István, Vajk

Kakasok és lánykák

2010.04.26. 00:57

Programkereső

Kísérletező kedvű koreográfusairól és remek táncosairól híres a harmincadik születésnapját ünneplő Győri Balett. A társulat nem titkolt célja, hogy akár populárisabb témák feldolgozásával azokat is becsábítsa a nézőtérre, akik eddig nem mutattak túl nagy érdeklődést a táncművészet iránt. Három részből álló ünnepi estjüket is ezt (pontosabban: ezt is) szem előtt tartva állították össze.
Győri Balett
Győri Balett

A jubileumi est egy tízperces Adiemus (Karl Jenkins)-zenére komponált Michael Kropf-darabbal indul, melyben nyolc fiatal balettművész mutatkozik be a közönségnek. A születésről, fiatalságról, szerelemről, öregedésről és haláról mesélő Adiemus a táncosok technikai bravúrjára épít, ami nagyon fontos - emeli ki a Győri Balett igazgatója, Kiss János - hiszen a társulatnak mindig is a klasszikus bázis volt az alapja: "A táncosok művészi fejlődése érdekében elengedhetetlen, hogy látható legyen a táncos minősége. Mindig is megpróbáltuk - sporthasonlattal élve - emelni a magasugró lécet. Ez a mű lehetőséget ad arra, hogy a fiatal táncművészek bemutathassák tánctudásuk virtualitását."

Robert North a Trójai játékok és a Carmen után Schubert A halál és a lányka című  vonósnégyesére komponált koreográfiát a Győri Balettnek. A némafilmek világát idéző táncballada szólistái a Harangozó-díjas Sóthy Virág és az ugyanezzel a díjjal kitüntetett Pátkai Balázs. Az érzékeny, férfi-nő kapcsolatot az élet-halál viszonylatában vizsgáló „merengős" táncköltemény után következik az est talán legnagyobb durranása, Christopher Bruce Kakasa. A koreográfus kimondottan a Győri Balettre formálta az eredetileg 1991-ben Svájcban bemutatott tánckompozíciót. Az eddig mindenhol zajos sikert arató darab a Rolling Stones korát és zenéjét ünnepli, miközben jó adag humorral (és persze némi iróniával) fűszerezve mutatja be a nemek örök idők óta tartó csatározását. A pirosban-feketében feszítő játékos kedvű kakasok gátlástalanul csábítják el az őket ravasz élvezettel figyelő csirkéket: vágyról, szenvedélyről, ideálokról, emberi gyengeségről szól ez a több etűdből álló, élettel teli, szórakoztató, ám komoly mondanivalóval is bíró előadás, ami láthatóan a fellépő táncművészeknek is jutalomjáték.

"Robert Northról és Christopher Bruce-ról tudni kell - mondta el Kiss János -, hogy mindketten a Rambert Balett szólótáncosai és egymást fölváltva igazgatói is voltak. Nekünk és nekik is nagyon nagy öröm volt, amikor hosszú évek után Győrben találkoztak. Fantasztikus, hogy két igazi koreográfus landolt a Győri Balettnél."

A Magyar Állami Balettintézet végzős növendékei által 1979-ben alapított együttes rengeteg átalakuláson ment keresztül az utóbbi évtizedekben. A Markó Iván távozása utáni útkeresésben esetenként kivívták a szakma rosszallását, ám elmondható, hogy összességében bátor, állandó megújulásra képes, kiváló táncosokkal rendelkező, külföldön is elismert társulatról van szó, akik méltán lehetnek büszkék az elmúlt harminc év munkásságára, és akikre méltán lehetünk büszkék mi is.

2010. április 27., május 18. 19:00
Fesztivál Színház
30 éves a Győri Balett - ünnepi balettest két részben

Michael Kropf: Adiemus
F. Schubert - Robert North: A halál és a lányka
The Rolling Stones - Christopher Bruce: Kakas

A 10. Táncfórum keretében