Móric

Újfajta találkozások

2010.07.16. 11:10

Programkereső

A Magyar Nemzeti Balett második alkalommal rendezi meg nemzetközi balettkurzusát, amely idén július 10-én vette kezdetét az Operaházban. A háromhetes, Keveházi Gábor balettigazgató irányításával zajló intenzív kurzus célja, hogy tehetséges pályakezdő, vagy előrelépni vágyó művészek szakmai fejlődéséhez nyújtson lehetőséget.

A részvétel alsó korhatára 16 év volt, a programra több mint negyven, klasszikus előképzettséggel rendelkező táncművész jelentkezett Európán kívül Japánból, az Egyesült Államokból, Brazíliából, Kínából, Ausztráliából. A Magyar Nemzeti Balett nemzetközi kulturális menedzserét, Milković Gabriellát kérdeztük a kurzusról.

- Hogyan jött az ötlet, hogy olyan nemzetközi kurzust rendezzen a Magyar Nemzeti Balett, ami egyben próbatánc is?

- Keveházi Gábor balettigazgató koncepciójáról van szó. Minden évben nagyszerű növendékek végeznek a Magyar Táncművészeti Főiskolán, őket ismerjük, fejlődésüket folyamatosan figyelemmel kísérjük. Bár a Magyar Nemzeti Balett nemzeti jellege nem változik, tehát magyar táncosokból áll, előfordul,khogy kívülről veszünk fel táncost, és természetesen megtörténik, hogy magyar növendékek külföldre szerződnek. Az a mai világban már megszokott, hogy a nagy együttesek próbatáncot tartanak, ám ez nem mindig ad teljes körű képet egy-egy táncosról. A meghirdetett időpontra megérkeznek a táncosok a helyszínre, nem ritkán épp csak beesnek, hiszen a vonatról, repülőgépről leszállva azonnal a próbaterembe sietnek. Egy vadidegen környezetbe kerülnek, akklimatizációra szinte idejük sincs, van egy balettóra, ami után néhány potenciális jelölt bemutathatja a szólóját, amikkel készültek. Minden nagyon gyorsan zajlik, és nem tudhatjuk meg, milyen a munkaetikájuk, hogyan tanulnak, hogyan illeszkednének be az együttesbe, milyen a színpadi kisugárzásuk. Tehát úgy kell döntést hozni, hogy nem rendelkezünk minden információval, és előfordul, hogy menet közben, már a szerződés után derül ki, nem volt jó választás. A problémát ezzel a nyári tánckurzussal, amire igen erős az előszelekció, meg tudjuk oldani.

Magyar Nemzeti Balett nyári balettkurzus
Magyar Nemzeti Balett nyári balettkurzus

- Az első kurzuson hányan vettek részt?

- Tizennyolcan voltak, ami azért számít nagy eredménynek, mert amikor megszületett a koncepció, még nem volt gazdasági krízis, ám utána beköszöntött a válság, és miközben jól bejáratott kurzusok nehezen vagy egyáltalán nem tudtak elindulni, mi el tudtuk kezdeni a munkát. Amit Keveházi Gábor kitalált, annak az is nagy előnye, hogy a gálára több társulat vezetőjét hívjuk meg, így nem csupán egy együtteshez pályáznak a táncosok. Idén több mint tíz balettigazgatót várunk, többek közt Krzysztof Pastort, a Lengyel Nemzeti Balett igazgatóját és az amszterdami HET National Ballet rezidens koreográfusát, Heinz Spoerli zürichi balettigazgatót és Paul Podolskit, a Norvég Operaház balettegyüttesének igazgatóhelyettesét, akik szerződési, illetve ösztöndíj-lehetőségeket kínálhatnak fel a versenyző művészeknek, és a hazai balettegyüttesek vezetőire is számítunk.

- Tavaly milyen eredménnyel zárult a próbatánc?

- Ami számunkra komoly visszaigazolást jelentett, az az, hogy az általunk kiválasztott Tatjana Vdovicseva remekül beilleszkedett az együttesbe, több kisebb szólószerepet is kapott az évadban, és beváltotta azokat a reményeket, amiket a vezetőség fűzött hozzá. Ez nem csoda, mert négy hét intenzív munka alatt remekül megismerték a balettmestereink. Tudtuk, hogy gyorsan tanul, láttuk őt színpadon. Az általában kevéssé ismert, hogy más képet mutatnak a táncosok a teremben, mint a színpadon, van, aki a stúdióban erősebb, van, aki előadás közben. Tatjana egyébként nagyon messziről, Oroszország távoli vidékéről, Burjátföldről érkezett. Bevallom, minket meglepett, hogy ilyen távolságról eljött hozzánk, de az eredmény igazolta őt.

- Idén kik foglalkoznak a résztvevőkkel?

- A Magyar Nemzeti Balettől Keveházi Gábor, Pongor Ildikó és Castillo Dolores, valamit két balettmester az Egyesült Államokból, Eldar Aliev és Tomé Cousin.

- A június 30-i záróelőadást, a verseny utolsó etapját idén nyilvánossá teszik. Miért, és mit láthatünk a résztvevőktől?

- Keveházi Gábor szerette volna, ha a közönség bepillantást nyer a kulisszák mögé. Ez ugyanis egy egészen rendkívüli előadás, mivel egy rövidített balettórával indul, bemelegítéssel, technikai gyakorlatokkal. Ez amellett, hogy érdekes és különleges a kívülállóknak, hiszen ritkán láthatnak ilyet, a szakembereknek lényeges információkat közöl. Ezt klasszikus, karakter- és modern variációk követik. Újdonság a tavalyi hasonló előadáshoz képest az, hogy idén férfi résztvevők is színpadra lépnek. A pontos műsor azonban csak akkor dől el, amikor találkozunk velük, néhány napot dolgoznak a balettmesterekkel, és megismerjük a képességeiket.

- Kik lesznek a zsűri tagjai?

- A kurzuson is oktató Keveházi Gábor és Pongor Ildikó, továbbá Borisz Eifman, az Eifman Balett igazgatója, aki a Karamazov testvérek című balettet készítette, Peter Breuer, aki 20 éve igazgatja a salzburgi balettegyüttest, és Faroukh Ruzimatov, a Mihajlovszkij Színház szakmai tanácsadója. De rajtuk kívül a közönség is jutalmazhatja a kedvencét, ugyanis a nézők szavazatai alapján osztjuk ki a közönségdíjat.

- A kurzust az Európai Balett Fórum tagjainak találkozója zárja. Mi a szervezet célja?

- Az Opera Europa magyarországi konferenciája előtt Vass Lajos főigazgató úr kezdeményezésére Budapesten találkoztak a visegrádi országok operáinak képviselői, és ott merült fel először Keveházi Gáborban, hogy a balettegyüttesek közti együttműködés jelenlegi kereteit is ki lehetne terjeszteni. Miközben a gazdasági helyzet nem javul, nagy jelentősége lehet az összefogásnak, például annak, hogy több társulat közösen állítson színpadra új produkciókat. A díszletek, jelmezek kölcsönzésével például komoly megtakarítások érhetők el anélkül, hogy a művészi színvonal csorbát szenvedne, vagy ez a repertoárt változatosságának rovására menne. Hiányt pótol ez a fórum, ahol az európai balettigazgatók rendszeresen összeülhetnek, ötletelhetnek, partnereket találhatnak adott projektekhez. Tavaly már sor került egy ilyen rendezvényre, de az jóval formálisabban, előadásszerűen zajlott. Idén, mivel nagy az igény a kevésbé kötött eszmecserére, inkább ebbe az irányba mozdulunk el.