktunk tanyán gyerekkoromban. Minden munkával, amit a filmbeli nagymama végez, a disznóetetéssel, a piacozással, találkoztam. Én magam is dolgoztam földeken, tudom, hogyan kell megfogni és levágni egy csirkét.

Molnár Piroska és Szász János A nagy füzet forgatásán
Molnár Piroska és Szász János A nagy füzet forgatásán

- Színészként önt is jellemzi az az önfegyelem, amiről a film szól. Nagy pontossággal és alázattal dolgozik. Nyilatkozta többször: a szerzői, rendezői szándékot kell követni a színésznek. Nem szokott vitába szállni?

- Mi így nőttünk fel, ilyen iskolánk volt. Régen a szerződésünkben volt egy ilyen pont: a szerepeimet a rendező utasításainak megfelelően játszom el. Én ezt mindig komolyan vettem, soha nem volt ezzel bajom. Szívesen vetem magam alá egy magasabb szándéknak, pláne, ha olyan rendezővel kerülök össze, aki tudja, mit akar, akiben hiszek - még ha olykor más is az elképzelésem valamiről. Színész vagyok, az a dolgom, hogy a rendezőt szolgáljam.