Cecília

Junior Prima 2015 – A zsűri válaszolt

2015.11.16. 16:15

Programkereső

2015-ben öt színművész, egy rendező és egy fotográfus vehette át a Prima Primissima Alapítvány és az FHB Bank által adományozott Junior Prima Díjat színház- és filmművészet kategóriában. A zsűri tagjait kérdeztük a fiatalok támogatásáról, az elismerések fontosságáról és döntésük hátteréről.

Bálint András

Kossuth-, Jászai Mari- és Prima Primissima-díjas színművész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, a magyar és a világirodalom számos hősének megformálója, 1985 óta vezeti a Radnóti Színházat, amelynek éléről harminc év után távozik.

Bálint András
Bálint András
Fotó: Adrián Zoltán

- Hogyan látja a mai fiatal művészek lehetőségeit az elindulásra, érvényesülésre?

- Ma nem könnyebb egy fiatal művész helyzete, mint az én fiatalkoromban. Kitágult a világ, nagyon sok a lehetőség.

- Miért fontos Önnek, hogy személyesen is hozzájáruljon a Junior Prima Díj zsűrijének munkájához?

- Úgy hiszem, hogy egy fiatal művész számára fontos, hogy egy úgynevezett híres és elismert pályatárs köszönti.

- Milyen szempontok jönnek szóba a díjra érdemes fiatal tehetségek kiválasztásakor?

- Nagyon sok a tehetség, nem volt könnyű a választás. Első szempont, a teljesítmény. Igyekszünk igazságosan dönteni, vagyis kevéssé igazságtalanul.

Balogh Gabriella

Tagja a Prima Primissima Alapítvány kuratóriumának, a Közép-Európai Média és Kiadó Zrt. igazgatóságának, valamint az MLSZ elnökségének. A Budapesti Metropolitan Főiskola címzetes docense és magisztrátusának tagja.

- Mit jelképeznek a díjak egy művész pályáján?

- A díjak elnyerése szerintem olyan mérföldköveknek tekinthető, amelyeken látszik, hogy a művész által bejárt utat figyelemmel követik, követjük. Ezek a díjak megmutatják az érdeklődő kívülállók számára is a többnyire a szakmabeliektől kapott elismeréseket. A legfeljebb 30 éveseknek odaítélhető Junior Prima nagyon fontos visszajelzéssé érett, amire a későbbiekben is támaszkodhatnak a nyertesek. A korábbi évek díjazottainak névsora bizonyítja, hogy a szépen indult karrierekre érdemes ezzel is felhívni a figyelmet és támogatni a folytatást.

- Hogyan látja a mai fiatal művészek lehetőségeit az elindulásra és érvényesülésre?

- Világunk változásait a kultúránk is követi, a lehetőségek emiatt folyamatosan átalakulnak. Szép és nehéz feladat érvényesülni, mert a közönség igénye erősen meghatározza a sikert és az elismerést. A művészet mindenkori ereje ugyanakkor éppen abban van, hogy valami olyat hoz létre, ami felkelti az érdeklődést, kiváltja az elismerést. A fiatal művészek a bevett, a már elfogadott „művészeti térben” megmutathatják és felhasználhatják a tehetségüket, ebben segíthetnek a díjak is. A saját korosztályukra koncentráló művészek számára pedig teljesen új terek, lehetőségek nyílhatnak meg, a generációjuk, környezetük számukra fontos, érdekes témákkal. Egészen új megközelítéseket hozhatnak a fiatalok, akik közben mégis sokat tanulhatnak kortárs és történelmi előképeiktől.

- Miért fontos önnek, hogy személyesen is hozzájáruljon a Junior Prima Díj zsűrijének munkájához?

- Számos olyan kulturális és sporttevékenységben veszek részt, amelyeknek célja az ifjak segítése, támogatása. Ezek közül a Junior Prima Díj is azért fontos számomra, mert úgy érzem, itt nekem is módomban áll visszaadni valamit abból, amit az évek során a kultúránktól kaphattunk. A díjazottak, az eddigi jelöltek, az ajánlók és a zsűritagok figyelemre méltó munkája évről-évre megmutatja, hogy milyen gazdag tehetségekben a magyar színház- és filmművészet. Kellemes élmény és jó visszaigazolás számomra, hogy egyre több előadás, film megvalósítói között tűnnek fel a Junior Primáink.

- Milyen szempontok jönnek szóba a díjra érdemes fiatal tehetségek kiválasztásakor?

- Szerintem a színház-és filmművészet kategóriában önmagában már a Junior Prima jelöltség is egy fontos szakmai elismerés. A kategória neves és fontos képviselőit kérjük fel, hogy keressék meg és ajánlják nekünk a díjra érdemes fiatalokat. A szakemberek biztos kézzel, megfontoltan választanak, nekik köszönhetően a jelöltekről készített anyag komoly összefoglaló, amely a korosztály tehetségeit mutatja be a zsűrinek. Évről-évre színvonalas mezőnyből választhatunk, az odaítélhető díjak száma azonban korlátozott. A zsűriben eltérő szempontok szerint válogatunk és érvelünk, de mindig sikerült teljes egyetértésben döntenünk. Gratulálok a jelölteknek és a díjazottaknak!

Eszenyi Enikő

Nemzetközi hírű színművész, színházi rendező, a Vígszínház igazgatója, a legmagasabb állami és szakmai elismerések birtokosa. Számtalan színházi szerepe és rendezése mellett jól ismerhetik a televízió, a mozi, a zene és a tánc szerelmesei is.

Eszenyi Enikő
Eszenyi Enikő
Fotó: Adrián Zoltán

- Milyen jelentőséggel bírhat a Junior Prima Díj egy fiatal művész életében?

- A Junior Prima Díj rangos erkölcsi és művészi elismerést jelent, továbbá rendkívül fontos anyagi támogatást is nyújt a pályakezdő fiatal művészek számára. Hálával tartozunk az FHB Banknak, amely évek óta lehetővé teszi a díj átadását, kuratóriuma pedig szívügyének tekinti a fiatal tehetségek támogatását és figyelemmel kíséri pályájukat.

- A Vígszínház hogyan támogatja a fiatalokat?

- A Vígszínházban komoly tradíciója van a pályakezdő színművészek támogatásának, igyekszünk segíteni őket, egyengetjük a pályájukat. Igazgatóként egyik fontos célkitűzésem, hogy azokra a fiatalokra, akiket ebben az évben a színházhoz szerződtettem, odafigyeljek, és átadjam nekik mindazt, amit tudok.

Káel Csaba

Film- és operarendező, rendezvényszervező, producer, jelenleg a Müpa vezérigazgatója, a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál Operatív Testületének elnöke. 2013-ban neki ítélték a zenés rendezői szakma elismerését, a Nádasdy Kálmán-díjat.

Káel Csaba
Káel Csaba
Fotó: Adrián Zoltán

- Mit jelképeznek a díjak, elismerések egy művész pályáján? Fontos visszajelzés?

- Az első szakmai díjak mindenképpen meghatározók egy fiatal művész életében. Egyrészt ráirányítják a figyelmet, másrészt ezzel jár egy bizalom is a jövőjét illetően. Energiát és lendületet adhat egy ilyen elismerés.

- Hogyan látja a mai fiatal művészek lehetőségeit az elindulásra és érvényesülésre?

- Nem egyszerű a fiatal művészek pályakezdése manapság. 20-30 évvel korábban volt még jelentős filmgyártás, televíziós műsorok készültek, rádiós hangjátékok – számos lehetőség adódott arra, hogy már a főiskolás évek alatt egy egész ország megismerhesse a fiatal tehetségeket. Ráadásul nem volt még ekkora az információs zaj. Idősebb művészekként és kulturális intézményvezetőkként szakmai teret tudunk ugyan biztosítani az új generációnak, de ahhoz, hogy valaki kitűnjön, ma már nem elég „csak” tehetségesnek lenni, és a szakmai fogásokat ismerni, kommunikációs és marketing eszközökkel is fel kell vérteződni. Egy ilyen díj azért is fontos, mert fókuszba állít egy időre.

- Ön hogyan vesz részt a fiatalok támogatásában?

- Úgy látom, hogy ma nagy szükség van mentorokra. Ifjú filmesként nekem is voltak mestereim, akik odafigyeltek rám. Mindaz, amit Makk Károlytól és Sándor Páltól kaptam, olyan örökség, amit kötelességem továbbadni. A Müpa vezérigazgatójaként érdekes és összetett terepet kell figyelnem, a Müpa szerteágazó kínálata miatt sok műfajra van rálátásom. A programok tervezésekor fontos szempont, hogy fiatal tehetségeket hozzunk helyzetbe, nemzetközi kapcsolatainkat is bevetjük annak érdekében, hogy a magyar tehetségek világszinten is megmérettessenek, hogy csak két példát említsek: az Európai Koncerttermek Szövetsége tagjaként a Rising Stars programba mi javasolhattunk magyar fellépőket, így például Balázs János vagy Banda Ádám koncertezhetett a kontinens patinás intézményeiben; a Jazz Showcase-re pedig ma már szerte Európából jönnek az impresszáriók és menedzserek, sok dzsessz zenészünk itt debütált, mint például Harcsa Veronika.

- Milyen szempontok jönnek szóba a díjra érdemes fiatal tehetségek kiválasztásakor?

- Tehetség, szakmaismeret, egyediség: talán így tudnám összefoglalni a szempontokat. Ezek egyformán esnek latba. Sok tehetség van, és sokan megtanulják becsülettel a szakma fortélyait, de az is kell, hogy valaki eredeti egyéniség legyen, olyan markáns személyiség, aki sablon- és klisémentesen tud maradandót nyújtani. Az idei díjazottakról mindez elmondható. Vannak köztük olyanok, akik csak szakmai körökben tűntek fel eddig, és olyanok is, akiket már a nagyközönség is ismerhet. Biztos vagyok abban, hogy mindannyian szép karrier előtt állnak.

Molnár Piroska

Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, 2011 óta a Nemzet Színésze. 2015-ben a Kritikusok Céhének életműdíját vehette át. A Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze díj birtokosa. Jelenleg a Thália Színház tagja.

- Ön hogyan vesz részt a fiatalok támogatásában és miért fontos, hogy személyesen is hozzájáruljon a Junior Prima Díj zsűrijének munkájához?

- Úgy gondolom, ha az ember megteheti, hogy támogassa a fiatalokat, akkor kötelessége ezzel élnie. Ezért veszek részt a zsűri munkájában és alapítottam magam is egy díjat, a Nagymama-díjat, kifejezetten a fiataloknak.

- Milyen szempontok jönnek szóba a díjra érdemes fiatal tehetségek kiválasztásakor?

- A tehetség és a minőségi munka. Ezek az elsődleges szempontok. Remélem, az idén is sikerült kiválasztani a zsűrinek az arra legérdemesebbeket!

Orlai Tibor

Producer. Produkciós irodájával több mint egy évtizede hoz létre és tart repertoáron magas szintű, független művészeti projekteket. 2013-ban a Színikritikusok Céhe különdíjjal jutalmazta produceri tevékenységét.

Orlai Tibor
Orlai Tibor
Fotó: Adrián Zoltán

- Mit jelképeznek a díjak egy művész pályáján?

- Minden alkotó számára rendkívül fontos a „feedback”, a társadalom, a közönség, a szakma visszajelzése. Minden elismerés katalizátor és egyben felelősség, amely a művészek érzékeny receptorait beindítja, további elmélyülésre, igazi értékteremtésre ösztönzi.

- Hogyan látja a mai fiatal művészek lehetőségeit az elindulásra és érvényesülésre?

- A mai társadalom szinte minden területén – így a művészi pályán is – rendkívül nagy a konkurencia, sok nagyon tehetséges alkotó bontogatja szárnyait, és a beszűkülő lehetőségek miatt egyre nehezebb kitűnni, megismertetni magukat. De úgy gondolom, az igazi – emberi tartással is rendelkező – tehetségek előbb-utóbb elérik az őket megillető helyet.

- Ön hogyan vesz részt a fiatalok támogatásában?

- Mint az itthoni színházi szcéna egyik szereplőjének, nekem is kötelességem, feladatom az ifjú, arra érdemes művészek felkarolása, lehetőséghez juttatása. Egyre több olyan darabot mutatunk be, amelyben fiatal színészeknek nyílik lehetőség megmutatkozni, feltűnni és ezt a jövőben is igyekszünk folytatni. Ezenkívül fontosnak tartom a független, alternatív területen dolgozó fiatal csapatok támogatását. Így most már állandónak nevezhető együttműködésünk van a k2 Színház csapatával.

- Milyen szempontok jönnek szóba a díjra érdemes fiatal tehetségek kiválasztásakor?

- Az elsődleges mindig a tehetség, az átlag feletti képesség, hiszen a legfontosabb, hogy a valóban kiemelkedő alkotók egyben példát is jelentsenek a többiek számára, hogy a szakma, a közönség, a szponzor felfigyel azokra, akik már fiatalon nagy formátumú alkotók.

2015-ben Dömölky Dániel fotográfus, Hoffer Károly bábszínész, bábrendező, a Budapest Bábszínház művésze, Király Dániel színművész, a Vígszínház tagja, Kovács D. Dániel, a Vígszínház rendezője, Nagy Dániel Viktor színművész, Pálos Hanna színművész, a Katona József Színház tagja és Trokán Nóra színművész vehette át a Junior Prima Díjat és az azzal járó kétmillió forintot jelképező FHB Gold bankkártyát az FHB Bank jóvoltából.