Menyhért, Mirjam

Különleges színházi bemutatók a CAFén

2014.10.06. 11:41

Programkereső

A tánctól az újcirkuszig ritkán látható, világsikerű produkciók sorát kínálja az október 3-án, pénteken kezdődött CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál.

Az október 19-ig tartó fesztiválon az újcirkusz műfajának képviseletében lép fel a Művészetek Palotája előtt felállított sátorban a Cirque Le Roux. A négy művész a némafilm-korszakot idéző, a színház, a pantomim, az akrobatika és a revü ötvözetét kínáló előadása október 7-én és 11-én látható. Szintén ezen a helyszínen jelentkezik a Recirquel Újcirkusz Társulat új előadásával, amely október 3-tól hat alkalommal látható a fesztiválon. A társulat harmadik, egészestés előadása a Párizs éjjel, amely a harmincas évek világát, a századelő párizsi lokáljainak miliőjét idézi fel. Az előadás a világhírű fotóművész, Brassai világából merít inspirációt.

Cirque Le Roux
Cirque Le Roux

Ismét Budapesten lép fel az újcirkusz műfaj egyik legnagyobb egyénisége, Daniele Finzi Pasca. Emblematikus előadását, az Icarót az elmúlt két évtizedben hat különböző nyelven, hétszáznál is több alkalommal mutatta be, a fesztiválon október 14-én és 15-én látható. Az Icaróban a bohóc szerepében Daniele Finzi Pasca egy kórterem ablakából tanítja az emberiséget a túlélés tudományára, a repülésre.

A kortárs tánc és színház legeredetibb nemzetközi alkotóegyéniségeivel a Trafó Kortárs Művészetek Házában találkozhat a közönség. A horvát származású, jelenleg Párizsban élő koreográfus, Ivana Müller az alapvető társadalmi kérdéseket fordította át elemi gesztusokra, mozdulatokra In Common című előadásában, amely október 10-én és 11-én látható. Fabián Barba előadásában, amelyet október 14. mutatnak be a fesztiválon, az 1920-1930-as évek nagyhatású táncművészét, a német Mary Wigmant idézi meg, a táncos kilenc rövid szólóját rekonstruálja, teremti újjá. Az Acrobates című előadás egy legendás légtornász, Fabrice Champion - aki egy baleset következtében deréktól lefelé mozgásképtelenné vált - emberfeletti küzdelméről, és arról szól, hogy példája, harca miként változtatta meg a környezetében élők gondolkodását. A produkció október 16-án és 17-én látható.

Több budapesti társulat is a CAFe Budapest idejére időzítette premierjét. A Centrál Színházban a Nézőművészeti Kft. két színésze, Katona László és Scherer Péter egy mulatságos, ugyanakkor filozofikus új francia darabot, Emmanuel Robert-Espalieu művét mutatja be, A hal nem hal bele címmel október 4-én. Szintén francia szerző, Joël Pommerat írta A két Korea újraegyesítése című színművet, amelyet Máté Gábor rendezésében láthat a közönség a Katona József Színházban október 17-től. A darab az emberi kapcsolatok bonyolultságát mutatja be húsz, egymástól független jelenetben, amelyekben éles, ugyanakkor gyakran humoros szituációk követik egymást.

Egy igazi klasszikust, Euripidész Oresztészét mutatja be a Radnóti Színház október 5-én. Horváth Csaba rendező-koreográfus munkája a tragédia mindig időszerű kérdéseit állítja a figyelem fókuszába. Pintér Béla és társulata az Átrium Film-Színházban mutatja be új darabját; a BÁRKIBÁRMIKOR című előadás ősbemutatóját október 9-én tartják. A történet főhőse egy ötvenes éveiben járó özvegyember, Kovács József, aki egy drog-rehabilitációval foglalkozó nemzetközi intézet magyarországi képviseletének vezetője.

Robert Wilson: 1914
Robert Wilson: 1914

A József Attila Színház Arthur Miller drámáját viszi színre október 10-i bemutatóval. Az Alkuban a szerző a felelősség kérdését kutatja, azokat a pillanatokat keresi, amikor életünk bonyolult vonzásai és választásai közben megsértjük a magunkban hordozott erkölcsi világrendet, s hazudni kezdünk önmagunknak. Napjaink egyik legjelentősebb színházi alkotója, Robert Wilson 1914 című előadását mutatja be a Vígszínház október 15-én. Az I. világháború kitörésének centenáriumára Karl Kraus Az emberiség végnapjai és Jaroslav Hasek Svejk című művéből készített, a soknyelvű monarchiát is megidéző előadásban a magyar színeket képviselő Eszenyi Enikő mellett szlovák és cseh művészek lépnek színpadra.