Lukács

Hogyan váljunk színházi menedzserré?

2016.01.13. 12:32

Programkereső

A színházhoz nem kell más, mint három deszka, két színész, és egy közös szenvedély – mondta Lope de Vega, mert akkor még nem ismerték a színházi menedzser fogalmát. Azonban mint minden, a korral jelentősen változik a színház, benne a magyar is. Kellenek az olyan frissen képzett szakemberek, akik átlátják a szakmát, annak szereplőit, viszonyait. Többfajta útja is lehet, hogy színházmenedzserré váljon az ember, mi most a Werk Akadémia színházi menedzser képzését mutatjuk be. Összeállításunkban azok szólalnak meg, akik elvégezték az akadémia képzését.

"A Frenák Pál Társulatnál és a k2 Színházban vagyok asszisztens, és egyik sem sikerült volna a WERK nélkül. Ezen a területen kiemelten fontosak az emberi kapcsolatok és az egymás iránti bizalom. A WERK-nek köszönhetően nagyon sok szakmabelivel ismerkedhettem meg, akikhez a mai napig fordulhatok tanácsért. A színházi menedzsment nem egy könnyű szakma, de ha valaki kitartó és elszánt, annak a WERK rengeteg ajtót nyit meg” – mondja Patai Orsolya. „Orlai Tibor, Juhász Dóra, Gáspár Máté voltak a tanáraink, akik a legfontosabbat, a gyakorlati tudást adták.

Rengeteg színházban jártunk, a legtanulságosabb élmény mégis a vizsgánk volt. Nekünk kellett kitalálnunk és lebonyolítanunk egy színházi előadást az elejétől a végéig, az ötlettől a színészek megkeresésén át a sajtóanyagig.

Élesben ismertük meg egy produkció létrehozásának minden stációját.” - zárta gondolatait Orsolya.

Színházi menedzserek vizsgaelőadása 2015-ben Lovas Rozi és Nagy Dániel Viktor közreműködésével
Színházi menedzserek vizsgaelőadása 2015-ben Lovas Rozi és Nagy Dániel Viktor közreműködésével
Fotó: Tarr Máté

„Olyan emberekkel tanultam együtt, akiket hozzám hasonlóan nagyon érdekel a színház, és olyan emberektől tanulhattam, akik aktív résztvevői a színházi életnek. De élvezetes volt Tímár András színháztörténet órája is, az ő anekdotáinak köszönhetően még közelebb kerültünk a színház világához. Gáspár Máté a színházi szervezet struktúráját tárta föl és a pályázati lehetőségek nehézségeit. Orlai Tibor a magánszínház költségvetésébe vezetett be minket. És ami a legfontosabb: tanárainkhoz a Werk elvégzése után is bizalommal fordulhattunk” – meséli Vadinszky Tímea, a Werk előző évfolyamában végzett hallgató. Tímea már a Werk előtt is a színházi szakmában dolgozott, és maradt is a pályán, csak egy mélyebb tudással. „A Werknek köszönhetően jobban rálátok a saját szakmámra. Összetettebben tudok szemlélni egy-egy kérdést, felkészültebben állok neki a feladatok megoldásának. És a továbbtanuláshoz is meghozta a kedvem, most design- és művészetmenedzsmentet tanulok mesterképzésen.”

„A nagy repertoárszínházaktól a befogadószínházakon át a független társulatokig a terület minden szegmensét megismerhettük. A Trafóban Szabó Györggyel, a MU Színházban Erős Balázzsal beszélgettünk, de találkoztunk a k2 társulatával, és bejárhattunk olyan kőszínházakat is, mint a Vígszínház vagy a Katona Színház” – meséli Moravcsik Tünde, aki szintén 2015 májusában végzett a Werk Akadémián. Azóta már a Műhely Alapítványnál dolgozik. „A Werk segített megtalálni az utamat. Régóta szerettem volna már művészetmenedzsmenttel foglalkozni, azon belül is a tánc vonzott. De nem tudtam, hogy fogjak hozzá. A Werk képzése olyan ajtókat nyitott meg előttem, amelyek nélkül ma nem lennék ott, ahol vagyok. Ez is az egyik különlegessége az iskolának. Nemcsak arra tanít meg, hogyan működik a rendszer, mik a gyakorlati fogások a pályázatírástól kezdve a PR tevékenységen át a szponzorációig, de

arra is megtanít, hogyan építsünk kapcsolatokat.Muszáj gyorsnak lenni, hiszen tudjuk, annyi időnk van, amennyi a képzési idő, az itt adódó lehetőségeket vagy itt és most kihasználjuk, vagy elúsznak. Ez egyfajta pozitív nyomás, ami motivál és hajt előre.”