Máté, Mirella

Színházi peep show testközelből

2016.09.21. 14:36

Programkereső

Létezik a kukucskálószínpad fogalma: megleshetjük a negyedik falon keresztül más emberek életét, problémáit – persze biztonságos színházi keretek között, ahol, mint tudjuk, semmi sem az, mint aminek látszik. A Tünet Együttes azonban zavarba ejt: kiteregeti egy család szexuális életének titkait egy olyan térben, ahol esélyünk sincs a megúszásra.

Nincs velük bajom, ha a négy fal között csinálják – hangzik a „toleráns” mantra, amivel minden szexuális devianciát el lehet intézni. De mi történik valójában a négy fal között, ami takargatásra szorul? Mit csinálnak, vagy inkább mit nem csinálnak a mai párok? Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak című darabjában erre kérdez rá Ördög Tamás, a Dollár Papa gyermekei társulat alkotója, aki először rendez a Tünet Együttes számára. „Az érdekel, hogy korunk testiséggel, szexualitással átitatott világában, ahol a test kultusza az ókori görög eszményhez kezd abszurd módon hasonlítani, mit találunk a felszín alatt?” – fogalmazott.

Mindehhez egy mindenki számára ismerős szituációt választ: egy polgári család karácsonyra készülődik. Ez az a helyzet, ami sebészi precizitással erősíti fel a problémás családi tüneteket. Itt jön az abszurd fordulat: a belső feszültségek feloldásáért Dr. Fritz Kahn 1957-ben megjelent, A szerelem iskolája című kézikönyvéhez fordulnak. Jóllehet ez a könyv a maga idejében forradalmi szemléletével nem egy szemérmes házaspárt indított el az érzéki örömök felé, Kahn eszményi világában azonban illatos és kívánatos Nők erős és potens Férfiakkal szeretkeznek, amilyet - valljuk be- keveset találunk a való életben, így aztán tanácsai sem illenek minden szerelmi viszonyra.

Hogy érzékeltessük Kahn kevéssé tudományos igényű könyvének mélységeit, álljon itt egy idézet a műből:

„A nő semmiben sem kelti fel jobban a férfi vágyakozását, mint amikor félig levetkőzve, szép fehérneműben áll előtte. Van férfi, aki abban leli örömét, ha ilyenkor eltépi a nő fehérneműjét. Csak boldog lehet az az asszony, akinek olyan férfias és szerelemittas férje van, hogy tönkreteszi a ruháját”.

A színész visszavág

Egy kis történelem: a színészekre egészen a XX. századig pusztán a "megfigyelt" szerepe jutott a színházban. Ezzel először Peter Handke számolt le, akinek Közönséggyalázás című darabja végleg kimozdította békés, kukkoló pozíciójából a nézőt. Botrányos, 1966-os bemutatója a következő pillanatokkal kezdődött: a nézőtér felett lassan elhalványodnak a fények, a nézők elcsendesednek. A reflektorok a színpadra villannak. A néző belesüpped foteljébe. Ám ekkor a fény felgyullad a nézőtér felett, a színpadon pedig, a zárt függöny elé színészek lépnek. A nézőket bámulják: áthatóan és némán. 

 Az új darabot szeptember 30-án, október 1-jén és 2-án 19.00 órakor mutatja be a társulat a Jurányi Házban kialakított, saját próbatermében, a Tünet Stúdióban. A helyszínválasztás nem véletlen: „A Tünet Stúdió intim terébe lépve a nézők szokatlanul közelről nézhetik az előadást, ráadásul egy olyan történetbe csöppenve, amibe nem szokás nézőt engedni - mint egy kukkoló, aki elfelejtett elrejtőzni. Ezt az előadást itt tudom elképzelni, ahol az alkotók otthon vannak, és remélem a nézők is otthon érzik majd magukat” – mondta Szabó Réka, a Tünet Együttes vezetője.

Az extra izgalmak érdekében a társulat arra buzdítja a nézőket, hogy ha tehetik, az előadásra hozzanak magukkal fejben egy titkot. Lehetőleg olyat, amit még soha nem mondtak el senkinek.