Erzsébet

106 éves lenne Eugène Ionesco

2015.11.26. 10:48

Programkereső

„Halhatatlannak készültünk, mégis meghalunk. Ez oly szörnyű, hogy nem lehet komolyan venni.” -mondta Eugène Ionesco, az abszurd dráma egyik megteremtője, aki 106 évvel ezelőtt, 1909. november 26-án látta meg a napvilágot az Olt megyei Slatina városában, Romániában.

Apja román, míg anyja francia zsidó volt, így gyermekkorának jelentős részét Franciaországban tölthette, de a szülei válása után, 1925-ben visszatért apjával Romániába. A Bukaresti Egyetemen szerzett francia nyelvtanári diplomát 1933-ban, diplomamunkáját a francia irodalomról írta. Az egyetemen ismerkedett meg Emil Ciorannal és Mircea Eliadével, akikkel életre szóló barátságot kötött.

Eugene Ionesco
Eugene Ionesco

1936-ban nősült meg, házasságából egy lánya született. 1938-ban családjával visszatért Franciaországba, hogy anyagot gyűjthessen a doktori cím megszerzéséhez szükséges munkájához. A második világháború ezen gyűjtőmunka közben érte őket, ezért úgy döntöttek, hogy maradnak, Marseille-ben telepedtek le. Párizs 1944-es felszabadítása után nem sokkal azonban a tengerpartról a francia fővárosba költöztek. 1948-ban egy angol nyelvkönyv példamondatainak tanulmányozása közben döbbent rá a kispolgári lét abszurditására. Első abszurd darabját A kopasz énekesnő-t is ebben az évben írta, mely 1950-ben került színpadra, megteremtve ezzel az abszurd színház világát.

A kopasz énekesnő ragyogó expozíciónak bizonyult, amely lényegében magában foglalja az ionescói oeuvre majd minden sajátos jegyét. Mint műfaja is jelzi, antidarab, vagy közérthetőbben, drámaparódia. Felszínén a francia bulvárszínházak kommersz termékeinek, érzelmes melodrámáinak a paródiája. Már a színpadképet meghatározó szerzői utasítás jelzi a parodizáló szándékot. "Angol polgári otthon, angol fotelekkel. Este angol módra. Az angol Mr. Smith angol papucsában és angol foteljében, angol pipáját szívja, angol újságot olvas az angol tűzhely mellett. Angol szemüveget hord, és rövidre nyírt szürke angol bajuszt. Mellette egy másik angol fotelban az angol Mrs. Smith angol zoknikat stoppol..."

MRS MARTIN: Inkább lássak mezőn madarat, mint zoknit talicskában!

MR. SMITH: Jobb egy tatár a batárban, mint egy madár a határban.

MR. MARTIN: Az angol ember háza a vára.

MRS. SMITH: Nem tudok olyan jól spanyolul, hogy megértsenek.

MRS MARTIN: El a kezekkel!

MRS SMITH: Fel a kezekkel!

MR. SMITH: Le a legyekkel, légy a gyerekkel!

MRS. MARTIN: Elegyednek a legyek.

MRS. SMITH: Keverednek az elegyek.

MR. MARTIN: Légy a legyezőm, légy a legyezőm!

MR. SMITH: Ellegyintett legyesek!

MRS. MARTIN: Elég, egyszeregy!

A kopasz énekesnő nem az angol burzsoázia társadalmi szatírája, jobban mondva, nem pusztán az. Szatírájának célpontja a világon mindenütt jelenlevő kispolgár, Ionesco meghatározása szerint "a bevett eszmék, jelszavak embere, az örök konformista". Ionesco az emberek önálló személyiségét érzi veszélyeztetve, szerinte a tömegek túlságosan is hajlamosak arra, hogy befogadják a készen kapott eszméket és jelszavakat, s ezért a kialakuló tömegtársadalom egyre inkább egyetlen központból irányított automaták seregére emlékezteti őt. Ionesco pedig erről az őt foglalkoztató társadalmi látképről sem tudott máshogy gondolkodni, csak humorral. Ő maga így fogalmazta ezt meg:

„Nevetségesek vagyunk. Ebből a szemszögből kellene magunkat látnunk. Csak a humor – legyen az rózsaszín, vagy fekete vagy kegyetlen – szóval csak a humor képes nekünk visszaadni a derűt”.

1970-ben az Francia Akadémia rendes tagjává választotta. 1994. március 29-én, 84 éves korában érte a halál. Habár legtöbbet játszott darabja A kopasz énekesnő, nem érdemes elfeledkezni többi, korszakalkotó jelentőségű drámájáról sem. Leghíresebb művei A mester, A kötelesség oltárán, az Amandée vagy hogyan lehet tőle megszabadulni, Az új lakó, A festmény, A jövő a tojásban van, Az ingyenölő, az Orrszarvú, a Ketten félrebeszélnek, A király halódik, A légbenjáró, A szomjúság és az éhség, az Öldöklősdi és egyik utolsó, de annál jelentősebb műve a Makbett.

Makbett az Átrium Film-Színházban
Makbett az Átrium Film-Színházban

Utóbbiból idén Alföldi Róbert rendezett előadást az Átrium Film-Színházban, melyhez oktatási segédanyag is készült. Ionesco 1972-es fekete bohózata a Shakespeare-tragédián alapul, de mind a történetvezetés, mind a szerkezet szintjén jelentős változtatásokkal él az eredeti műhöz képest. Alföldi rendezése Ionesco drámáján keresztül a hatalom akarásáról, megszerzéséről és megtartásáról szól, és erőteljes, üzenetértékű kapcsolatot teremt a történelmi, belpolitikai jelennel.

Mivel Ionesco szinte kizárólag francia nyelven írt, joggal tekintik – félig román származása ellenére – francia írónak. Romániában ma az egyik legnagyobb tiszteletnek örvendő szerző.