Lukács

Fidelio Színházi Est: Amadeus

2014.06.17. 08:00

Programkereső

Játsszon a Fidelióval, és legyen ott az idei nyár egyik legizgalmasabb színházi produkcióján, a világhírű Shaffer-műből készült Amadeuson, amely után június 25-én közönségtalálkozón kérdezhetik az alkotókat lapunk szervezésében!

Peter Shaffer világhírű műve ezen a nyáron az Orlai produkciós Iroda előadásában kel életre a Belvárosi Színház színpadán. Szikszai Rémusz rendezésében a főszerepeket Keresztes Tamás és Kulka János alakítja, míg partnereik között találjuk a friss Fidelio különdíjas Lovas Rozit is.

Keresztes Tamás
Keresztes Tamás

Mozart zseni volt. Ez ma már nem vitás, de saját kora gyakran az ügyes virtuózt, a kulturális látványosságot látta benne. Antonio Salieri, a bécsi udvari zeneszerző az egyetlen, aki rögtön felismerte: ilyen muzsika kizárólag isteni sugallatra születik. Élet-halál harcba kezd tehát, hogy Mozarttal szemben ő legyen a kiválasztott, akinek hangján megszólal az örökkévalóság.

A címszerepet alakító Keresztes Tamás a Fideliónak elmondta: "Mozart Isten udvari zeneszerzője, és Salieri úgy érzi, hogy ez a poszt el lett előle halászva egy idétlen gyermek képében. Az egész történet az ő elméjében játszódik, és miközben a démonaival küzd, nekik meséli el, hogyan érintette őt a Mozarttal való rivalizálás. Önálló színházi nyelvet kell létrehoznunk, amelynek fő eleme ez a látomásosság lesz." A teljes interjút ide kattintva olvashatja.

A rendező, Szikszai Rémusz egy érdekes legendáról számolt be: "Tudjuk, hogy Salieri tanítványa volt Beethoven, aki már híres zeneszerző, mikor Salieri Bécsben haldoklik. Mozart ugye ekkor már rég halott. Beethovennek voltak beszélgető füzetei, mivel nem hallott, ezekben egyirányú beszélgetések vannak rögzítve. A füzetek még mindig megvannak, ezekbe akárki ment hozzá látogatóba, az leült és írt. Beethoven pedig szóban válaszolt. Egy ilyen füzetben olvasható, hogy Bécsben az a pletyka, hogy az öreg Salieri megbolondult és azt állítja, hogy ő mérgezte meg Mozartot. Ez a pletyka, amit senki nem hisz el természetesen. Innen veszi a történetet Puskin is, neki jutott először eszébe, hogy a Mozart - Salieri viszonyt meg kellene írni. Természetesen nem így történt, ahogy a Shaffer megírta a darabban, de érdekes, hogy lehetett volna így is. Azt szokták mondani, hogy a színház nem feltétlenül az élet, hanem az, ami lehetne" - mondta el a rendező. A beszélgetés bővebb változata itt olvasható.

Kulka János
Kulka János

Az előadásban Salierit alakító Kulka János nyilatkozta: "Ha nem lett volna Mozart, most Salieriről beszélnénk, az ő zenéjét hallgatnánk. De a világ és az emberek nagy örömére megszületett Mozart és alkotott, fájdalmasan rövid ideig, olyan műveket hagyva maga után, amiket azóta is könnyek között hallgatunk. Ez a középszer tragédiája, talán nem egészen a középszeré, bár Salieri maga sorolja önmagát a középszerűek közé. Persze Mozarthoz képest mindenki csak középszer lehet, maximum egy jó iparos. Ez a darab fő mozgatórugója: a féltékenységgel, irigységgel vegyes bosszúvágy" - foglalta össze Kulka János. A teljes beszélgetés itt érhető el.

Amennyiben június 23-án 12 óráig helyesen válaszol alábbi kérdésünkre, lehetősége lesz partnerével részt venni az Amadeus június 25-én 19 óra 30 perckor kezdődő előadásán a Belvárosi Színházban, valamint az azt követő közönségtalálkozón, ahol az alkotókat kérdezhetik.

Kérdésünk: Az Orlai Produkciós Iroda alábbi előadásai közül melyikben alakít az Amadeust rendező Szikszai Rémusz egy dörzsölt újságírót?