Friderika

"A fickó véleményezte a fenekünket!" – Szexista kritikákból készült színdarab

2017.08.26. 11:55

Programkereső

Két női komikusnak és egy előadóművésznőnek elege lett abból, hogy a kritika műfaját a férfiak uralják, akik szexista, szűklátókörű és abszurd módon értékelik az előadásaikat.

A Wild Bore című színházi darabot Zoe Cooms Marr, Adrienne Truscott és Ursula Martinez alkotta meg, akik korábbi együttműködéseikben szabadon és komikus formában foglalkoztak a női szexualitással, a meztelenséggel, az erőszakolós viccekkel, így mutatva középső ujjat a patriarchátusnak  írja a Guardian. A három nő elmondta, hogy elkezdték megosztani egymással a kritikákat, amiket írtak róluk, és amikben számos alkalommal nevezték őket furcsának vagy dilisnek. A gond szerintük az, hogy

még azon kritikusok is, akik nem fehér férfiak, tartják magukat a fehér férfi kritikusok sztenderdjéhez.

"Ez nem szándékos, ez nem rosszakaratúság..." – mondja Cooms Marr, aki szerint ez az a műfaj, ahol patriarchális értékelési elvek érvényesülnek. Martinez hozzáteszi: "Annyiszor tapasztaltuk, hogy egy férfi kritikus nem értette az előadást, és azt mondta róla, hogy hebehurgyaság, és nincs az a közönség, akinek érvényes lenne."

Wild Bore
Wild Bore

A Wild Bore egyik jelenetében a három nő a közönségnek háttal ül székeken, meztelen fenékkel. "Volt egy fickó, aki egy komoly újságnak írt kritikát az előadásról, és tulajdonképpen kritikát írt a fenekünkről" – mesélte Coombs Marr. – "Azt írta:

Három ülepet láttunk, egy napbarnítottat, egy szeplőset, és egyet a jól bevált hófehérek közül..."

Truscott elmondta, hogy a fenekük megmutatásával nem a testrészt mint szexuális tárgyat akarták hangsúlyozni. "Ezek a kritikusok, akik szó szerint seggfejek, mikrofonnal."

A három alkotó célja az volt, hogy ezúttal ne a kritikusé legyen az utolsó szó, hanem mindazt, amit eddig írtak, felhasználhassák ellenük. Arról nem tudunk, hogy sajtójegyeket adnak-e az előadásra.

A Wild Bore az Edinburgh-i Traverse Színházban tekinthető meg augusztus 27-ig, majd Londonban a Soho Theaterben november 21. és december 16. között. (Guardian)