Olivér

Dalolva szép a szonett

2017.06.28. 14:22

Programkereső

A költő- és dalverseny, illetve az SZFE szonettestje után a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztiválon június 27-én ismét egy olyan programra került sor, ahol Shakespeare világát a zenén keresztül mutatták be: a WH zenekar tagjaival ráadásul Ónodi Eszter színésznő és Németh Juci énekesnő is színpadra lépett.

A koncertet Gryllus Samu basszusgitáros azzal a bejelentéssel kezdte, hogy sajnos csak az együttes tagjainak háromnegyede tudott eljönni a fellépésre, mivel Sena Dagadu váratlanul kórházba került, és egy operációt követően az orvosa nem javasolta, hogy színpadra lépjen. A helyzetet Németh Juci mentette meg, aki hősiesen, mindössze két nap felkészülést követően egy este erejéig átvette Sena szerepét.

Németh Juci
Németh Juci
Fotó: Mohos Angéla / Madách színház

Az énekesnőt sokan ismerik és szeretik az Anima Sound System, a Budapest Bár és a Nemjuci formációkból, az est másik vendégét, Ónodi Esztert azonban ritkábban hallhatjuk énekelni. A színésznő a koncerten felváltva szavalt és énekelt, és amilyen bársonyos, simogató a beszédhangja, olyan markáns és mély az énekhangja.

Ónodi Eszter
Ónodi Eszter
Fotó: Mohos Angéla / Madách színház

Ami pedig a Gryllus Samu basszusgitáros, Márkos Albert csellista és G. Szabó Hunor dobos által előadott zenét illeti, arra leginkább a sokszínű jelzőt használhatjuk. A zenészek

a reneszánsz dallamokat modern, alternatív hangzásvilággal keverik, ami van, hogy egészen pszichedelikus hatást kelt

(ehhez hangulatilag mindig nagyon passzolt a háttérvetítés, Varga Vince munkája), de lendületesebb, dallamosabb, dinamikusabb számaik is voltak, amiket hallgatva egyenesen egy rockkoncerten érezhettük magunkat.

A WH együttes tagjai nem véletlenül választották nevüknek azt a monogramot, amely tulajdonosának Shakespeare a szonettjeit ajánlotta (a Mr. W.H. egyes feltételezések szerint William Herbertet, Pembroke harmadik earljét takarja, akiről a legendás szerző szerelmi életét taglaló cikkünkben írtunk korábban). A zenészek dalaikban mindig egy szonettből vagy Shakespeare más költeményéből indulnak ki (elhangoztak például a The Rain It Rains vagy a Come Away, Come Away, Death című szerzemények is, melyek annak idején a Vízkereszt „betétdalai” voltak), de ezeket a legkülönfélébb módokon gondolják újra.

Az énekesnők által pajzánul-gúnyosan egymásnak felelgetve előadott, amúgy unásig ismert 75. szonett például így egészen más értelmet nyert, de olyan is volt, hogy monoton ritmusokkal kísért barbár kántálással kezdődött a – szintén egy szonettet rejtő – produkció. Aki pedig lelkiismeretesen látogatja a Szerelmünk, Shakespeare fesztivál eseményeit, annak több dolog is ismerős lehetett az előző napi szonettestről (melyről itt írtunk korábban): a WH koncertjén is elhangzott ugyanis egyebek mellett a Szabó T. Anna által magyarított 135. szonett, olyan erotikusan túlfűtött sorokkal, mint a „tágas vágyadba venni vágyamat” vagy a „vállald hát be őt: / illő, hisz épp a vágyadba való”.

Ónodi Eszter, Német Juci és a WH zenekar
Ónodi Eszter, Német Juci és a WH zenekar
Fotó: Mohos Angéla / Madách színház

Sajnos zenés estből nem lesz több a Szerelmünk, Shakespeare során, de szonettekkel és reneszánsz dallamokkal találkozhatunk a Szerelmes Shakespeare (melyről itt írtunk korábban) című előadáson, amit folyamatosan játszanak a fesztivál alatt, illetve a Reneszánsz Romkocsma (erről itt olvashat bővebben) nevű programon is. A szerelmes Shakespeare-hez ezenkívül az Ó, semmiből fogantatott valóság című műsor segítségével is közel kerülhetünk, amelynek keretében Fekete Ernő és Kerekes Éva adnak elő a férfiakról és a nőkről szóló Shakespeare-monológokat.

További részletek ide kattintva olvashatók.

Támogatott tartalom