Gábor, Karina, Ders

„Magamnak emelem a tétet”

2016.09.19. 17:04

Programkereső

Hoffer Károly számára a 2015. novemberi Junior Prima Díj-átvételt követő év életének talán legeseménydúsabb időszaka volt.

„Az ember borzasztó büszke, amikor kap egy díjat. A Junior Prima Díjat egy jelentős szakemberekből álló kuratórium ítélte meg számomra, akik között vannak olyanok, akik egykor tanáraim voltak, és olyanok is, akiknek a munkáit megkerülhetetlennek tartom a magyar színházi életben, és ezáltal számomra egy olyan visszacsatolás, ami azt jelzi, jó helyen vagyok, jó az az út, amit választottam. Ám a színházcsinálás csapatmunka, így ez az elismerés nem csupán nekem szól, hiszen benne van annak a rengeteg embernek a munkája, akikkel együtt dolgoztam, dolgozom” – mondja Hoffer Károly, a Budapest Bábszínház tagja, akinek nevével, korosztálya egyik legsokoldalúbb alkotója lévén, színészként, tervezőként és rendezőként is találkozhatunk.

Hoffer Károly
Hoffer Károly
Fotó: Takács Csilla / FHB Bank

Miközben anyaszínháza folyamatosan új színészi és tervezői feladatok elé állítja, az ESZME és a Vaskakas Bábszínház koprodukciójaként létrejött Az időnk rövid története című előadásért a Kaposvári ASSITEJ Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén megkapta a legjobb ifjúsági előadás rendezőjének járó Lengyel Pál-díjat. Bábtervezőként dolgozott rendezőhallgatók előadásaiban, bábbal kísérletező, nem bábos rendezőkkel, kőszínházban és független társulattal, prózai és táncszínházban is (Rosalie elmegy meghalni – Stúdió K, A párnaember – Radnóti Színház, A halottember – Ördögkatlan–Szkéné–Nézőművészeti Kft.; Kokoschka babája, Lautrec táncolni fog – Gergye Krisztián Társulata). A Budapest Bábszínházban gyerek- és ifjúsági előadások tervezői feladatai várnak rá (Holle anyó, A képzelt beteg), a határon innen és túl is sokszoros fesztiválgyőztes A Hétfejű Tündér című előadás színészeként pedig októberben Kínába utazik. Nagy izgalommal várja a szeptember végi Színikritikusok Díja-átadót, hiszen Az időnk rövid története kapcsán három kategóriában is jelölték.

Láthatóan odafigyel rá a szakma, ám soha nem a szakmának akar megfelelni.

Magamnak emelem a tétet, ezért kockáztatok

– szögezi le az ebből a belső indíttatásból októberi bemutatója, a Gengszter nagyi próbái közben a Budapest Bábszínházban. – Ez a munka több okból is izgalmas vállalkozás. Egy olyan korosztályt, a 10-14 éveseket igyekszünk közvetlenül megszólítani, amelyet nem könnyű a 3D mozik és a videojátékok elől elrángatni, színházba csábítani, ráadásul egy olyan témával, a nagyszülőkkel, az idős emberekkel való kapcsolat boncolgatásával, ami szintén nem tipikus a magyarországi színházakban. Szakmai értelemben szintén kihívások elé állít. Színészkollégáimat igyekszem olyan feladatok elé állítani, amelyekkel az ő korlátaikat feszegethetem akár azzal, hogy a prózai színészi megfogalmazás felől egy mozgásra építő minőség felé terelem, akár azzal, hogy az előadásban a bábos feladatok mellett komoly zenészi feladatot ellátó hangszeres muzsikusként is közreműködnek. Minden munkámban a mozgató és a báb viszonya érdekel, ennek a rendszernek az előadáson belüli koherens felépítése vagy akár lebontása például egy színház a színházban típusú jelenettel, vagy azzal, hogy egy felépített rendszerbe behozok egy más típusú bábos világot, és ezeknek a világoknak az átjárását valóban indokoltan és érthetően mutassam meg.”

Hoffer Károly a Fehérlófia című előadásban
Hoffer Károly a Fehérlófia című előadásban
Fotó: Éder Vera

Kísérletező-játékos kedvét alkalmazott tervezőként sem felejtheti el, ám ebben a helyzetben elsősorban a rendezői koncepcióhoz képest, azzal szervesülve kell érvényes megoldásokat kínálni. „Egy ilyen munkában többirányú a kommunikáció: nekem a rendező és a színészek között kell állni, és mindkét igényt nagyon pontosan megérteni és kielégíteni” – magyarázza. Ha épp színészi feladatot teljesít, úgy fogalmaz, felvehet egy bukósisakot, ami egyrészt megvédi, másrészt pedig lehetővé teszi, hogy az előadáson belül csak a saját szerepére koncentráljon.

Hoffer Károly szerint a FHB Bank jóvoltából jelentős anyagi elismeréssel járó díj olyan biztonságot tud adni egy, a pályája elején álló fiatalnak, ami lehetőséget teremt a nyugodt életindításra. Ez a stabilitás pedig különösen fontos, mert bár a díjak fontos állomások a pályán, életében a legnagyobb változást és a folyamatos helytállásra késztetést Hoffer Benedek megszületése jelentette.