Jolán

Berlinben bemutatták Wenders Bausch-filmjét

2011.02.25. 11:00

Programkereső

A Berlini Filmfesztiválon tartották Wim Wenders a 3D-ben készített dokumentumfilmjének premierjét, amely Pina Bausch koreográfusról szól.

A 3D technológia lassan teljesen megszokottá válik a mozikban, ám eddig csupán a hollywoodi szuperprodukciókban használták. Az avantgárd koreográfusról, Pina Bauschról készült dokumentum-hommage rendezője szerint azonban a 3D igazi jövője a dokumentumfilm: "Segíthet abban, hogy az eddiginél izgalmasabb módon, közelebbről fedezzük fel a Földet és lakóit. A tánchoz pedig ez a szinte tökéletes technológia."

Úgy tűnik, ez utóbbi kijelentésével egyetért Michael Flatley is: március 17-én, azaz Szent Patrik-napján kerül mozikba az a táncfilm, amelyet társulatának egyik műsoráról 3D-ben készítettek. A londoni Királyi Operaház a nyáron Bizet Carmenjét vetíti ilyen módon a mozikban, a balettelőadások 3D-felvételét egyelőre tesztelik.

Wenders és Bausch barátsága húsz évet számlált, a koreográfus munkájáról szóló filmet is nagyjából két évtizedig tervezték. A rendező viszont saját bevallása szerint csak a 3D megjelenésével merte vállalni a feladatot, mert így átadható a térbeli mélység és a táncosok testisége, ezáltal autentikusabban fordítható le a tánc a film nyelvére. Úgy tervezték, 2009 nyarán kezdik el a forgatást. Az eredeti tervek szerint Bausch társrendezőként segítette volna Wenderst a kamera mögött, a stáb követte volna a Wuppertali Táncszínház társulatát európai és ázsiai turnékra is. Pina Bauschnál 209 júniusában rákot diagnosztizáltak, a daganat felfedezése után öt, a forgatás megkezdése előtt két nappal a koreográfus elhunyt. A családtagok és a táncosok arra biztatták a rendezőt, készítse el filmjét, amelyhez az új helyzet új forgatókönyvet kívánt: a táncosok beszélnek mesterükről, majd mozdulatokba öntik gondolataikat.

A kritikák csak a 3D-t illetően oszlanak meg - a Café Müller esetében működőképesnek ítélik a technológiát, A tavaszi áldozat gyors mozgásait azonban nem képes plasztikusan visszaadni -, ám a rajongók és azok is, akik először találkoznak Bausch munkáival, egyhangúan lenyűgözőnek ítélik Wim Wenders filmjét.