Vendel

Századszor is Nagy négyes

2013.12.09. 12:30

Programkereső

Ronald Harwood darabjának jubiláló előadását december 27-én láthatja a közönség a Belvárosi Színház színpadán. A Molnár Piroska, Vári Éva, Benedek Miklós és Szacsvay László főszereplésével futó produkció immár a harmadik évad óta töretlen sikerrel fut.

Az előadást rendező Gálffi László így foglalta össze a történetet Fideliónak: "három operaénekes él egy művészotthonban, a Rigoletto Kvartettjének három hajdani tagja. Félnek attól, hogy hamarosan a kollégák sorsára jutnak, akik egész nap társasjátékoznak meg tévét néznek. Ők hárman próbálják magukat frissen tartani, hogy minél később hülyüljenek el, el is különítik magukat a többiektől. Az alt (Molnár Piroska) sportol, úszni jár és a fiatal kertésszel kokettál, még élni akar. A tenor (Szacsvay László) végre Wagnerrel foglalkozhat - mindig Wagner-énekes szeretett volna lenni, de melyik operaénekes nem? -, írja az életrajzát. A bariton (Benedek Miklós) nehezebb helyzetben van, neki nincs ilyen igénye, ő szexuálisan éli újra a kamaszkorát; vagyis, csak beszél róla. Elég kevés jutott neki az életből (a darabból kiderül, hogy miért), ezt próbálja bepótolni.

A nagy négyes
A nagy négyes

És váratlanul megérkezik a szoprán (Vári Éva), a sztár, a negyedik tag, aki kívülről hoz valamit, ami ráébreszti őket bizonyos dolgokra. Kérdéseket tesznek föl maguknak: helyes-e, amit csinálnak, jól gondolkoznak-e. Közben kapnak egy fölkérést, hogy egy gálaműsoron énekeljék el újra a Kvartettet. És ebből ered a konfliktus. Mert ez a szoprán valódi sztár volt, ő nem akar öregen közönség elég lépni. És itt jön be az, hogy nekem miről szól ez az egész. (...) ...ezzel egyre inkább szembe kell nézni. Hogy az ember miként vállalja föl önmagát, a régi énjét, mennyire azonos vele, mennyit változott belül... Van néhány kollégám, akiket nem is értek, hogy miért csinálnak egyes dolgokat. Miért vezetnek műsorokat, miért lépnek föl bizonyos helyeken? Amikor öreg rockereket látok, akkor is ez jut eszembe. Meddig lehet elmenni? Meddig szabad csinálni? Nagyon kevesen tudják megőrizni a régi mivoltukat, Mick Jagger például a mai napig ott van. A színészetben az a jó - szemben az operaénekesekkel, balett-táncosokkal -, hogy egy öreg színész mindig kell. Elvileg az ember mindig megújulhat, tovább léphet, mindig szükség van rá. Egy öreg operaénekesre nincs szükség, mert már nincs hangja. Ez a probléma nagyon izgat engem, mert benne élek" - mondta a rendező.

Az előadást és Molnár Piroskát idén ősszel Vastaps-díjjal is jutalmazták.

Az Orlai Produkció idén novemberben egy másik előadásának is jubileumát ünnepelte, hiszen a Hat hét, hat tánc - Vári Évával és Kulka Jánossal - elértre a 250. alkalmát.