Jenő

Fidelio Klasszik: Erős Balázs és Kovács László

2015.11.13. 17:27

Programkereső

A Fidelio és a Klasszik Rádió magazinműsorának november 14-i adásában megszólal még Róka Enikő és Vágási Emőke is.

Hamarosan kezdődik az OPEN Nemzetközi Közösségi Színházi Fesztivál, amely a közösségi, más néven részvételi színházi formát népszerűsíti. A színház állandó feladata, hogy a változó társadalmi folyamatokra reagáljon. Az elmúlt években egyre több hazai és nemzetközi példát láttunk részvételi, közösségi színházi előadásokra. Ezekben a produkciókban az aktív előadó – passzív néző viszonyt felváltva az előadó és a néző közösen hozzák létre az előadást. A részvételi színház aktivizál, cselekvésre ösztönöz anélkül, hogy kényelmetlen helyzetbe kényszerítené nézőjét. Elgondolkodtat, és lehetőséget kínál, hogy véleményünknek hangot is adjunk. A november 16. és 21. között zajló esemény helyszíne a MU Színház lesz, ahol összesen hat hazai és nemzetközi produkción keresztül ismerhetjük meg a műfajt. A részletekről a MU Színház művészeti vezetőjét, Erős Balázst kérdeztük.

Erős Balázs
Erős Balázs

Kovács László a magyar zenekarok egyik legfoglalkoztatottabb, sokoldalú és nyitott szellemiségű dirigense. Az általa 2015 februárja óta vezetett zenekar élén rendszerint fiatal szólistának is bemutatkozási lehetőséget nyújtó Szimfonikus felfedezések sorozatban a Kodály Filharmónia a debreceni Kölcsey Központban mutatta be koncertjét, amelynek műsorán a koraitól az érett romantikáig választott három népszerű alkotás szerepelt. Mendelssohn, Csajkovszkij és Elgar egy-egy darabja november 15-én a Müpában is felcsendül a harmincas évei elején járó lengyel muzsikus, Tomasz Daroch csellóművész közreműködésével. Németországban tökéletesítette tudását, de többek közt Perényi Miklós is tanította mesterkurzusokon. Nemzetközi versenyszereplései közül kiemelkedik a 2014-es budapesti Pablo Casals Gordonkaversenyen elért második helyezés. A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők. Kovács Lászlóval, a Debreceni Filharmonikusok vezető karmesterével beszélgetünk.

A korábbi – prágai, kassai, pécsi, drezdai, krakkói és pozsonyi – állomásokat követően két budapesti intézményben, a Budapest Galériában és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtárban párhuzamosan mutatják be a Privát Nacionalizmus Projekt záró kiállítását, amelyen András Edit átfogó kurátori koncepciója alapján 39 közép-kelet-európai kortárs művész alkotása látható. A Képzelt közösségek, magánképzetek című tárlaton a nemzettel kapcsolatos képzetek, a nemzeti identitás formálódásának fázisai és a nacionalizmus problémái elevenednek meg. A december 13-ig látogatható kiállításról a Kiscelli Múzeum igazgatóját, Róka Enikőt kérdeztük.

Néhány napja került a hazai mozikba a Miért én című politikai thriller, amely Cristian Panait ügyész igazi történetéből ihletődik, aki 2002-ben egy nagyváradi ügyész, Alexandru Lele ellen folytatott nyomozás idején, a rá gyakorolt nyomás miatt 29 évesen öngyilkos lett. Panait a belső korrupt rendszer elleni harcnak lett a szimbóluma, számos cikk jelent meg róla, esete több elemzésnek is tárgyává vált. A film rendezője, Tudor Giurgiu a következőket nyilatkozta a film kapcsán: „A Panaitról szóló film egy nemzedék kudarcairól szól, azon nemzedékéről, amelynek én is tagja vagyok. Ez a generáció azt hitte, hogy az 1989-es politikai változások a kommunizmustól és a régi maffiózó, korrupt rendszertől való végleges elszakadást jelentik. Akárcsak 2002-ben – Panait halálának évében – a román valóság napjainkban is kemény: a volt tisztek és a securitate (titkosszolgálat) ügynökei nemcsak fontos üzleteket monopolizálnak, hanem fontos politikai pozíciókat is betöltenek”. A Miért én című film producere Vágási Emőke, aki egyetemistaként kezdett filmezni, Szabó István asszisztenseként. Azóta számos produkció kötődik nevéhez. Többek között arról is kérdeztük, hogy az eredeti helyszínen való forgatás hogyan hatott a szereplőkre és az ott élőkre; voltak-e újítások a forgatókönyv megírása szempontjából; illetve miért annyira népszerű a film a különböző filmfesztiválokon?

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére november 15-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.