Kelemen, Klementina

Pásztor Erzsi: "Időskorom legszebb ajándéka ez a szerep"

2015.03.13. 15:30

Programkereső

Nemcsak a közönség, hanem a színészek is szeretik Molnár Ferenc szellemesen okos darabjait. A Karinthy Színház nemrég az Olympiát mutatta be. Pásztor Erzsi, a produkció egyik főszereplője egy gőgös, arisztokrata családanya jelmezébe bújik, aki megtiltja lányának a rangon aluli szerelmet. INTERJÚ

- Mennyi találkozása volt eddig Molnár Ferenccel?

- Érdekes módon nem olyan sok. Főiskolás koromban pár kabaréjelenetből készítettünk vizsgaelőadást, aztán szintén huszonéves koromban Az üvegcipőben játszottam a Petőfi Színházban. Az egy legendás előadás volt, Domján Edit alakította Adélt, én a házmesternét. Sok évvel később mutattuk be A doktor urat Sopronban, majd játszottuk a József Attila Színházban is. A mostani szerepem az Olympiában egy ajándék, igazi álom feladat, amilyen csak egyszer-egyszer adódik egy színészi pálya során. Meg is köszöntem Karinthy Mártonnak, időskorom legszebb ajándéka ez a szerep.

Pásztor Erzsi - Olympia (Fotó: Puskel Zsolt)
Pásztor Erzsi - Olympia (Fotó: Puskel Zsolt)

- Milyen érzés beleilleszkedni a monarchiabeli nemesség köreibe, olyan arisztokraták jelmezét felvenni, akik azt mondják magukról, többek, mint emberek? A gyógyfürdő vizét, ahol épp nyaralnak, szerintük el kéne vezetni, hogy ne keljen keveredniük a néppel.

- Imádom a darabot, a közönség is végig nevet rajta, jól szórakoznak. Pont az enyém, az anyáé ez a szöveg: "Ugyanabban a vízben, amiben én. Ez a baj a gyógyforrásokkal. Hegyeket, tengert, erdőt el lehet keríteni, hogy az ember egymás közt legyen. De a gyógyforrást nem. Ha ezt csöveken el lehetne vezetni valahogy innen ...a nép közül." Nemrég a szinkronban is a kollegáim, akik látták az előadást, mutatták az elvezetés mozdulatát a kezükkel, amit én csinálok a színpadon. (Nevet.)

- A középpontban egy anya-lány kapcsolat és egy rangon aluli szerelem áll egy huszárkapitánnyal.

- Az anya irányítja a szálakat, rajta keresztül történik minden. Ám természetesen nem minden úgy történik, ahogy eltervezik. Rengeteg humorforrás rejlik a darabban. A közönség számára kicsit szokatlan, hogy három felvonásos az előadás, hiszen hozzá vannak szokva a két részhez. Mese nincs, Molnár Ferencet így kell játszani. Bűbájos a nyelvezete, épp ezért nehéz megtanulni nekünk, színészeknek a szöveget, hiszen ma már nem mondunk ehhez hasonlókat: " a kapitány nem utazhatik Velencébe."

Balsai Mónika és Pásztor Erzsi - Olympia
Balsai Mónika és Pásztor Erzsi - Olympia

- Tudna magánemberként tanácsot adni Ettingennének, hogyan ne szóljon bele a lánya életébe?

- A lány ugyanúgy tudja, mint az anyja, hogy egy rangja alatti férfiba szerelmes, és eljön a pont, amikor eldöntik, ez nem folytatható tovább. "Végezni" kell vele: nyíltan, kegyetlenül és rögtön. Ettingenné így fordul a lányához: "Ha szabad tanácsot adnom ifjú korom praxisából: nem elég megsebezni. Férfit nem szabad kínozni. Humánusnak kell lenni. Meg kell ölni. A férfi nemes vad. És a nő legyen úri vadász. Néha elég egy szó, hogy leterítse. De a szíve közepébe. Érted, lányom?" Az anya ugyanígy irányítja a férjét is.

- Művésznő, sokat dolgozik, ugyanakkor azt is nyilatkozta: a lendületet pont a munkából nyeri.

- Vannak nagyon sűrű napjaim, mint a mai, reggel szinkronnal kezdtem, utána egy délutáni beszélgetés következett, majd este előadás a színházban. A lazább napokon pihenem ki magamat. Ha elkezdek próbálni, mint épp a Játékszínben, a Vidám kíséretet, nem vállalok szinkront, vagy csakis a szabad napjaimra. Most épp van egy hangalámondásos sorozatom, amit korábban kezdtem el, amikor még napközben szabad voltam. Három órát folyamatosan beszélni nagyon megterhelő, az már sok nekem, ha aznap előadásom is van. Ha elkezdek próbálni, a szinkronban meg szoktam mondani a premier dátumát, utána tudnak hívni újra. A mi szakmánkban sajnos alapvetően nem mi szabályozzuk az időnket, az elfoglaltságainkat, attól függ, mikor kapunk felkérést. Teljesen kiszámíthatatlan a pályánk. A Karinthy Színházban Balikó Tamás sajnálatos halála miatt történt egy darabcsere, így mutattuk be az Olympiát, és ezért hívtak engem is a szerepre. Furcsa groteszk ez: ami valakinek tragédia, másnak ugyanabból a helyzetből születhet öröm, kaphat egy remek feladatot.

Pásztor Erzsi és Bregyán Péter - Szellem a spájzban
Pásztor Erzsi és Bregyán Péter - Szellem a spájzban

- Mennyire tanulta meg kezelni a pályája során ezeket a hullámzásokat? Ha jól tudom, az utóbbi évei, évtizedei voltak különösen sűrűek.

- Ahogy idősödtem, egyre több szerepet kaptam. Így alakult a pályám. Közben én magam egyre magabiztosabbá, érettebbé váltam. Ha a négy év főiskolát is hozzávesszük, idén kezdtem hatvan éve. Ez nem semmi, ez már komoly teljesítmény. Ennyi idő alatt már meg lehetett szokni a pálya kilengéseit. (Nevet.) Amikor vidéken voltam, nem volt a színházon kívül más munka, bent próbáltunk a színházban egész nap. Ma már nem bírom ezt, naponta kétszer, délelőtt, majd este is. Ennek oka az is, hogy mindig aktívan, felkészülve érkezem, szövegtudással, másképp nem tudok dolgozni. Abban a négy órában nagyon keményen koncentrálok a munkámra. Próba és előadás lehet egy napon, este játszani szeretek. Az Olympia esti bemutatója előtt délelőtt főpróbát is tartottunk. Egy szabad napot követően újra dupláztam, délután Szellem a spájzbant játszottam a Turay Ida Színházban, este pedig Olympiát. Mindkét produkcióban végig bent vagyok a színpadon, irgalmatlan szövegmennyiséget mondok el. Azt hiszem, ekkora mennyiség még egy fiatal kollegának is sok lenne.

- A színházzal járó utazást hogy bírja?

- Ma már nem megyek, csak nagyon ritkán, és csakis akkor, ha háztól házig visznek. A hosszú, oda-vissza közös buszozást, az ottani próbát, majd előadást már nem tudom kipihenni.

-  Mi lehet az oka annak, hogy idős korában lett ennyire népszerű? Több rendezőnek jut eszébe?

- Minden rendezőnek megvannak a színészei minden korosztályból. Én is azokkal dolgozom, akikkel szoktam. Karinthy Mártont főiskolás kora óta ismerem, sokat játszottam nála. Szeretek dolgozni a színházában, nagyon otthonos, barátságos, jó a légkör. Korcsmáros Györgytől és Böhm Györgytől szintén rendszeresen kapok felkéréseket.

Pásztor Erzsi - Beszélő fejek
Pásztor Erzsi - Beszélő fejek

- Hogy látja, mennyire foglakoztatják a korosztálya színésznőit?

- Attól függ, kit. Van, aki folyamatosan forgat, több színházban játszik egyszerre. Mindig vannak divatos, felkapott színészek, és vannak olyanok, akikre fütyülnek a rendezők.

- Volt alkalma mostanában filmben, tévében forgatni?

- Épp a napokban jutott eszembe, A Szórád ház című négyrészes tévéfilm volt az utolsó ilyen jellegű munkám 1997-ben. Azután semmi. Ugyanakkor mázli, hogy most, 78 évesen is képes vagyok dolgozni. Ebben a korban már nem minden színész tud megtanulni nagyobb lélegzetvételű szövegeket. Bár ez inkább a férfiakra igaz, van olyan remek, ötven éves kollegám, akinek már most nem tökéletes a memóriája. Akadnak persze kivételek, Agárdy Gábornak a halálig remek agya volt. A nők szerencsésebbek, ők általában tovább maradnak frissek.

- Szokta most is magában mondogatni a kedvenc darabjai monológjait?

- Persze, most épp az Olympiát. Van, hogy hetek maradnak ki két előadás között. Akár vezetés közben belekezdek egy-egy monológba. Amihez éppen kedvem van.

- Szokott Örkény István Macskajátékból is idézni?

- Igen, annak ellenére, hogy már évek óta nem játszom ezt a darabot, de hát Orbánné szerepe mélyen belém költözött, évtizedeken keresztül formáltam. Neki vannak igazi, hosszú monológjai. Ha valamelyik épp nem jut eszembe, annyiszor kezdem újra, amíg rá nem jövök. Aztán megnyugszom: igen, még rendben vagyok. (Nevet.)

Pásztor Erzsi a Macskajátékban
Pásztor Erzsi a Macskajátékban

- Háromszor is alakította a szerepet. Különböző megközelítések voltak ezek a karakterhez?

- Három különböző előadásról beszélünk, három különböző rendezésben. Először Pécsett, majd az IBS-ben, végül Sopronban játszottam. A legelsőnél 36 éves voltam, miközben a szerep 66. Másodjára egyidősek, harmadszorra már 70 is elmúltam. Érett bennem a figura, új színek jöttek hozzá az évtizedek alatt, a különböző partnerekre másképp reagáltam. Ám a szerepformálásom alapja mindvégig ugyanaz maradt, hiszen önmagamból építkeztem. Talán a külsőm változott a legtöbbet az idők folyamán. Pécsett még vékony voltam, darázsderékkal, és arról beszéltem, fájnak a lábaim.  Miközben a valóságban pont az volt a legformásabb testrészem akkor. (Nevet)

- Belevágna a szerepbe negyedjére is?

- Nem, már öreg lennék hozzá, nem hinnék el nekem a nézők. A másik emblematikus szerepem a Koldusoperában Peacockné volt. Először főiskolai vizsgaként találkoztam vele, majd egy debreceni és pécsi előadásban.

- Sokfele játszott országszerte.

- Debrecenben kezdtem, Szolnokon egy évet töltöttem, Pécsett huzamosabb ideig játszottam, nyaranta Egerbe jártam szerepelni, felléptem a Madáchban, Győrben vendégeskedtem, Sopronba négy évig ingáztam, Szegeden pedig Székhelyi József igazgatása alatt öt éven át minden évadban eljátszottam egy-két szerepet. Az összes város közül talán Szegedet szerettem a legjobban. Egy kétszemélyes darabban, a Kopogós römiben kezdtem Király Leventével, aki osztálytársam volt a főiskolán. Székhelyi József nekünk, miattunk vette elő a darabot, megformálhattam ott Bors nénit is. Az egykori Madách Kamarában, ma Örkény Színházban is játszottam egy Molnár-darabban, A testőrben. A Mamát alakítottam nyolc vagy kilenc évig.

Pásztor Erzsi és Király Levente - Kopogós römi
Pásztor Erzsi és Király Levente - Kopogós römi

- Helyes az érzetem, hogy főleg komikus karaktereket formál?

- Sok drámai szerepet is játszottam. Sík Ferencnél A fizikusokban az őrült doktornő az egyik kedvenc szerepem volt, a Bernarda Albában három szerepet is játszottam különböző előadásokban, Pécsett a Bánk bánban Gertrudist formáltam. Pont ott történt, hogy bementem az igazgatóhoz, hogy szeretnék már végre vidám szerepet is játszani. (Nevet.)

- Hogyan emlékszik vissza Janka szerepére a Szomszédokból?

- Szerettem nagyon. Ez a legemlékezetesebb szerepem a köztudatban, örülök neki, hogy ennyi év után még mindig benne van a nézők fejében, miközben az enyém csak egy mellékszerep volt a tévésorozatban. Az ugyanakkor zavar, hogy mostanában az interneten politikai szövegeket is adnak Janka szájába, amit ízléstelennek tartok. Beleszólnak a személyes mivoltomba. Én magam szerencsére nem sokat találkozom ezekkel a fotókkal, mivel nem használom az internetet. Néha az ismerőseim, szomszédaim mesélik, mutatják őket. Annak addig örülök, amíg kedves, jópofa, gunyoros környezetben elevenítik fel a karakteremet. Nemrég megkértek például, hogy egy esküvői videóra mondjak fel egy üzenetet a fiatal párnak Janka stílusában. Ugyanígy sokan emlékeznek az angol sorozatra, a Csengetett, Mylord?-ra, amelyben Mrs. Liptont szinkronizáltam.


Fidelio Színházi Est
Az Olympia március 15-i előadását követően a Fidelio szervezésében közönségtalálkozót tartanak a Karinthy Színházban, ahol a nézők feltehetik kérdéseiket az alkotóknak.